O značné oblibě Copycampu svědčí i hojná účast. Už v 8:45 nebylo možné se zapsat na workshopy, což je dost velká škoda, ale přednášky v hlavním sále nám to vynahradily. Program byl opravdu nabitý a už od rána se na podiu před plným sálem střídali zajímaví řečníci. Jako tenká červená nit se celým Copycampem táhlo jedno téma, a sice pozornost.
Obsah až na 2. místě?!
Po krátkém úvodu přišel o naši pozornost bojovat Filip Kahoun, CEO H1, a prokázal dost velkou odvahu, když před sálem plným psavců prohlásil, že obsah je až na druhém místě, protože to první patří pozornosti. Právě pozornost byla tématem jeho přednášky, během které jsme zabrousili do psychologie. Na první pohled se může zdát, že pozornost nemá se psaním, co dělat, ale pravdou je, že je to přesně naopak. Vzpomeňte si, kolikrát jste dostali zadání: „napiš to tak, aby to zaujalo“.
PR jako nový linkbuilding
Od Dominika Liebezeita jsme se dozvěděli něco o tom, jak dělají v H1 linkbuilding. Na případovce pro Electro World nám ukázal, jak se dá do linkbuildingu zapojit influencer, v tomto případě hráč počítačových her Standa Cífka. Linkbuilding totiž stále více připomíná PR a jestli v něm chcete být úspěšní a vzbudit pozornost zákazníků, bez kontaktů a kvalitního obsahu to nepůjde.
Máte tajemství nebo lžete?
Jakub Křenek z ADisonu nás pobavil paralelou mezi krizí ve vztahu a krizí v komunikaci. Ukázal nám drobnou nuanci mezi tajemstvím a lží a poradil nám, co dělat, když už na nás nějaká ta lež praskne. Sice trochu oklikou, ale vrátil nás zpět k pozornosti. Nemá smysl ji odvádět jinam, lidé si pamatují a stejně na vás to vaše malé tajemství čas od času někde vykoukne.
Napište to tak, aby to někdo poslouchal
Na konec dopolední části jsme se s Janem Vašíčkem zaposlouchali do reklamních textů z rádia. Poodhalil principy psaní audiotextů a také nás upozornil na úskalí, která nás mohou při psaní takových textů potkat. Ono to fakt není jenom tak, napsat dobrou rozhlasovou reklamu, máte totiž jen pár vteřin na to, abyste sdělili všechno podstatné a udrželi posluchačovu, co? Pozornost!
Nepište to vy, když může klient
V poobědové části nás přivítal Martin Brablec z Obsahové agentury, který nás zavedl zpět k psaní textů. A ne ledajakých textů! Poradil nám, jak tvořit texty pro klienty, kteří působí v jen těžko stravitelných oborech. Doporučení a typů, jak psát o chemickém průmyslu a strojírenství padlo hned několik, ale nejlepší rada zní: „nechte je to napsat samotné!“
Tvůrčí krize vám pomůže
Pavel Šíma nám představil svou novou life-hackingovou knihu „Na plné koule“ a taky nám prozradil, jak se vyrovnával s tvůrčí krizí při její tvorbě. Podle Pavla se totiž dá z tvůrčí krize vytěžit maximum, stačí, když budete mít tyto tři věci: marketingový insight, vydefinovanou cílovku a důvod, proč text píšete. Jestli si nevysloužil pozornost svou přednáškou, pak to jistě dohnal svým outfitem, v kterém byl jistě nepřehlédnutelný.
Marketingové peklo
Že i za úspěchem politiků stojí dobrý marketing, nám připomněl Karel Komínek. Na současných předvolebních kampaních nám ukázal, jak velké peklo můžete jako marketingový poradce v komunální politice zažít. Při pohledu na hesla a neumělé fotomontáže, vás prostě musí napadnout, že ne každá pozornost, je žádoucí.
Příběh je hlavní
Jak získat a hlavně udržet pozornost médií nám radila Zlata Biedermannová. Její recept je jednoduchý – za vším hledejte příběh, udržujte si aktuální kontakt list novinářů a do předmětu e-mailu s tiskovou zprávou nikdy, ale opravdu nikdy nepište „tisková zpráva“.
Umíte se prodat?
Petr Jasinski nás poučil o tom, jak dobře prodat svoji práci nadřízeným i klientům. Poradil nám, jak vytvářet nabídky tak, aby si klienti vybrali tu, kterou jim chceme prodat. Pravidlo tří možností v tomto případě funguje na výbornou. Ve zkratce to znamená, že vytvoříte ideální nabídku, naceníte ji a přidáte k ní jednu levnější light verzi a jednu plnotučnou a dražší verzi. Výsledek? Klient může porovnávat a většinou vybere zlatou střední cestu.
Hravě česky
Na závěr nás přišel pobavit Martin Kavka, sběratel slov. Že je čeština tvárná a dává nám tak spoustu možností pro hraní se slovy, je známá věc. Martin sbírá zajímavá a vtipná slova, která sdružuje do slovníku Čeština 2.0. Jeho sbírka už je tak velká a oblíbená, že si vysloužila kromě internetové podoby i tu knižní.
Tak takové byly přednášky na letošním Copycampu. S postupující hodinou a přibývajícími přednáškami jsme se jen ujišťovali, že bez pozornosti by reklama vlastně neexistovala a že je všudypřítomná.