Soutěží na Facebooku i na Instagramu je stále víc, a proč taky ne, když to lidi baví… A baví to i marketéry, soutěže totiž představují poměrně jednoduchý způsob, jak získat nové fanoušky nebo zaktivovat ty stávající, zvýšit povědomí o značce nebo připravit půdu pro příchod nového produktu. Navíc dostanete obsah od fanoušků a dozvíte se něco o tom, co si o vás, tedy o vaší značce myslí. To všechno je sice super, ale není to ani zdaleka tak jednoduché, jak se může zdát.
Aby soutěž měla přesně ten efekt, který chcete, je potřeba, aby to byla dobrá soutěž. A jak už to tak bývá, za dobrou soutěží je spousta práce. Na začátku si tedy musíte promyslet pár věcí:
Co je cílem soutěže?
Přivést fanoušky? Aktivovat je? Zjistit, co si fanoušci myslí? Vybrat novou příchuť? Získat zpětnou vazbu? Zvýšit počet konverzí? Cíl soutěže je opravdu tou nejdůležitější věcí. Stanoveného cíle se držte a přizpůsobte mu zbytek soutěže, tedy způsob, ceny, vyhodnocení. Je to stejné, jako s jakoukoliv jinou kampaní čí příspěvkem – musíte vědět, co po uživatelích chcete a to jim musíte srozumitelně sdělit.
Jaký typ soutěže zvolit?
Vyberte si typ soutěže, který koresponduje s tím, co po fanouškovi chcete.
-
Fotosoutěž – pošlete nám fotku s naším produktem, a podobně. Tento druh je velmi oblíbený jak na Facebooku, tak na Instagramu.
-
Tipovačka – kolik jsme prodali kusů, kolik je produktů na obrázku, kolik produktů se vejde do… Starou dobrou tipovačkou nikdy nic nezkazíte.
-
Přání – uživatelé vám napíší, co by si přáli k narozeninám, Vánocům, za vysvědčení…
-
Vědomostní – otázka týkající se vašeho oboru podnikání. Dejte si pozor, aby nebyla otázka moc těžká nebo naopak příliš jednoduchá.
-
Kreativní – uživatelé mají za úkol vymyslet slogan/básničku, natočit video, udělat fotku. Dostanete tak od fanoušků obsah, který můžete dál používat. Jen nezapomeňte na souhlasy…
-
Dohledání informací o výrobku – pošlete tak uživatele na své webové stránky. To je perfektní způsob, jak dostat fanouška k vám na web, kde bude hledat odpověď.
Jak dlouho bude soutěž trvat?
Stanovte si dobu, po kterou bude soutěžní příspěvek běhat po síti, kdy ho budete repostovat, jak dlouho se mohou zájemci do soutěže zapojit. Jak dlouho bude trvat vyhodnocení a kdy vyhlásíte vítěze. Nezapomeňte o tom fanoušky informovat a uveďte datum i do pravidel.
Co dostanou výherci?
Předem si definujte ceny, které výherci dostanou. Promyslete si také, jestli je cena dostatečnou motivací k tomu, aby se lidé do soutěže zapojovali.
Jak se rozhodne o výhercích?
Budete je losovat? Vyhraje příspěvek s největším počtem reakcí? Kombinace reakcí od fanoušků a odborné poroty? Vyhrávají první 3 reakce? Možná si řeknete, že je to banalita, ale nepromyšlený systém výběru výherců vám může pořádně zkomplikovat život.
Co bude po soutěži následovat?
Soutěž funguje stejně jako jakákoliv jiná kampaň, musíte ji proto správně měřit a mít připravený harmonogram. Na konci si ji nezapomeňte vyhodnotit.
Kam soutěž umístit?
Když máte přípravu za sebou a máte soutěž připravenou, můžete s ní jít ven. V době nedávno minulé, když ještě nebyl Instagram v našich končinách tolik oblíbený, měli marketéři podstatně lehčí spaní. Soutěž se jednoduše umístila na Facebook a bylo. Jenomže dneska je potřeba se zamyslet i nad tím, kam vlastně soutěž chcete umístit.
Podle čeho se rozhodnout? Počet fanoušků na jednotlivých účtech, může být určitým vodítkem. Dejte ji tam, kde máte víc fans. Na druhé síti ji samozřejmě sdílejte. Když se rozhodnete pro Instagram, nezapomeňte soutěži vyrobit vlastní hastag!
Splňujete požadavky Facebooku/Instagramu pro pořádání soutěží?
Tady můžete narazit na největší oříšek. Pravidla Facebooku pro soutěže nejsou úplně nejbenevolentnější. Facebook v posledních letech hodně omezil, co se smí. Instagram je pořád ještě dost mírný, ale vzhledem k tomu, komu Instagram patří, dá se očekávat, že ani tam nebude situace stejná do nekonečna.
Pokud budete pořádat soutěž na Facebooku ohlídejte si, že:
-
nepobízíte uživatele k napsání recenze výměnou za zboží zdarma,
-
nepodmiňujte účast v soutěži pomocí sdělení „chcete-li se zúčastnit, sdílejte na svojí timeline“, „sdílejte na timeline přítele“ nebo „pokud se chcete zúčastnit, označte v tomto příspěvku své přátele“,
-
v pravidlech máte uvedené prohlášení o kompletním osvobození společnosti Facebook od závazků každým účastníkem a upozornění, že propagační akce není žádným způsobem sponzorována, podporována či spravována společností Facebook ani s ní spojena.
Pamatujte si, že každá soutěž na sociálních sítích, kde se hraje o ceny, musí být ošetřena platnými pravidly, která jsou v souladu s platnými zákony ČR a splňují zásady používání Facebooku. Ta si nechte pro jistotu ještě schválit na právním oddělení a poté je publikujte na webu klienta nebo je připojte jako poznámku na facebookovém profilu.
Náš tip: školení sociálních sítí pro pokročilé.