Framework STDC
Framework STDC krátce po svém vzniku způsobil doslova
revoluci v celém marketingu. Když
ho jeho tvůrce Avinash Kaushik v roce 2013 představil, začali marketéři
přehodnocovat své strategie a upravovat je podle tohoto frameworku. Ještě
jednou je pak přehodnotili potom, co ho Kaushik v roce 2015 aktualizoval.
Podle něj totiž marketéři hodně opomíjeli poslední fázi CARE, a naopak se až
přehnaně soustředili na získávání zákazníků ve fázi SEE.
See –Think – Do –
Care rozděluje zákaznickou cestu do čtyř fází. Předchozí modely se
soustředily pouze na nákupní fázi, která je ve frameworku zastoupená fází „DO“.
Ta je sice dobře měřitelná a také funkční, ale nebuduje se zákazníkem vztah. Dobrý vztah se zákazníkem je ovšem to, co
vás může odlišit od konkurence. Podle Kaushika se zákazník navíc o nákupu
rozhoduje mnohem dříve. Proto čtyři fáze zákaznické cesty.
V každé fázi najdete zákazníky s jinými potřebami, pokud jim dokážete nabídnout jejich naplnění, získáte tak náskok. Abyste v tomto snažení byli úspěšní, je potřeba zjistit, jaké potřeby vaši potenciální zákazníci mají, jak je naplnit a zvolit správné cesty k jejich naplnění. K tomu vám pomůže vytvoření person.
Obsah v jednotlivých fázích frameworku STDC
Tento framework sice původně nebyl vytvořen pro plánování
obsahu a tvorbu obsahu, ale ve spojení s personami je neocenitelným
pomocníkem. Když znáte zákazníka a víte,
jaké problémy řeší v jednotlivých fázích, dokážete spolehlivě určit, jaký
obsah a jakým kanálem mu doručit, abyste uspokojili jeho potřeby.
SEE
Ve fázi SEE sice oslovujete nejširší publikum, ale zdaleka
to nejsou všichni, jak si lidé často myslí. Jsou to lidé, kteří by se mohli
stát vašimi potenciálními zákazníky. Vaším úkolem je zařídit, aby si vás všimli
– dostat se do jejich povědomí. Tato
fáze je z pohledu tvorby obsahu jednou z nejkomplikovanějších a asi
nejpracnějších, ale je velmi důležitá. Velkou nevýhodou je fakt, že se nedá
její úspěšnost snadno změřit. Často se na ni proto zapomíná a někdy se
upozaďuje především proto, že je poměrně nákladná a její výsledky nejsou
okamžité.
Pro fázi SEE se
používají především články vytvořené na témata, která souvisí
s vašimi produkty nebo službami. Plán jejich tvorby by měl souviset i
s publikačním plánem na vašem blogu a dalšími kanály, kterými
distribuujete obsah. Díky článkům se dostane vaše značka do povědomí
potenciálních zákazníků, kteří navštěvují menší i větší magazíny a zájmové
weby.
Samozřejmostí je fakt, že články tvoříte na základě analýzy
klíčových slov a také rešerše vybraných témat. Témata, která vybíráte, jsou
však spíše obecnějšího rázu.
Dále do této fáze obvykle patří i posty na sociálních
sítích, texty na vašem webu a bannerové
reklamy nebo videa i reklamy mimo on-line prostředí (TV, Radio, Noviny, Billboard atd.).
THINK
Ve fázi THINK už se zaměřujete na skupinu lidí, kteří
uvažují o nákupu produktů nebo využitím služeb, které nabízíte. Zákazník se v tuto chvíli rozhoduje,
jestli nakoupí, porovnává jednotlivé produkty či služby mezi sebou a hledá
řešení svého problému. Vaším úkolem je, nabídnout mu obsah, který mu pomůže
se správně rozhodnout.
I v této fázi vám mohou pomoci články,
tentokrát články, které nabízí řešení nějakého problému. Srovnávají skupiny
produktů, pomáhají s výběrem nebo popisují konkrétní služby. Články
tvořené pro zákazníky v této fázi často odpovídají na informační dotazy.
Kromě toho vám už mohou pomoci
i články na vašem blogu, pokud obsahují správná klíčová slova a odpovědi na
otázky, které si potenciální zákazník klade. Pokud ještě nemáte na blogu
poradnu nebo sérii článků „jak vybrat…“ pak je na čase ji vytvořit. Velkým
pomocníkem vám opět může být analýza klíčových slov, která vám odhalí, co
uživatele zajímá a jak to hledají.
Posty na sociálních sítích, které kromě brandu podporují i
konkrétní produkty a články z vašeho blogu jsou v této fázi také
velmi užitečné.
Správně zvolená
klíčová slova v popisu vašich služeb nebo dobře napsané popisky v produktových
stránkách vám mohou pomoci získat výhodu při porovnávání s konkurencí.
Ve fázi THINK můžete zákazníka i oslovit prostřednictvím
e-mailu, který jste získali výměnou za slevový kupon, e-book či jinou odměnu.
Newsletter můžete ušít potenciálnímu zákazníkovi na míru.
DO
V této fázi je zákazník už rozhodnutý, že zboží nebo
službu chce. Teď už jen porovnává, kde nakoupí. Vy tedy potřebujete zákazníka
přesvědčit, aby nakoupil u vás.
V této fázi jsou pro něj nejdůležitější informace,
které se dozví u vás na webu. Produktové
popisky mnohdy rozhodují o finálním nákupu. Pokud dokážete zákazníkovi
odpovědět na všechny jeho dotazy ohledně zboží či služby, máte vyhráno. Dbejte
na to, aby popisky byly pravdivé, přehledné a srozumitelné.
Užitečné jsou i
blogové články, kde máte větší prostor pro představení zboží či služby. Dobře
v této fázi funguje i newsletter, který zákazníkovi nabízí podobné zboží
nebo doplňkový prodej.
CARE
V této fázi pečujete o své zákazníky. Pamatujte si, že
nejjednodušší je získat zákazníka, který už jednou nakoupil. Dbejte tedy o to,
aby měl chuť se vrátit. To můžete udělat i tak, že mu budete nabízet obsah,
který mu bude užitečný. Kromě toho je
také jednodušší udělat zákazníka z někoho, kdo už u vás nakoupil a byl
spokojený. Spokojený zákazník se také rád o svou zkušenost podělí se svým
okolím, a tím vám může pomoci i se získáváním nových zákazníků, kteří jsou ve
fázi SEE a THINK.
Obsah, který tvoříte pro tuto fázi, se tvoří snáze, protože
víte, pro koho vzniká. Můžete ho tedy
přizpůsobit svým zákazníkům na míru.
Bavte ho na sociálních sítích, dejte mu návody
k používání zboží na blogu, e-mailem mu posílejte upozornění na novinky
nebo příslušenství, upozorněte ho na novou kolekci.
Nejdůležitější z pohledu obsahu budou články na blogu aposty na sociálních sítích. Své využití tu však najde i newsletter.
Z hlediska načasování tvorby obsahu je nejvýhodnější začít u obsahu určeného pro fázi CARE, protože vám může pomoci i v dalších fázích. Články použijete jako obsah na sociální sítě i do newsletterů. Můžete na ně také navazovat další články a obsah, který budete distribuovat na různých kanálech.
Jak měřit obsah?
Sice je to komplikované, ale měřit úspěšnost obsahu přeci
jen jde. Abyste dostali správné
výsledky, musíte zvolit správné metriky. Pro fázi SEE to jsou nárůst přirozené
návštěvnosti a návštěvnosti ze sociálních sítí, míra čtenosti či zaujetí na
sociálních sítích.
Pro fázi THINK to mohou například být nárůst e-mailové
databáze či míra čtenosti článků.
Ve fázi DO je měření celkem jednoduché – četnost nákupů.
Ve fázi CARE dokážete měřit čtenost článků, míru zaujetí na
sociálních sítích nebo míru otevření newsletterů.
Klíč ke správně fungujícímu obsahu je v tom, zvolit správný obsah, kanál i způsob vyhodnocení. Framework STDC vám k tomu může dát určitá vodítka, ale úspěšné provedení je stále jen a jen na vás.