V Hlavním sále nás přivítaly a konferenci zahájily dvě sympatické dámy - Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka Sdružení pro internetový rozvoj, a Helena Šulcová z Českého rozhlasu, které po krátkém úvodu předaly slovo prvnímu řečníkovi konference, Jánu Simkaničovi.
I přes ne příliš veselé téma prezentace „Na internetu přituhuje – všimli jste si?“, si dokázal získat přízeň publika a sklidil bouřlivý potlesk. Varoval zejména před pokusy mocností sebrat uživatelům internetu svobodu. Úsměvnou a odstrašující informací zároveň byla skutečnost, že v Číně je spousta webů včetně Seznam.cz blokovaných a cenzurovaných. Na rozdíl třeba od Hrad.cz. A jak je na tom váš web? Vyzkoušet jeho dostupnost na území Číny si můžete zde: http://www.greatfirewallofchina.org/
A v tomto bodě se program konference rozdělil do čtyř proudů: v Marketingovém sále se sdílely zkušenosti z úspěšných kampaní prostřednictvím případových studií. RTB sálem rezonovala zejména důležitost programatického nákupu a v sále Státní správa se řeč točila hlavně okolo aktuální situace a možností digitalizace české byrokracie.
Já jsem ale zůstal v hlavním sále, jehož dopolední program by se dal označit jako blok o AdBlocku. Bylo zajímavé pozorovat střet dvou světů: blokátor reklamy vs. publisher. I když to zase, dá se říct, skončilo plichtou.
První se na pódiu objevili Gabriel Cubbage a Anton Boegler z AdBlocku. Byl jsem překvapen, že AdBlock zaměstnává na full-time pouze čtyři lidi ve čtyřech různých lokalitách. Zároveň ale dodali, že mají po světě spousty sympatizantů, kteří se bez nároku na honorář podílejí na vývoji nebo jazykových mutacích tohoto pluginu. Věří tomu, že počet uživatelů AdBlocku ještě exponenciálně poroste. Vadí jim nudné a obtěžující reklamy, jejich vizí do budoucna je jednou vytvořit blokátor reklamy i proti bannerům v rozšířené realitě.
Za publishery vystoupil Petr Bednář z vydavatelství Vltava-Labe-Press, který blokování reklamy označil za mainstream dnešní doby. Usuzuje tak z toho, že pro média je v současnosti blokování zajímavým tématem. Vzápětí ale hned dodal, že když média nějaký takový mainstream objeví, samotný problém jej již dávno za zenitem. Vždyť člověk blokuje reklamu odjakživa, při komerčním breaku v televizi přepíná programy, místo rádia poslouchá cédéčka, dokonce se naučil chodit i pozdě do kina.
Žádná ostrá výměna názorů se tak nekonala, obě strany se v podstatě dohodly, že se musíme naučit s blokátory reklamy žít a zároveň sofistikovaně monetizovat obsah.
Po přednáškách o fenoménu blokování reklamy jsem se přesunul do Marketingového sálu, kde Sandra Gligić a Jan Řehák společně vyprávěli o tom, jak propagovat mobilní aplikaci. Vyplatilo se hlavně cílení na uživatele připojené k Wi-Fi. Mnohem překvapivější byl ale fakt, že neoficiální video natočené samotnými fanoušky přineslo 10krát lepší výsledky než oficiální, profesionálně natočený klip. Ať žije přirozená krása! V kampani bylo využito téměř 60 různých bannerů.
To David Začal ze Seznam.cz má ale takovou zkušenost, že jedna z pěti kampaní je stále postavena pouze na jedné kreativě. A rozebíral i další „Opomíjené způsoby, jak z kampaně dostat maximum“ a nešlo o žádné převratné informace jako spíše o upozornění na to, že i spousta větších zadavatelů reklamy staré dobré pravdy v praxi přehlíží. Zkrátka a dobře, ve správě kampaně nemusí být žádné velké čáry máry, aby výsledky byly magické. Např. pouhou synchronizací času on-line kampaně s televizní zvýšil Zoot nákupy od nových zákazníků z Skliku o 19 %.
Že nejvhodnější den na rozesílku e-mailů je úterý a narozeninové kampaně fungují lépe než svátkové, prozradil na IAC Tomáš Růžička. Všem v sále také doporučil vytvářet šablony pro e-mailing mobile only, protože responzivní šablony velmi rychle zastarají. Upozornil na zajímavý paradox, obecně mají lepší výsledky e-maily, které využívají obrázků na levé straně a textů vpravo. Přičemž texty nám umožňuje vnímat levá hemisféra mozku, zatímco obrázky ta pravá.
O další část programu se postarali Luboš Plotěný a Tomáš Holan případovou studií Měření zákaznické spokojenosti na digitálních touchpointech pro společnost E-ON. V digitálním prostředí našel E-ON unikátní příležitost pro budování přidané hodnoty nad rámec komodity, a proto je jeho dlouhodobou vizí stát se jedničkou v oblasti Digital Media Experience. Pro zajímavost, za pomoci Net Promoter Score měří E-ON celkem 36 touchpointů na 5 digitálních kanálech, čímž získal skvělý přehled o zákaznické spokojenosti. A také nástroj pro její řízení, protože samotným měřením se reálně nikdy nic nezlepší.
Po výborném obědě pokračoval program v Marketingovém sále přednáškou o videotvorbě. Té se společně s Kamilou Kreilovou ze Sazky ujal Robert Haas z agentury Symbio, kterého nespokojenost s tvorbou videoobsahu přiměla k založení interního audiovizuálního týmu Symbiograf. Zařekli se, že nebudou točit videa, ale filmy. Nejde o slovíčkaření, jako spíše o metaforu. Většina dnešních videí se totiž snaží tlačit obsah, ale postrádá to zásadní -příběh a emoce. A na ukázkách jsme se mohli přesvědčit o tom, že příběh lze odvyprávět i do 15 sekund.
Jana Pavlíková a Lenka Vránová pak budování značky prostřednictvím Heureky demonstrovaly na příkladu firmy Marimex, která dokázala při měsíčním spendu 12.000 Kč za Product Ads meziročně zvýšit podíl na trhu s trampolínami o více než 100 %.
Do zákulisí ankety Hvězda internetu přidružené k Českému slavíkovi nás pustila Jana Altman ze společnosti Karlovarské minerální vody. Otevřeně se rozpovídala o spolupráci s youtubery a o průběhu kampaně, která dost možná neprodala ani jednu mattonku, nicméně úspěch na sociálních sítích měla famózní a svůj účel splnila na výbornou.
O úspěšné spolupráci s Peugeotem se podělil Petr Jelínek z Business Facotry, který nás nabádal k tomu, abychom se nebáli podělit se s Facebookem o data z našich CRM systémů. Facebook už je stejně dávno má. Díky těmto datům se podařilo na platformě ROI Hunter nastavit celkem 39 různých cílení a téměř neuvěřitelných 538 kreativ.
V závěrečné fázi konference vystoupila v Hlavním sále Kateryna Kruk, která je živoucím důkazem toho, že sociální média se stávají zdrojem pro klasickou žurnalistiku. Nevýhoda sociálních médií ale spočívá v tom, že vytváří velké množství alternativních realit. Hovořila o důležitosti válečného zpravodajství prostřednictvím sociálních sítích i o boji proti trollům na YouTube. Velice silná přednáška.
A to nejlepší nakonec, alespoň za mě. Petr Václavek nabídl pohled vizionáře. Rozhovořil se např. o generaci Alfa, a proč ji náš svět připadá rozbitý, o výzkumu Facebooku, který se prostřednictvím news feedu snažil ovlivňovat emoce lidí, o tom, že rozšířená realita rozšíří hlavně naší mysl a že zero latency experience jednou pro vždy ukončí rozdělování světa na běžný a virtuální. Skvělé zakončení konference.
Následoval přesun na afterparty do muzea Grévin, ale to už je na jiné povídání :)
Co říci závěrem? Snad jen že bych si přál a marketingová veřejnost si zasloužila více takovýchto akcí. Obrovské díky organizátorům, bylo to skvělé! Již teď se těším na jubilejní desátý ročník.