1. Přístupnost nového webu pro Googlebota
Programátor může zapomenout odstranit ze souboru robots.txt (domena.cz/robots.txt) příkaz, který nepovoluje robotům přístup na některé stránky. Zkontrolujeme tedy obsah souboru a ověříme, do jakých URL existují omezení přístupů (příkaz disallow). Pokud si nejsme jisti, můžeme pro konkrétní URL provést test:
Příkaz zakazující přístup do adresáře /služby:
- User-agent: *
- Disallow: /služby
Kde URL otestuji: GWT >> ZDRAVÍ >> BLOKOVANÉ ADRESY URL
Nápověda Google: Blokování nebo odebrání stránek pomocí souboru robots.txt.
2. Nový soubor sitemap.xml
Googlebota je třeba upozornit, aby co nejrychleji zaregistroval změny, které ve struktuře webu nastaly. Zabráníme tomu, aby vyhledávač při procházení některé stránky vynechal. Odkaz na nový soubor sitemap.xml jednoduše odešleme pomocí připraveného formuláře.
Kde soubor odešlu: GWT >> OPTIMALIZACE >> SOUBORY SITEMAP
Nápověda Google: Odeslání souborů Sitemap.
3. Chybové stránky
Chyba nastává, když se Googlebotu nepodaří stránku úspěšně projít. Takové stránky vyhledávač nemůže zobrazit mezi výsledky vyhledávání. Pokud počet chyb po spuštění webu výrazně narostl, nejčastější důvody bývají:
- Problém s přesměrováním původních URL
- Chybové stránky 404 nevrací chybový kód 404
- Problém s dostupností webu, souboru robots.txt nebo DNS serveru
Kde kontroluji chyby: GWT >> ZDRAVÍ >> CHYBY PROCHÁZENÍ
Nápověda Google: Chyby procházení.
4. Stav indexu
Našim cílem je, aby počet indexovaných stránek byl co nejvyšší. Náhlé nárůsty a poklesy mohou značit, že má web problémy s konfigurací, přesměrováním nebo zabezpečením. Po spuštění webu proto sledujme výkyvy v počtu indexovaných a procházených stránek. Pokud by počet indexovaných stránek výrazněji klesl, Googlebot může mít problém s přístupem do některých částí webu nebo může existovat problém na straně serveru.
Kde kontroluji index: GWT >> ZDRAVÍ >> STAV INDEXU
5. Titulky a meta description
Obsahu tagu title (titulek) přikládají roboti (Googlu i Seznamu) při procházení stránek velký význam. Změna v jeho obsahu může být důvodem k poklesu pozic. Meta description pak ovlivňuje míru prokliku (CTR). Nejdůležitější požadavky na jejich obsah jsou unikátnost, věcnost a délka. Rozhraní Webmaster Tools nás upozorní na problémy s duplicitami a délkou. V přehledu lze najít i konkrétní URL, kde k těmto nedostatkům došlo.
Kde kontroluji titulek a meta tag: GWT >> OPTIMALIZACE >> VYLEPŠENÍ KÓDU HTML
Nápovědě Google: Název a popis stránek.
6. Změna domény
Pokud nahlásíme změnu domény, v indexu Googlu značně urychlíme aktualizaci URL. Po přesměrování starého webu, vybereme ze seznamu ověřených domén cílovou doménu, na kterou byl web přesunut.
Kde nahlásím změnu domény: GWT >> KONFIGURACE >> ZMĚNA ADRESY
Nápovědě Google: Informujte Google, pokud svoje webové stránky přesunete.
Závěr
Sledování uvedených přehledů je klíčové nejen při redesignu, ale při jakémkoliv větším zásahu do fungování webu.
Příkladem mohou být tyto změny:
- Změna hostingu.
- Změna CMS.
- Změna URL adres (např. domény).
- Změna v informační architektuře.
- Změna obsahu.
- Změna grafiky.
Všechny tyto změny mají přímý vliv na výkon webu v přirozených výsledcích vyhledávání.