Instalace Google Analytics
Tento seriál je rozdělen na šest dílů. Je určen především začátečníkům a slouží jako seznámení s možnostmi Google Analytics, instalací a prvotním nastavením statistik.
V první části projdeme registrací a vložením měřícího kódu. V dalších dílech se budeme věnovat podrobnějšímu nastavení systému a jeho jednotlivým výstupům.
O Google Analytics
Každý provozovatel internetové prezentace by se měl zajímat o to, zda a jak dobře plní svůj účel. Potřebné informace lze nejlépe získat analýzou dat o počtu, cílech a činnostech návštěvníků webu. Existují obvykle dvě možnosti, jak toho dosáhnout; zpracováním serverových logů, nebo nasazením některého z měřících systémů. Nástroj Google Analytics patří k nejkvalitnějším zástupcům druhé skupiny.
Pokud budete potřebovat podrobnější nápovědu ke kterémukoliv kroku, podají vám pomocnou ruku sami autoři systému na adrese http://www.google.com/support/analytics.
Registrace
Zadejte do prohlížeče adresu www.analytics.google.com. Dostanete se na úvodní stránku služby. Pokud již máte svůj Google účet, například e-mailovou adresu na Gmailu, stačí vyplnit vaše údaje do přihlašovacího formuláře.
V opačném případě si můžete vytvořit nový Google účet. Vzápětí vám přijde potvrzovací e-mail s odkazem pro dokončení registrace.
Nyní se na Google Analytics můžete přihlásit se zvolenou e-mailovou adresou a heslem.
První kroky
Po přihlášení vás aplikace požádá o vyplnění několika základních údajů o vašich stránkách.
- Website’s URL – adresu webu, například http://www.dobryweb.cz či http://www.vasefirma.cz
- Account name – název účtu, pod kterým jej uvidíte ve správě analýz, většinou je vhodné použít shodný s adresou Vašeho webu – dobryweb.cz, vasefirma.cz atd.
- Time zone country or territory – zvolte Czech Republic
Vložení měřícího kódu
Po přihlášení do Google Analytics je třeba vložit nejdříve měřící kód k vám na webové stránky. Kód se vkládá ideálně do tzv. hlavičky webu. Nicméně můžete ho mít i na konci v tzv. patičce. Více informací vám jistě poradí váš administrátor, který se o vaše webové stránky stará. Pokud se chcete vyhnout manuálnímu vkládání kódu, lze použít i nástroj Google Tag Manager, který je ale určen spíše pokročilejším uživatelům.
Na hlavní stránce Google Analytics je třeba kliknout na ikonu ozubeného kola dole vlevo a poté v prostředním sloupci zvolit položku Údaje o měření a zde kliknout na Měřící kód.
Zde najdete kód, který celý zkopírujete a vložíte k vám na web, jak jsem psal výše, ideálně do hlavičky vaší domovské stránky.
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-12345-1"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'UA-12345-1');
</script>
Takto nějak bude vypadat i váš kód, kde číslo za UA- je vždy unikátní pro každý Google Analytics účet. Google Analytics začne data zpracovávat ihned po správném vložení kódu na váš web. Jak s nimi zacházet a co z nich vyčíst se dozvíte v příštím díle seriálu.