Moderování SEO restartu 2017 se ujal Filip Podstavec, který byl velmi dobře připraven a každého přednášejícího specificky uvedl s informacemi tak trochu „ze zákulisí“. Jednotlivé přednášky byly dostatečně dlouhé k vžití se do tématu a i dostatečně krátké, aby nezačaly nudit. Odchylky timingu byly mírné, v únosných mezích, catering byl top, snad jen ta klimatizace byla trochu nestabilní, kdy buď bylo v sále chladno, nebo velmi horko.
Letošní ročník této jedinečné SEO konference bych shrnul pod názvem
SEO jako multiobor
SEO v multichannel světě
Sérii přednášek odstartoval Honza Tichý se svou prezentací na téma „SEO v multi-channel světě“. Na jeho vystoupeních oceňuji to, že se nebojí přijít s myšlenkami a názory, které ne vždy jsou v souladu s názorem „odborné veřejnosti“. Z mého pohledu nejdou tyto myšlenky, názory a přístupy ani tak proti proudu, jako spíše nad ním a i když na loňském ročníku bylo jeho téma více rebelské, to letošní naopak vneslo na soudobé SEO, řekl bych, čerstvý vhled a především nadhled.
Jako SEO specialisti a obecně lidé zabývající se optimalizací, jsme byli Honzou označeni za SEO-centristy ☺ SEO-centrismus nám předložil jako přístup k SEO, kdy - je SEO děláno jen samo pro sebe, analýza klíčových slov je alfa a omega a kdy je všemi přijímaný fakt, že jen samotné SEO je pravda. Kdo se v tomto nenašel je buď pokrytec, nebo nikdy opravdu nedělal SEO. Je to podle mě totiž stav, do kterého musí každý specialista dříve nebo později spadnout, pokud dělá svou práci s určitým zápalem. Osobně si nemyslím, že ten samotný stav je problém, problém je, pokud v něm specialista setrvá moc dlouho, a proto je potřeba občas odstoupit a podívat se na věc více zeširoka.
Google, Seznam a další, to nejsou vyhledávače, ale odpovídače. To je parafráze dalšího Honzova výroku. Cílem a současně rozšiřujícím se trendem vyhledávačů není nám něco vyhledat, jako tomu bylo v minulosti, ale co nejrelevantněji odpovědět, a to pomocí obsahu své databáze. Pokud toto víme (a my to víme, minimálně teď už to víme všichni), můžeme tomu přizpůsobit přístup k tvorbě obsahu a vůbec k SEO obecně.
Top points
- SEO a multi-channel
- Nesoustřeďte se jen na organic, ale řešte i další kanály
- V rámci frameworku DO-KNOW-GO, je 80 % vyhledávání v části KNOW. Ta představuje informační vyhledávací dotazy, které lze dělit na dotazy „bez nákupního zájmu“ a „s nákupním zájmem“
- V rámci frameworku SEE-THINK-DO-CARE, patří SEO do prvních dvou. Do konverzní části DO, opravdu nepatří. Pracujte s tím.
- SEO a cross-channel
- Využívané kanály vzájemně smysluplně a sofistikovaně propojte
- Klíčovka je důležitá, ale není všechno
- 23 % hledaných témat má 4pack
- 65 % všech nákupních dotazů jde přes PPC
- Využití synergie PPC + SEO dle studií může přinést
- o 90 % více kliků
- o 40 % více návštěv
- o 44 % více konverzí
- Správně uchopená off-line kampaň může mít velmi efektivní vliv na SEO
- Tvořte si persony, využijete je mimo jiné oblasti marketingu i v SEO
SEO a UX
Jana Kvasničku jsem viděl přednášet poprvé právě zde na SEO restartu 2017 a stálo to zato. Téma vztahu mezi SEO a UX je atraktivní, aktuální a myslím, že bychom pro něj těžko hledali v ČR povolanějšího řečníka.
Po úvodním trochu nečekaném dotazu „Dělá tady někdo SEO?“ a krátkém, na ni navázaném, povídání, následovala jasná informace
SEO a UX musí nutně spolupracovat!
Opravdu k tomu neumím dodat víc, než - souhlasím.
Honzova prezentace vlastně srovnávala UX a SEO specialistu ve smyslu jejich vzájemných nedostatků a z toho vyvozených způsobů, jak k sobě mají oba přistupovat. Pravda je, že více sypal popel na hlavu straně UX, což vzhledem k zaměření konference dává smysl, avšak nečinil tak blahosklonně k SEO, ale spíše reálně k situaci mezi obory.
Na straně SEO se často stává, že se pouze odevzdá analýza a dál se nic neděje, na straně UX je zase často nedostatkem neznalost vlivů SEO.
Časté problémy
- UX neumí pracovat s analýzou klíčových slov
- SEO nepřemýšlí jako zákazník, ale jako robot
- UX nezná vlivy schovávání obsahu
- UX neví, jak technicky mají fungovat filtrace
Další doporučení pro obě role
- Obě role by se měly soustředit především na zákazníka
- Nad počtem odkazů na stránce by měla být diskuze obou rolí
- Obě role musí být k dispozici vývojáři
Na závěr Honza dodal, že se jako SEO specialisti nemáme bát UXáky drtit ☺ máme mít trpělivost, orientovat se na zákazníka a byznys a hlavně nemáme nutit uživatele přemýšlet!!!
Crawl budget
Pro mě informačně nejpřínosnější přednáška byla od Vladimíra Saura na téma Crawl Budget. Crawl Budget je kapacita URL pro daný web, které crawler (např Googlebot, Seznabot apod.) projde za daný časový úsek. Z takto navštívených URL pak vybírá ty, které zařadí do svého indexu. Průřez této prezentace vezmu stručněji v bodech.
- Omezit procházení svých stránek trawlerem lze v souboru robots.txt
- V případě Googlu lze využít Search Console
Co ovlivňuje Crawl Budget?
- Popularita webu
- Velikost webu
- Frekvence aktualizace
- Rychlost webu
Seznambot
- Stahuje jen HTML a obrázky
- Nebere v potaz značku <lastmod>
Googlebot
- Stahuje HTML, obrázky, fonty, CSS, JavaScript
- Bere v potaz značku <lastmod>
Co zbytečně utrácí Crawl Budget?
- Duplicitní stránky
- Podobné stránky
- JavaScript a CSS
- Fonty
- Řetězení přesměrování
- URL bez obsahu
Co NE pro řízení crawlingu?
- Meta robots
- Odkazy v JavaScript
- Kanonizace
Co ANO pro řízení crawlingu?
- Sitemap
- Nastavení parametrů v Search Console – u každého parametru lze nastavit, zda jej má Google indexovat, nebo ne
- Omezení v robots.txt
Na závěr k této prezentaci už jen parafráze Vladimírovi odpovědi na dotaz z publika
Nezakazujte JS, CSS a Fonty, ale optimalizujte je!
Další do top 6
Featured Snippets
Marie Štouračová povídala o úryvcích ve vyhledávání Google. Snippetů existuje několik druhů a v ČR jsou zatím zobrazovány jen na velmi málo vyhledávacích dotazů – tedy je obrovský prostor dostat se na tuto nultou pozici. Mimo další SEO techniky na ně budete potřebovat se dostat na zvolený vyhledávací dotaz na první stránku SERP.
Mezinárodní SEO – Překlad není všechno
Martin Kůra je odborník na mezinárodní SEO a tentokrát nám ukázal, že i když máme přesný překlad, nemáme zdaleka vyhráno. Jak zadávat překlady? Co to je, jak se dělá a jak se zadává korektura? Co hrozí v případě „obyčejného“ přesného překladu? Čemu se zásadně vyvarovat? Přednáška byla zkrátka nabitá radami, avšak nejvíce mi utkvěla v paměti Martinova věta mezi řečí, kterou trochu zchladil a zároveň pobavil publikum „Překladatelství je i obor na vysoké škole, na rozdíl od SEO.“ ☺
Temné kouty SEO
Zdeněk Nešpor nás zavalil matematikou a hrůzami z nočních můr botů, ale nebylo až tak zle, jak sám předem důrazně varoval. Naopak, přednáška byla sice technická ale velmi zajímavá. Provedl nás pastmi, tzv. spider traps, analýzou logů a jejich vizualizacemi. Pomocí matematiky nám Zdeněk například vysvětlil, jak může špatným technickým nastavením filtrace například v e-shopu s jen 10 značkami vzniknout místo 1 000 možných kombinací URL, až 10 000 000 URL, a pochopitelně také, jak se tomu vyvarovat.
Zbytek témat, další články a všechny prezentace jsou dostupné přímo na blogu Medio, případně velmi podrobný přehled konference ve slovenštině od Jána Janušky na blogu Spotibo.