A jak začít? Je to jednoduché. Stačí si stanovit, co a komu chcete posílat.
Máte databázi kontaktů, ty si rozdělte na segmenty neboli na skupiny kontaktů s podobnou charakteristikou, abyste jim mohli přizpůsobit vaše e-maily. První, co byste si měli říci je: „Jací jsou mí zákazníci, kterým e-mail budu zasílat? Co je zajímá? Co rádi dělají, nakupují?“ Zamyslete se nad tím, jaký obsah právě daný segment může zaujmout a motivovat ho k odebírání newsletteru, k nákupu či k dalším vámi stanoveným cílům.
Když už máte připravené kontakty, které jsou rozděleny na segmenty, a víte, jaký obsah jim chcete zaslat, zbývá se pustit do přípravy šablony mailu.
Podoba zasílaných hromadných e-mailů má svá pravidla a náležitosti, které by se měly dodržet, abychom uspěli na poli e-mailové komunikace a neskončili ještě dříve, než jsme začali. Což by byla rozhodně škoda. Dnes se proto blíže podíváme právě na to, jak by měl takový mail vypadat, co v něm nesmí chybět a co je dobré vědět a udělat ještě před tím, než ho rozešlete do světa.
Jak by tedy měla šablona vašeho mailingu vypadat?
Každý e-mail by se měl skládat ze tří částí – hlavička, obsah a patička. Hlavička a patička mailu je základ. Tyto dva prvky budete posílat v každém mailu a zůstávají stále stejné. Před tvorbou šablony si dobře promyslete, jak by takový e-mail měl vypadat a co budete chtít posílat za obsah. Bude se jednat o novinky z vašeho oboru, zajímavé akce, prodejní akce s výběrem produktů či např. informační bulletin? Dle toho si následně poskládejte šablonu.
1) Hlavička
Úplně první, co se v e-mailu nachází a na co nesmíte zapomenout, je odkaz na online verzi daného mailu. Příjemce tak má možnost si mail zobrazit správně vč. obrázků v novém okně prohlížeče.
Pod tímto proklikávacím odkazem následuje hlavička mailu. Ta by měla být pro všechny vaše maily stejná, stejně tak patička mailu, které se budeme věnovat níže. V hlavičce by nemělo chybět vaše logo, případně doplněné vaším claimem. Může se zde také nacházet zjednodušené menu z webu, se základními částmi jako např. vybrané kategorie produktů, kontakt, reference apod. Nezapomeňte vložit odkazy na váš web do obrázku loga a také na jednotlivé kategorie.
2) Patička
Do patičky můžete vložit ikony a odkazy na vaše sociální sítě, případně doplněné krátkým textem ve stylu „Sledujte nás“. Když příjemce e-mailem zaujmete, jistě se rád stane i vaším fanouškem třeba na Facebooku. Dále sem patří kontakt na společnost, která mailing odesílá, z jakého důvodu byl e-mail zaslán, na jaký e-mail a odkud na ně máte kontakt. Důležité je vložit do mailu odkaz na odhlášení z odběru daného e-mailu, který by měl být dobře vidět. Pokud tak neučiníte, řada nástrojů ho přidá do e-mailu automaticky. Na toto se však nelze spoléhat. Navíc se může stát, že text zprávy ohledně odhlášení z odběru bude v jiném jazyce než samotný e-mail, což nepůsobí příliš dobře.
Hlavičku a patičku je vhodné oddělit od zbylého textu odlišnou barvou pozadí, aby bylo jasně vidět, kde začíná a končí obsah mailu.
3) Obsah
a) Příprava a rozdělení na bloky
Obsah neboli tělo mailu budete v každém mailingu měnit. Měl by však být vždy jasný, stručný a přehledný. Rozdělte si ho do jednotlivých bloků neboli částí, které mezi sebou budete oddělovat. Tyto bloky pak budete plnit požadovaným obsahem.
Rozvrhněte si, jaký obsah chcete posílat, abyste věděli, jaký styl bloků budete využívat.
Určitě stojí za to vytvořit různé možnosti bloků, ve kterých bude různě umístěn text a obrázek. Např. 1. blok by byl pouze textové pole, ve kterém bude jeden nadpis, jeden podnadpis a text, 2. blok bude s obrázkem vlevo a s nadpisem a textem vpravo, 3. blok naopak s nadpisem a textem vlevo a obrázkem vpravo.
Můžete tvořit také sloupcové bloky – vyzkoušejte si dva či tři sloupce s obrázkem, textem a tlačítkem. Takováto příprava vám následně ušetří spoustu času, kdy si budete při tvorbě dalšího newsletteru jen vybírat mezi již navrhnutými bloky.
b) Text vs. obrázky
Do obsahu mailu zapojte nejen text, ale i obrázky a videa. Ideální poměr textu vs. obrázky v mailu je 70 % textu a 30 % obrázků. Odeslaný mail by však nikdy neměl přesáhnout více jak 50 % obrázků.
Posílat v těle e-mailu pouze jeden obrázek (např. leták) či více obrázků, aniž by e-mail obsahoval i čistý text se výrazně nedoporučuje! A to z mnoha celkem podstatných důvodů. Jednak, jak bylo zmíněno výše, e-mail má jisté náležitosti, která musí obsahovat. Dále tím snižujeme možnost doručení a zvyšujeme šanci zařazení do spamu. Řada kontaktů také nemusí mít v e-mailovém klientovi povolené obrázky. Navíc nemůžeme řádně kampaň vyhodnocovat.
c) Odkazy a alternativní texty
Každý obrázek, který vkládáte do mailingu, obohaťte o odkaz na web s daným tématem a nezapomeňte ani na tzv. alternativní text. To je text, který se zobrazí po najetí na obrázek či místo obrázku v textové podobě mailu. Kontaktům, které nemají povolené obrázky, se
zobrazí právě alternativní text a celá URL adresa. Tím nejsou „ochuzeni“ o část vaší zprávy.
Odkazy na web můžete vkládat nejen k obrázkům a klasicky pod tlačítka, ale též do samotného textu. Není však vhodné vkládat celou URL adresu přímo do textu, vždy vkládejte pouze odkaz na konkrétní slovo či frázi v textu např. „Bližší informace naleznete zde.“, kdy pod slovo „zde“ vložíte proklikávací odkaz na daný web. To vše pomůže pro snadnou orientaci, jednoduché používání a zvýšíte tím i proklikovost.
d) Nastavení písma a barev
Každý mailing by měl korespondovat s grafickým manuálem vaší firmy, resp. být vzhledem podobný vašemu webu. Inspirujte se proto u vás na webu a ve stejném duchu vytvořte i mailing.
V šabloně mailingu si nastavte typ písma, v jakém bude tvořen mailing. Běžně se pro mailing využívá Arial. Dále si nastavte velikost a barvu písma, nadpisů, barvu tlačítek a odkazů. Je dobré mít systematicky všechny odkazy v textu označené jednou barvou, která je odlišná od ostatního textu a nadpisů, aby odkazy byly jednoznačně identifikovatelné.
Nakonec si nastavte barvu pozadí (to co vidíte kolem daného mailu) a barvu jednotlivých bloků. Jednotlivé bloky mohou mít odlišnou podkladovou barvu, ale pozor, aby nepůsobil mail ve výsledku příliš barevně, nesourodě či „přeplácaně“. Tedy všeho s mírou.
e) Předmět e-mailu a preheader
Při tvorbě konkrétního newsletteru budete potřebovat vymyslet i předmět mailu a tzv. preheader nebo též preview text. Tyto dva prvky jsou velice důležité. Je to to první, co příjemce uvidí a dle toho se rozhodne, zda e-mail otevře či ne. Dletestů webu Marketing Experimnets použití preheaderu může zvýšit otvíranost e-mailu i o 30 %. Proto si dejte opravdu práci s tím, co zde napíšete.
V předmětu však pozor na využívání velkých písmen (psaní verzálkami), vykřičníků, emotikonů, urgenci, případně použití slov a frází vybízejících k nevhodnému chování (např. Ihned zašlete číslo účtu), které mohou být emailovým klientem či antispamovým systémem vyhodnoceny jako spam.
Preheader je krátký text, který je vidět hned za předmětem, na mobilu pod předmětem. Záleží však na nástroji, ve kterém pracujete. Ne každý emailový nástroj má totiž samostatné pole pro preheader. Pokud tedy tato možnost ve vašem nástroji není nebo preheader nevyplníte, zobrazí se první textová věta z vašeho mailingu. Proto důkladně zvažte, jaká tato věta bude.
Často se do úvodu, jako první text mailingu, dává věta s odkazem na online verzi mailu jako např. „Pokud se Vám e-mail nezobrazil správně, můžete si jej otevřít v prohlížeči zde.“ Aby se vám nezobrazoval tento text hned za předmětem u přehledu mailů, můžete to obejít např. tím, že před tento text vložíte univerzální větu, váš claim či heslo, které vás charakterizuje a následně pod to dáte jen stručně „Ukázat online verzi e-mailu.“ Je to elegantní řešení a rozhodně to vypadá v seznamu obdržených mailů lépe.
Základní nastavení e-mailingu
Na závěr také nezapomeňte na základní nastavení odesílaného mailu. Jedná se zvláště o emailovou adresu odesílatele, adresu pro odpovědi a jméno odesílatele. Samozřejmostí jsou i UTM parametry.
V jednom z dalších článků vám poradíme 10 tipů, na které byste neměli zapomenout ještě před tím, než se pustíte do vaší první e-mailingové rozesílky.