Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Analytika
E-commerce

Základy práce s Google Analytics – 5. díl

Od měření cílů, které jsme probrali v minulém díle seriálu, je jen krůček ke sledování konverzí a zisku, který vám z nich plyne. O tom, jak toho v systému Google Analytics dosáhnout, pojednává dnešní pokračování.

Jan Křelina
22.12.2020

Měření hodnoty konverzí a nastavení pro on-line obchod

Pokud nastavíte, jakou hodnotu pro vás jedna uskutečněná konverze má, můžete pak v systému jednoduše sledovat své zisky. Máte dvě možnosti, jak konverzi vyčíslit. První, jednodušší, je v nastavení konverze prostě zadat zisk, který vám jeho dosažení přinese. To se hodí, pokud máte cílů jen několik a jejich hodnota se příliš nemění, například si zákazník objedná čištění oken a vy víte, že díky tomu vyděláte 2 000 Kč.

Druhý případ se týká webů, například internetových obchodů, kde je cena zboží proměnlivá a sortiment rozsáhlý, tím pádem se liší i profit, který každá transakce přináší. Řešením je dynamické zadávání hodnoty konverze přímo v kódu podle ceny produktu.

Aby Google Analytics dokázal tyto údaje sledovat, je potřeba v nastavení profilu ve Správci (dostanete se tam přes ozubené kolo vlevo dole) zapnout Nastavení elektronického obchodu.

 

Aby bylo možné shromažďovat data elektronického obchodu z vašeho webu, je třeba na stránky přidat kód JavaScriptu, který zajistí odesílání dat o transakcích a produktech do služby Analytics. Pro více informací a s prosbou o samotné nastavení se ideálně obraťte na správce vašeho webu, programátora.

Na vaše stránky je třeba přidat níže uvedený kód. Konkrétní údaje pro váš web je třeba upravit skutečnými údaji. Zde v kódu je pouze modelový příklad, který slouží hlavně k tomu, abyste viděli, jaké údaje musíte Google Analytics případně poskytnout.

gtag('event', 'purchase', {
  "transaction_id": "24.031608523954162",
  "affiliation": "Google online store",
  "value": 23.07,
  "currency": "USD",
  "tax": 1.24,
  "shipping": 0,
  "items": [
    {
      "id": "P12345",
      "name": "Android Warhol T-Shirt",
      "list_name": "Search Results",
      "brand": "Google",
      "category": "Apparel/T-Shirts",
      "variant": "Black",
      "list_position": 1,
      "quantity": 2,
      "price": '2.0'
    },
    {
      "id": "P67890",
      "name": "Flame challenge TShirt",
      "list_name": "Search Results",
      "brand": "MyBrand",
      "category": "Apparel/T-Shirts",
      "variant": "Red",
      "list_position": 2,
      "quantity": 1,
      "price": '3.0'
    }
  ]
});

Jednotlivé položky pak nahraďte (včetně hranatých závorek) skutečným údaji. Výsledek by mohl vypadat například takto:

Význam jednotlivých vkládaných polí:

  • [transaction_id] – ID objednávky v objednávkovém systému
  • [affiliation] – označení affiliate partnera (nepovinné)
  • [value] – celková cena objednávky včetně DPH a poštovného
  • [currency] – mezinárodní kód pro měnu. Pro českou korunu je to CZK.
  • [tax] – výše DPH.
  • [shipping] – výše poštovného bez DPH
  • [ID] – ID objednaného zboží v objednávkovém systému
  • [Name] – název objednaného zboží
  • [category] – název kategorie, kam patří (pokud do více kategorií, uvést jen jednu)
  • [variant] – varianta objednaného produktu
  • [price] – jednotková cena zboží bez DPH
  • [quantity] – počet objednaných kusů

V levém menu poté najdete sekci Konverze, dále zvolíte Elektronický obchod a Přehled. Zde se objeví obchodní výsledky uskutečněných transakcí. Co můžete z jednotlivých položek vyčíst?


Uvidíte zde celkový počet transakcí, jejich hodnotu. Dále průměrnou hodnotu objednávky za zvolené období a také konverzní poměr vašeho e-shopu v procentech. Ten udává kolik lidí, z celkového počtu návštěvníků webu, si něco objednalo.


V levém menu si pak můžete zvolit další podrobnější přehledy. Např. chování nakupujících vám může ukázat, v jakém kroku nákupního košíku lidé nejčastěji odchází.


Uvidíte zde také výkon jednotlivých položek ve vašem e-shopu (Výkon produktu) nebo dokonce zde uvidíte výsledky i za jednotlivé objednávky, které jste na e-shopu měli. Stačí si kliknout na přehled Výkon prodeje.

Pokud si chcete zobrazit počet transakcí a jejich hodnotu za jednotlivé akviziční zdroje, tak i zde pro to je velmi užitečný přehled. Budete tak velmi rychle a přehledně vědět, zda u vás více nakupují lidé z reklamy na Facebooku nebo na Googlu, nebo z neplaceného vyhledávání případně z různých odkazujících zdrojů (např. e-mailing) nebo z přímé návštěvy.

Pro zobrazení tohoto reportu v levém menu klikněte na Akvizice, dále na Veškerá návštěvnost a potom na Zdroj/médium. V jednotlivých řádcích poté ve sloupcích po pravé straně uvidíte požadované údaje a hodnoty. Zde si také můžete zobrazit výkon jednotlivých cílů, které jsme nastavovali v minulém díle.

 

Tím jsme zakončili část věnovanou sledování zisků a on-line obchodování. V posledním díle se podíváme na několik pokročilých nastavení Google Analytics.

 

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál