YouTube navštíví každý měsíc 76 % českých uživatelů internetu, jsou zde zastoupeny všechny věkové skupiny a začít inzerovat zde můžete téměř okamžitě. Široké možnosti cílení a využití různých formátů přivádí na YouTube stále více inzerentů. Proto jsme se rozhodli vám v březnovém newsletteru poodhalit něco z tajemství inzerce na YouTube.
Přímá versus samoobslužná inzerce na YouTube
Rozhodnete-li se inzerovat na YouTube, můžete si vybrat mezi tzv. samoobslužnou reklamou (pomocí reklamního systému Google AdWords) a reklamou nakoupenou přímo u YouTube.
Při přímém nákupu inzerce máte k dispozici jiná umístění a formáty reklamy než u samoobslužné reklamy. Zásadní rozdíl je ale v tom, že za tato umístění zaplatíte výrazně vyšší cenu, je stanovena minimální požadovaná útrata a liší se také smluvní podmínky a způsob fakturace. Přímá inzerce je tedy spíše určena pro reklamní kampaně velkých inzerentů s dostatečně velkým rozpočtem.
Dobrou zprávou pro „běžného“ inzerenta je to, že na YouTube lze inzerovat i s výrazně nižšími náklady pomocí tzv. samoobslužné inzerce. Stačí k tomu mít účet v Google AdWords…
Inzerce na YouTube s Google AdWords
Pro zobrazování reklamy na YouTube prostřednictvím systému AdWords platí stejná pravidla a principy jako pro inzerci na ostatních serverech v reklamní síti Google. Můžete tedy využít jak kontextové cílení, tak vybrat konkrétní umístění.
Kontextové cílení
Stejně jako u ostatních automatických umístění se i na stránkách YouTube reklama zobrazí pouze v případě, že systém vyhodnotí vaše klíčová slova jako relevantní k obsahu stránky. To znamená, že není zaručeno, že se vaše reklama zobrazí právě na stránkách YouTube.
Při výběru klíčových slov vám může pomoci nástroj pro výběr klíčových slov na serveru YouTube. Klíčová slova navrhne podle:
- popisných slov nebo sousloví
- ID videa nebo konkrétní URL adresy videa na YouTube, u kterého chcete svou reklamu umístit (ukázka na obrázku č. 1)
- demografických údajů cílové skupiny (beta verze)
Cílení na zvolená umístění
Druhou možností cílení jsou zvolená umístění. Zde můžete přesně říci, že chcete reklamu zobrazit na YouTube a dokonce si i vybrat konkrétní kategorie, kanály či videa (u nichž je povoleno zobrazování reklamy).
Pro výběr umístění na YouTube doporučujeme využít YouTube Video Targeting Tool (neboli nástroj pro cílení na video). Tento nástroj vám umožní vybrat konkrétní videa, kanály nebo kategorie pomocí:
- klíčových slov
- údajů o požadovaném publiku (pohlaví, věk, zájmy)
Výsledky lze filtrovat podle formátu reklamy a zeměpisné oblasti. Zvolený seznam umístění (media plán) lze pak snadno exportovat do účtu Google AdWords.
Náhled do rozhraní nástroje pro cílení na video je zobrazen na obrázku č. 2.
Formáty reklamy na YouTube
Google AdWords umožňuje vkládat na YouTube reklamu v podobě:
- překryvné reklamy InVideo
- videa InStream
- banneru
- sponzorovaného videa YouTube
Překryvná reklama InVideo
InVideo reklama se zobrazuje jako proužek v dolní pětině přehrávaného videa (viz obrázek č. 3). Uživatel může reklamu kdykoli skrýt (ale i zobrazit) a velmi často tuto možnost využívá. Aby tedy byla reklama účinná, musí uživatele zaujmout na první pohled. Druhý už jí obvykle nevěnuje.
InVideo reklama na YouTube může mít podobu textové nebo grafické reklamy o velikosti 480 x 70 px (ve formátech JPG, PNG nebo GIF), případně Sponzorovaného videa. Nahrání flashové reklamy nabízí Google pouze vybraným klientům.
Součástí InVideo reklamy může být i tzv. doprovodný banner o velikostech 300 x 250 px nebo 300 x 60 px. Doprovodný banner se pak na YouTube bude zobrazovat vedle videa na místě pro banner (umístění je vidět na obrázku č. 5, i když zde se nejedná o doprovodný banner).
Šablonu pro vytvoření InVideo reklamy najdete v nástroji pro tvorbu grafických reklam v sekci Video a zvuk pod názvem Statický obrázek InVideo.
Nejobvyklejší akcí po kliknutí na reklamu je otevření cílové stránky v novém okně prohlížeče. Vybraným inzerentům je k dispozici možnost spustit po kliknutí videoreklamu nebo flashovou reklamu přímo v přehrávači videa.
Video InStream
Video InStream může být umístěno před, dovnitř nebo za video na YouTube. Kromě označení, že se jedná o reklamu Google, je její součástí i ukazatel délky videoreklamy v pravém rohu a časová osa v horní části okna pro přehrávání videa.
U videí do 10 minut délky se může zobrazit maximálně 15sekundová videoreklama, u delších videí může InStream reklama trvat až 30 sekund.
Reklamu InStream vytvoříte pomocí nástroje pro tvorbu grafických reklam a opět je možné volitelně využít doprovodný banner.
Banner
Na stránky YouTube můžete umístit i banner o velikosti 300 x 250 px. Může to být obrázek ve formátech JPG a GIF, flashová animace (soubor SWF) nebo video spouštěné kliknutím.
Banner se zobrazuje na stránce vedle místa určeného pro přehrávání videa (viz obrázek č. 5).
Sponzorované video YouTube
Pro kampaň se sponzorovanými videi je potřeba mít kromě účtu v Google AdWords také účet na YouTube a oba účty vzájemně propojit.
Sponzorovaná videa se na YouTube mohou zobrazit:
- ve vyhledávání
- v obsahu
1) Sponzorovaná videa YouTube – ve vyhledávání
Sponzorovaná videa ve výsledcích vyhledávání na YouTube můžete najít buď nahoře nad výsledky vyhledávání, nebo vpravo na stránce. Jsou označena textem „Sponzorovaná videa“ (viz obrázek č. 6).
Protože se videa zobrazují u výsledků vyhledávání, je samozřejmě nutné zadat klíčová slova, na která chcete reklamu zobrazovat. Je také potřeba mít u kampaně nastaveno cílení na vyhledávací síť.
Obrázek 6: Ukázka umístění sponzorovaného videa ve výsledcích vyhledávání na YouTube (označeno červeným rámečkem)
Důležitým prvkem pro úspěch sponzorovaného videa je Miniatura (náhled) videa. Správná volba miniatury může výrazně ovlivnit míru prokliku. Otestujte tedy všechny miniatury, které vám systém nabízí.
2) Sponzorovaná videa YouTube – v obsahu
Sponzorované video mohou uživatelé vidět také v obsahu YouTube. Může se zobrazit na místě:
- InVideo reklamy, tj. ve spodní části přehrávaného videa
- banneru
Pokud chcete, aby se vaše kampaň pro sponzorovaná videa zobrazovala v obsahu na YouTube, nastavte u kampaně cílení na reklamní síť.
Sponzorované video v AdWords vytvoříte opět pomocí šablony v nástroji pro tvorbu grafických reklam – v sekci Audio a video. Zde vyplníte název reklamy a popis, vyberete video na YouTube, které chcete sponzorovat, miniaturu videa a cílovou stránku (můžete zvolit, jestli chcete uživatele přivést přímo na standardní stránku s videem, nebo na stránku vašeho kanálu YouTube).
Nově je také možné v rozhraní YouTubepřidat ke sponzorovanému videu překryvnou vrstvu s výzvou k akci (zobrazena na obrázku č. 7), která může sloužit ke sdělení dalších informací o videu nebo k propagaci vašeho kanálu, dalších videí apod. Kliknutí na překryvnou vrstvu uživatele přesměruje na cílovou stránku, kterou si sami zvolíte (standardně URL vašich webových stránek). Výhodou je, že přidání překryvné vrstvy není nijak zpoplatněno. Vrstva však bude aktivní pouze po dobu trvání sponzorování videa.
Závěr
YouTube nabízí svým návštěvníkům prostor, kam se chodí bavit, vzdělávat, sdílet své zážitky. Pro inzerenty je to místo, kde mohou zajímavým způsobem oslovit svou cílovou skupinu pomocí mnoha různorodých formátů. Samozřejmě úspěch velmi závisí na obsahu sdělení. Pokud tedy dokážete vytvořit atraktivní obsah a nabídnete ho těm správným uživatelům, můžete dosáhnout zajímavých výsledků ať už je vaším cílem budování značky nebo prodej zboží.
S možností využití Google AdWords pro inzerci na YouTube se otevírají dveře i mnoha menším inzerentům, kteří nedisponují milionovými rozpočty. Navíc díky rozhraní Google AdWords můžete rychle a snadno ovlivnit kde, kdy, jak a za kolik se vaše reklama bude zobrazovat.
Máte komerčně zaměřené internetové stránky a hledáte možnost jejich propagace? Nebo se jen chcete dozvědět, jak PPC reklama funguje, abyste lépe zvládli spolupráci s agenturou? Na školení PPC reklamy I. se detailně seznámíte s reklamou, která se v současnosti na českém internetu řadí mezi nejefektivnější.
Chcete mít lepší inzeráty než vaši konkurenti? Nevíte, jak si spočítat, jestli se vám vaše PPC reklamy vyplácí? Pak neváhejte a přihlaste se na školení PPC reklamy II.