K hledání
své cílové skupiny bude jinak přistupovat začínající podnikatel, který přichází
nově na trh a jinak zaběhlá firma. Výhodou zavedené firmy je to, že se může
zaměřit na již získaná publika, na analýzu dosavadních zákazníků a na
vyhodnocení předešlých kampaní, a to nejen z Facebooku. Pokud jste nová
firma či nabízíte nový produkt, bude pravděpodobně za potřebí trošku více
testovat a vyhodnocovat, než najdete vaší cílovou skupinu či skupiny. Pro všechny však platí, že při hledání té své
správné cílové skupiny musí otestovat co nejvíce publik, aby věděli, které
z nich přináší požadované výsledky.
1. Definujte cílové skupiny
V první řadě si definujte, kdo si myslíte, že je vaše cílová skupina. Zkuste ji co nejlépe popsat. Zaměřte se na věk, pohlaví, geografickou oblast, ale i na to, kde vaši potencionální zákazníci žijí, jejich rodinný stav, jaké mají příjmy, co vystudovali a další užitečné údaje. Dejte si práci i s detailním popisem jejich zájmů, o co vše se zajímají a co je zároveň může zajímat. Při vytváření kampaně a definici okruhu uživatelů vám v tomto mohou pomoci i návrhy od Facebooku, které zobrazí další možnosti dle zadaného klíčového slova či dle již zadaných předchozích zájmů.
Je důležité
porozumět stávajícím zákazníkům i těm potencionálním a jejich potřebám, přáním
i obavám. Pokud se vám toto podaří, úspěch kampaní je zaručen.
2. Analyzujte a vyhodnocujte
Využijte všech
dostupných údajů např. z analýzy vašich zákazníků a jejich chování,
z návštěvníků webu a z předešlých kampaní. Při vyhodnocení můžete
totiž přijít na zajímavé poznatky, najít novou cílovou skupinu nebo zjistit, že
vaše cílovka je třeba úplně jiná, než jste si mysleli. Potřebné údaje o vašich zákaznících zjistíte např. pomocí analytických
systémů jako je Google Analytics nebo v CRM systému.
3. Oslovení cílové skupiny na Facebooku
V současné
době, i když byste to možná neřekli, najdete na Facebooku různé cílové skupiny
od mladých lidí po ty starší, s různým vzděláním, s různými zájmy a
preferencemi. Jen je potřeba každé takové skupině přizpůsobit komunikaci. Zvažte také rozdělení cílové skupiny na
menší skupiny, např. na muže a na ženy a jim komunikaci přizpůsobte. Při
takto rozdělených skupinách na první pohled uvidíte, zda je kampaň úspěšná či
ne a snáze se vám budou kampaně spravovat a optimalizovat.
4. Definicí cílové skupiny a analýzou dosavadních údajů to nekončí
Máte
specifikovanou cílovku a víte, jací jsou vaši zákazníci, vytvoříte pro ně
kampaň a spustíte ji. Tím však hledání ideální cílovky nekončí. Na Facebooku je řada dalších užitečných
možností, jak najít a oslovit své potencionální zákazníky a určitě se vyplatí je
vyzkoušet. Záleží na vás, kolik času hledání chcete věnovat a na financích,
které do toho můžete investovat.
5. Koho můžeme ještě oslovit?
Všechny,
kteří s vámi přišli nějak do kontaktu a jsou na Facebooku. Ten totiž
umožňuje vytvořit vlastní publika na základě vámi zadaných údajů – e-mailu
vašeho zákazníka, telefonního čísla a dalších údajů, které umožní propojit tyto
údaje s uživatelem Facebooku. Dále
si můžete vytvořit např. publikum z návštěvníků vašeho webu, aplikace či z
fanoušků vaší stránky. Nebo vytvořit i publikum, které přišlo na váš webz PPC kampaní, ale ještě neudělalo požadovanou konverzi, a oslovit je tak
i na Facebooku. Možností je samozřejmě více, jen je třeba se nad vytvářením
zamyslet a trochu si s tím pohrát.
6. Oslovte i podobné publikum tomu vašemu
V předchozím
bodu jsou zmíněna publika, která vás znají. Přišla s vámi do kontaktu, byla
na vašem webu, nakoupila apod. Víte tedy, že to jsou cílovky, které pro váš
business fungují. A proč tyto údaje o skupině nevzít, vytáhnout z toho to
podstatné a nezacílit kampaň přesně na takové publikum s podobnou
charakteristikou?
Nemusíte to však dělat vy. Facebook za vás tyto údaje jednoduše identifikuje a vyhledá podobné publikum s podobnými vlastnostmi. Vy tak oslovíte nová publika s velkým potenciálem úspěšnosti. U těchto podobných tzv. lookalike publik si nastavíte míru „podobnosti“ s vaším publikem pomocí stupnice od 1 % do 10 %, kdy 1 % znamená nejvíce podobné publikum tomu vašemu. Doporučuje se však používat 1 % – 2 %, vyšším nastavením sice zvýšíte dosah kampaně, ale snižujete tak podobnost publika s vaším publikem.
Pozor ale na to, když vytvoříte z vlastního publika podobné jednoprocentní publikum pro jednu kampaň a dvouprocentní totožné publikum pro druhou kampaň, jedná se v podstatě o totožná publika. Tím si budete sami sobě konkurovat a zvedáte si tak cenu kampaně a zároveň zhoršujete výsledky.
Všeobecně tedy platí: V případě, že
v jedné kampani cílíte na určité publikum, v jiné kampani na toto
publikum necilte a ideálně ho vylučte z kampaně.
7. Pár bodů na závěr
To, co funguje jinde u vašich kampaní, nemusí fungovat na Facebooku. To se týká i cílových skupin. Ale rozhodně stojí za to, to vyzkoušet.
Pokud máte
více cílových skupin, přizpůsobte každou vaší kampaň dané cílové skupině. Tím
zvýšíte účinnost celé kampaně. Dejte si
práci s vytvořením kampaně a specifikací cílové skupiny, budete mít
jasnější představu o chování jednotlivých publik.
S tvorbou publik a cílením si můžete opravdu vyhrát. Testujte a hledejte nová publika, zkoušejte ale i různé varianty umístění, komunikace a vizuálů. Bude to časově či finančně náročnější, ale opravdu se to vyplatí. Můžete tak najít cestu, která vám bude přinášet požadované výsledky.