Sledování reklamních kampaní
Pokud propagujete web na internetu prostřednictvím reklamních kampaní, je jistě dobré vědět, kolik návštěvníků vám získaly, případně jakou část z nich se následně podařilo konvertovat na zákazníky. Může se jednat prakticky o jakýkoliv druh kampaně, která vám umožňuje odkazovat na specifickou adresu na vašem webu, tedy reklama ve vyhledávačích, placené odkazy, affiliate programy, výměna odkazů a další.
Kampaně spřízněného systému Ads dokáže Google Analytics rozpoznat automaticky. Pro sledování ostatních kampaní je základní podmínkou, aby odkazovaná URL adresa na vašem webu obsahovala určité parametry. Parametry URL jsou proměnné, se kterými může pracovat skript na straně serveru, například PHP, ale také nemusí. Toho lze využít a vložit do adresy libovolné proměnné a neměnit přitom obsah stránky. Taková URL pak může vypadat například takto: http://www.example.com/?promenna=nejakahodnota. První proměnná se tedy odděluje otazníkem, další lze přidat pomocí znaku &, tedy http://www.example.com/?promenna=nejakahodnota&promenna=jinahodnota.
Parametry URL
Google Analytics dokáže zpracovávat URL s následujícími parametry:
Source (zdroj)
Povinné, parametr utm_source. Odkazující zdroj, tedy jméno webu či reklamního systému. Například Google, Sklik, Etarget atd.
Medium (typ kampaně)
Povinné, parametr utm_medium. Zde specifikujte, o jakou kampaň se jedná, tedy zda jde o PPC, banner, e-mail, placený odkaz a podobně.
Term (klíčové slovo)
Nepovinné, parametr utm_term. Placené klíčové slovo, je možné využít v případě kampaně závislé na nějakém klíčovém slovu, typicky PPC.
Content (obsah)
Nepovinné, parametr utm_content. Určuje verzi inzerátu, vhodné při zkoušení účinnosti dvou různých variant textu.
Campaign (název kampaně)
Nepovinné, parametr utm_campaign. Jméno konkrétní kampaně, např. „zahradní technika“ nebo „levné letenky“.
Taková cílová adresa reklamní kampaně potom může vypadat například takto: http://www.example.com/?utm_source=Sklik&utm_medium=PPC&utm_term=letenky. V tomto případě přišel návštěvník přes pay per click reklamu na Seznamu (systém Sklik) a hledal slovo „letenky“.
Sledování výsledků kampaní
Výsledky vašich kampaní pak můžete sledovat v sekci Akvizice, dále Google Ads a poté Kampaně či jiný přehled, který vás zajímá. Pokud nemáte reklamu v Google Ads, ale v jiném systému, je třeba jít do menu Akvizice a zde zvolit rovnou podmenu Kampaně. Přehled o výkonu zde mít také budete, ale není tak obsáhlý jako v případě výsledků z Google Ads.
Nejlepší je, když si účet Google Ads propojíte s účtem Google Analytics. Jak na to, je popsáno přímo v Google nápovědě.
Ke každé kampani z Google Ads zde dostanete přehled jednotlivých metrik za zvolené období. Např. CPC – cena za proklik, dále zde vidíte např. počet transakcí pro jednotlivou kampaň, celkové tržby nebo konverzní poměr dané kampaně.
Velmi rychle jste tak schopni odhalit, který kampaň vám přináší lepší výsledky a kterou by případně stálo za to upravit nebo rovnou zastavit pro neefektivitu.
Tato sekce menu poskytuje velmi přehledné statistiky i o dalších typech reklam, klíčových slovech, podstránkách atd. Ale jedná se už o pokročilé možnosti reportování a optimalizace a tak jako tak doporučuji určitě výsledky Google Ads reklam sledovat také přímo v systému Google Ads, který vám poskytne dat daleko více než to co vidíte v Google Analytics. O základech práce s Google Ads se dočtete v našem dalším seriálu.
Konec seriálu
Tímto dílem náš seriál o Google Analytics končí. Doufáme, že jste v něm nalezli užitečné informace a přejeme hodně úspěchů na internetu i ve světě offline.