Google Adwords se objevily v roce 2000, v té době Tomáš v digitálním marketingu ještě zdaleka nepůsobil. S Google Ads se seznámil zhruba před 12 lety. Přesto o jejich vývoji a historii má dost slušný přehled. Přesvědčit se o tom můžete například i v článku, kde Tomáš rozebírá skripty pro Google Ads. Poslechněte si tedy, jak shrnul dvě dekády působení tohoto nástroje, bez kterého by PPC reklama nebyla tím, čím je.
Celý podcast na soundcloudu Sherpas
Oficiálně spatřily Google Adwords světlo světa 23. října roku 2000 a první inzerenty získaly prakticky okamžitě. Autorem myšlenky je Bill Gross ze společnosti Idealab, který jí mírně okopíroval od Yellow Pages.
V České republice se objevily v roce 2003, tedy v době, kdy nebyla pro Google v našich končinách situace vůbec růžová. Tržní podíl Google se tehdy pohyboval někde okolo 15 % celkových vyhledávacích dotazů. Od té doby se toho však hodně změnilo a Google se stal velkým hráčem i u nás. Jedním z důvodů je konkurenční prostředí, které mu vytvářel především Seznam.cz.
Poměrně velkou změnu pro inzerenty znamenal příchod Adwords editoru v roce 2006, který celkově zjednodušil používání celého systému. Bez něj se v podstatě neobejdeme ani v současné době. Od roku 2011 se začalo pracovat s vylučujícími klíčovými slovy, což pomohlo zpřesňovat kampaně.
V roce 2016 zmizela pravá část z výsledků vyhledávání, to byla asi největší změna, kterou Google do té doby udělal. Záměr Googlu je v tomto případě poměrně jasný – přiblížit vzhled reklam organickým výsledkům vyhledávání.
Kromě toho se rozšířil počet znaků pro reklamy. V současné době to je něco kolem 200 znaků oproti původním 70 znakům.
Google Ads urazilo opravdu dlouhou cestu a přineslo spoustu formátů a změn, které posunuly internetovou reklamu k lepšímu, ale ne všechno se povedlo. Google Ads si prošlo i několika slepými uličkami.
Pronikněte do tajů Google Ads na školení PPC od Dobrého Webu.