Petře, máte více než 13 zkušeností v oblasti e-commerce a internetového marketingu. To už je pěkná doba. Jak jste se k tomu dostal a co jste za tu dobu všechno dělal?
Je to pěkná řádka let, za tu dobou jsem myslím vyzkoušel z e-commerce téměř vše. 13 let jsem provozoval vlastní e-shop, resp. v začátcích spíše prodejní katalog. Ale byla to skvělá doba. S minimální investicí bylo možné meziročně růst až o 40 %, to si dnes již nedokážu představit. Za tu dobu došlo k diametrální proměně celé e-commerce scény a určitě bylo fajn u toho být. Není bez zajímavosti, že e-mailing byl i tenkrát jedním z nejefektivnějších kanálů.
Co děláte teď a co Vás na tom baví?
Aktuálně spolupracuji na téměř 30 projektech realizací inteligentního e-mailingu pro naše klienty. Od ledna jsem také lídrem našeho e-mailingového oddělení. Na mé práci mě baví především dynamika oboru, kde můžeme díky stále dokonalejším technologiím kampaně neustále vylepšovat. Hodně mě také těší také vývoj vlastních produktů a doplňků pro Silverpop, kterému se v Acomware věnujeme.
Jaká je podle Vašich zkušeností v Česku znalost e-mail marketingu?
Z pohledu emailingu je velké množství firem v Česku teprve na začátku, mnozí to bohužel zatím netuší. Za pozitivní považuji fakt, že za poslední rok se toto odvětví dostává do popředí jejich zájmu. Ve firmách dochází k přehodnocení marketingových strategií a realizace inteligentního mailingu dostává prioritu.
Petr Cikán mluví o automatizaci e-mailingu na E-Business-akademii 2014.
Jak dlouho školíte?
Hromadným i individuálním školením se věnuji necelé 2 roky.
A je těžší e-mailing učit, nebo dělat?
Vlastní realizace je určitě těžší. Na školení se učíte zejména teoretické principy přípravy kampaní. V praxi se musíte vypořádat s konkrétními specifiky daného oboru. Na každý obor nelze aplikovat vše.
S jakými předsudky nebo mylnými představami lidé přicházejí na Vaše školení?
Hodně účastníků přichází na školení s představou klasického mailingu, kdy posílají jednotné sdělení na celou databázi a postupem času jim klesá výkon kampaní. Sami cítí, že je potřeba komunikaci změnit, ale neví přesně, co dělat. Důležité je kompletně změnit myšlení – přejít od servírování informací zákazníkům k navázání dialogu.
Častou mylnou představou je akcelerace e-mailingu zakoupením databáze od externí firmy. Tak snadné to samozřejmě není. Ukazujeme si pak jiné možnosti posilování databáze, které nejsou tak rychlé, ale o to jsou poctivější a účinnější.
Máte nějaký rituál před, po nebo v průběhu školení?
Zatím ne:-)
Kdo Vás v oboru inspiruje?
Velkou inspirací je pro mě Loren McDonaldze Silverpopu.
A co děláte, když nepracujete ani neškolíte?
Takového času není příliš, ale určitě se alespoň trochu najde. Přes zimu se snažím pravidelně plavat, případně zajít na squash, léto je u mě ve znamení cyklistiky a turistiky. Rád také cestuji do zahraničí.
Díky za rozhovor a přeji mnoho spokojených účastníků školení.
Petr Cikán má více než 13 let zkušeností v e-commerce a internetovém marketingu.
Kdo je Petr Cikán
Petr Cikán se v oblasti e-commerce a marketingu pohybuje už od roku 1999.V agentuře ACOMWARE má na starosti e-mail marketing. Je držitelem prestižního certifikátuSilverpop Engage Professional Certification. Mezi klienty, kterým Petr s e-mailingem pomáhá, patří například Tescoma a Kytary.cz. Pro Dobrý web vede pravidelné školení e-mail marketingu.