Troufáte si na pokus za 50 dolarů?
Celý test není zdarma, ale jeden pokus vás přijde na $50. Proto asi není na škodu předem popřemýšlet, do jaké míry se v Google Analytics opravdu orientujete a zda si předem raději ještě něco nenastudovat či nezopakovat. Google k tomuto účelu připravil sadu online kurzů. Já přidám ještě několik dalších užitečných zdrojů informací:
- Installing and Customizing the Google Analytics Tracking Code – návod pro základní nastavení a úpravu měřících kódů
- Google Analytics Migration Guide – přehledný a názorný návod, jak přejít ze staré verze měřícího kódu na nový
- Základní popis fungování Google Analytics – co se měří, jak se měří, jak se vyznat v reportech
- ROI Revolution blog – chcete-li se pravidelně dozvídat postupy, které vás předtím ani nenapdly, sledujte tento blog
- Analytics Talk – blog se zajímavými tipy a návody pro Google Analytics, který píše Justin Cutroni
- Kniha Google Analytics – aktuálně myslím jediný podrobný průvodce v českém jazyce
- E-Book Google Analytics – velmi dobrý průvodce v anglickém jazyce – bohužel staršího data, takže popisuje starý měřící kód
- Školení Google Analytics – nesmím zapomenout ani na naše školení ;-)
V čem byste měli mít jasno
Na základě otázek, které potkaly mě, se vás pokusím případně ušetřit situace, kdy zmiňovaných 50 dolarů vyhodíte oknem. Takže s čím byste před pokusem určitě měli mít praktické zkušenosti:
- Filtry – co filtry dělají, jak nastavit vlastní filtry, jak vyfiltrovat jen něco? Nejlepší je učit se na příkladech.
- Cookies – co to vlastně cookies jsou, jaké informace do nich Analytics ukládají a jaký je rozdíl mezi first-party a third-party cookie? Můžete se podívat na Cookies & Google Analytics.
- Propojení AdWords s Analytics a autotagging – jak propojit, jaká data se při propojení sdílejí, proč je rozdíl mezi kliky a návštěvami? Doporučuji návod How do I link my Google Analytics account to my AdWords account?
- Trackování reklamních kampaní – jak odlišit návštěvníky z reklamní kampaně od návštěvníků z přirozených výsledků vyhledávání, jak sledovat návštěvníky, kteří klikli na odkaz v newsletteru? Přečtěte si seriál Google Analytics Campaign Tracking.
- Rozdíl mezi účtem, profilem a duplicitním profilem – kdy založit nový účet, kdy profil a kdy jen kopii stávajícího profilu? Případně dostudujte na Accounts and Profiles.
- Nastavování měření konverzí – kde se definují cíle, jak nadefinovat více než 4 cíle, jak se vypořádat se stejnou URL adresou pro všechny kroky objednávky?
- Regulární výrazy – co to je, k čemu to je, jak je zapsat? Můžete použít pěkný přehled regulárních výrazů.
- Měření e-commerce transakcí – na jakou stránku umístit kód pro měření transakcí, jak ho správně dynamicky vyplňovat? Přehledně najdete popsané na stránce 10 v Installing and Customizing the Google Analytics Tracking Code
- Měření napříč doménami či subdoménami – jak v jednom profilu měřit web s více subdoménami nebo dokonce rozdělený na více domén 2. řádu? Vše potřebné najdete na My site has multiple domain names. How do I set up tracking?
- Event trackingem – jak si poradit s měřením flashe či AJAXu? Detailní vysvětlení hledejte například na Event Tracking Overview.
- Segmentace, křížová segmentace a pokročilá segmentace – jaký je mezi nimi rozdíl a kdy kterou použít?
- Nastavováním uživatelských práv – kde nastavit, jaké jsou úrovně a čím se liší?
Velmi důležitá je samozřejmě správná interpretace dat, které najdete v reportech Google Analytics.
Sladká odměna
Pokud uspějete:
- budete mít určitě radost,
- jako klient bych se vám nebál svěřit nastavení Google Analytics pro svůj web,
- získáte takovýto hezký certifikát.
Na druhou stranu, vlastnictví tohoto certifikátu nedokazuje, že na základě dat ze správně nastavených Analytics dokážete vyvozovat správné závěry a doporučení.
Přeji hodně úspěchů, pokud se rozhodnete tímto způsobem otestovat vaše Google Analytics znalosti!