Reality show v kapse
Zásadní výhodou Snapchatu je jeho autentičnost. Snapchat není o lajcích, na Snapchat nechodíme proto, abychom byli krásní. Na Snapchat chodíme proto, abychom byli reální. Snapchatu se podařilo přenést do aplikace jednu z důležitých vlastností našich běžných životů, to jak spolu komunikujeme, to jak se bavíme. Tyto okamžiky zmizí. Každodennost je tu vlastně vítána, vždyť každodennost je tak normální. Vyhrávají ale ti, kteří ji dokážou uchopit kreativním způsobem. Na Snapchatu se každý může stát hrdinou svého vlastního příběhu.
Snapchat není záležitostí jen hrstky adolescentů
Plukovník Tomáš Pflanzer ze společnosti Nielsen Admosphere, která Snapchat měří, vystoupil s ještě žhavými čísly: na Snapchatu je v současné době přes 300.000 aktivních Čechů ve věku 15+, přičemž střední věk uživatelů je 24 let.
Snapchat není masovka
300.000 není úplně málo. Kór vezmeme-li v úvahu, kolik lidí mladších 15 let může mít Snapchat. Současně to ale ještě není úplná masovka. Zatím. Uvidíme. Oproti jiným sociálním sítím, které jsou značky zvyklé používat, je na Snapchatu poměrně úzká cílovka, která si navíc žádá velmi specifický a zároveň relevantní obsah.
Snapchat má filtr nejen na fotky, ale i proti lidem nad 30
Snapchat má vskutku, řekněme, zvláštní UX. Jak je Snapchat inovativní, tak rozhodně není intuitivní. Aplikace je pro mnoho lidí nepřehledná a její ovládání těžce (ne)pochopitelné.
Já osobně musím dojíždět na lekce ke své neteři. Paradoxem je, že zpráva na Snapchatu vydrží max. deset vteřin, ale na mou první odpověď si musela neteřinka počkat tři měsíce, než mi ukázala jak na to. Lepším se každou konzultací. Už ze sebe umím udělat psa i vyzvracet duhu.
Nainstalujte si Snapchat a zas ho odinstalujte. Tak dvakrát, třikrát…
Výše zmíněná uživatelská nepřívětivost aplikace je jednou ze skutečností dalšího fenoménu kolem Snapchatu. Bylo fajn vidět upřímné přiznání drtivé většiny návštěvníků i vystupujících, kteří aplikaci nejednou odinstalovali. To souznění v sále bylo vážně famózní. Sám si pamatuju na to kolečko „ty nemáš snapchat? to je teď cool – download – jak se to sakra ovládá? – dyť se tu nic neděje – uninstall.“
Pokud na Snapchatu nikoho nesledujete, opravdu se tam nic extra neděje. To je vcelku pochopitelné, zásadní problém je nedostatek inspirace koho sledovat. Uživatelská základna Snapchatu není nikterak velká a navíc u těch, které sledujete, si nemůžete proklikat, koho sledují, ani kým dalším jsou sledováni. A to je další důvod hromadných uninstallů, proti kterým se rozhodla bojovat nově vzniklá stránka SnapNames. Slovy klasika… ehm, youtubera: DO PO RU ČU JU!
Teenageři neopouštějí Facebook
Další fáma, která se vyrojila kolem dnešního stavu sociálních médií, se týkala odchodů mladých z Facebooku. Čísla prezentovaná na konferenci to však jednoznačně nepotvrdila. Teenageři si stále zakládají profily na Facebooku, ale už to není tak cool jako za našich let. Je to pro ně spíše taková povinnost. Facebook je pro ně něco jako rodinná večeře, na které prostě musíte být, i když byste nejraději byli někde úplně jinde.
Vertikální konzumace obsahu
Snapchat je průkopníkem v oblasti přehrávání videa na výšku. Uživatelé mobilů to milují a o důležitosti mobilních zařízení v marketingu asi není třeba pochybovat. Snapchat přináší obrovskou změnu paradigmatu a bude velmi zajímavé pozorovat, jak na tento trend zareagují ostatní média. Že jsou ve Snapchatu na tento trend patřičně hrdí dokazuje i fakt, že je po něm pojmenována celá reklamní síť 3V (Vertical Video Views).
Více prostoru pro značky
Značky si začínají uvědomovat důležitost Snapchatu a příležitosti, které nabízí, a tak tam pomalu přesouvají i své marketingové aktivity. Výsledkem ale často bývají infantilní snapy. Snapchat jde značkám naproti a proto už brzy i v Čechách spustí trojici reklamních formátů:
Snapchat Geofilters
Formát Snapchat Geofilters umožní značkám vytvoření vlastního filtru, který bude na základě geolokace nabídnut k použití uživatelům v blízké vzdálenosti. Ti se s filtrem neobyčejně rádi fotí a natáčí a sami se pak dobrovolně stávají nositeli reklamního sdělení, které šíří mezi své známé.
Snapchat Live Story
Snapchat Live Story je 24hodinový příběh složený z fotek a videí, najdete ho ještě nad příspěvky svých přátel. Příběh typicky zaznamenává nějakou kulturní či sportovní akci, spoluvytvářet ho můžou všichni uživatelé v okolí této akce a nabídnout tak ostatním svůj úhel pohledu. Snapchat povolí do příběhu zasadit relevantní obsah i značkám.
Snapchat Discover
Snapchat Discover je vlastně takový rádce s tipy na mediální obsah. Mezi mediálními partnery jsou např. MTV, BuzzFeed či CNN. Reklama v rámci Snapchat Discover se zobrazí mezi jednotlivými mediálními tipy, např. po třech až čtyřech swajpech. Takže taková reklama z časáku v mobilu.
Více značek, více algoritmu
Předpokládá se, že tyto reklamní formáty přitáhnout ještě větší pozornost značek a komerčních sdělení začne přibývat. Aby Snapchat alespoň částečně ochránil své uživatele před záplavou reklam (a aby ze značek káplo víc peněz, žejo), připravuje také algoritmus na potlačení reklamních snapů. Jeho spuštění se odhaduje na konec letošního roku.
Snapujete? Snapujem!
Chcete-li nakouknout do zákulisí naší agentury, račte na www.snapchat.com/add/dobryweb.