Zdeněk Kučera na klubovém večeru WebTop100. (Zdroj: Iinfo)
Jaká je podle tvých zkušeností v Česku znalost práva v oblasti online marketingu?
Většinou marketéři právní otázky příliš neřeší. Je ale dobré mít už od začátku propagaci nastavenou v souladu s právními předpisy. Budujete-li něco od základů správně, dobře se na tom staví dále. Byť je soudních rozhodnutí v tuto chvíli minimum, je to velké téma do budoucna, zejména v souvislosti s prací s daty, cookies, atp.
Proč by se ale marketéři měli o tuto oblast zajímat a nenechávat ji jen na právnících?
Znalost základních právních problémů, se kterými se denně setkávají, je podle mě důležitá v každé profesi. Je to jako by profesionální řidič nevěděl, jakou rychlostí může jet po dálnici. Navíc jim to výrazně ulehčí práci v tom, že budou vědět, které formy propagace jsou ještě v souladu se zákonem, nebo nebudou tápat, zdali využití některých nástrojů je povolené či nikoli (například používání fotografií pod licencí creative commons).
Říkáš, že marketéři právo moc neřeší. Přináší to pro ně a jejich společnosti nějaká nebezpečí?
V kampaních se občas setkáváme s porušením předpisů, které může vést až k žalobám ze strany konkurence nebo pokutám ze strany úřadů (Úřad pro ochranu osobních údajů, Česká obchodní inspekce a další). Samozřejmě v některých případech nelze vyloučit ani odpovědnost samotného marketéra nebo mediální agentury.
Kdo se na tebe nejčastěji obrací s dotazy na právní úpravu online marketingu?
Nejčastěji jsou to ti, kteří zjistili, že jsou jejich práva porušována. Někteří klienti se na právníky ale obracejí už když nastavují procesy svého podnikání a mají zájem mít od počátku vše v souladu s právními předpisy. To jim může ušetřit spoustu práce například při exitu ze společnosti.
Oslovují tě tedy i ti, které někdo poškodil. Jaké jsou nejčastější způsoby porušování práva v této oblasti?
Určitě jde o autorskoprávní spory. Někteří si zkrátka myslí, že co je k nalezení na internetu je vždy k užití zdarma a bez souhlasu autora. Často se setkávám též s případy nekalosoutěžního jednání nebo zneužívání osobních údajů.
Mít alespoň základní právní znalosti se tedy vyplatí. Kde mohou marketéři čerpat informace pro své vzdělání?
Samozřejmě existuje literatura, která se zaměřuje na reklamu, ochranu osobních údajů, autorské právo nebo průmyslové právo. Ale nejsem si vědom, že by existovala speciální literatura pro právo online marketingu. I proto jsem rád, že chystaným školením přineseme něco nového, a věřím, že užitečného.
Vím, že to pro tebe rozhodně nebude první vzdělávací počin. Jaké už máš v rámci výuky a přednášení zkušenosti?
Jsem garantem výuky právních předmětů na Fakultě informačních technologií ČVUT, kde také organizuji konferenci spojující právní a technické otázky - LAW FIT.
Přednáším i na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, Institutu ekonomických studií a v minulosti jsem vystupoval například také na Právnické fakultě Shandong univerzity v Číně, Univerzitě v Curychu, Masarykově univerzitě v Brně nebo Vysoké škole finanční a správní.
Na podzim jsem také přednášel na konferenci WebTop100. Výuka a přednášení mě baví, takže se tomu věnuji rád.
Zdeňku, díky za rozhovor a přeji mnoho spokojených absolventů tvého školení.
Zdeněk Kučera na konferenci LAW FIT. (Zdroj: Petr Pulc)
Kdo je Zdeněk Kučera
Zdeněk Kučera působí jako advokát v mezinárodní advokátní kanceláři Baker & McKenzie. Ve své praxi se zaměřuje na řešení sporů, obchodní právo a IT právo. Má za sebou řadu projektů z oblasti e-commerce, zabývá se ale i odpovědnosti na internetu a střetem právních řádů v kyberprostoru.