Často pak ale zažívají paralýzy z analýzy. Která data jsou opravdu důležitá, která data mají vypovídací hodnotu, která data lze smysluplně propojit, aby měla reálný význam pro náš byznys? Velice snadno se mohou uchýlit k tomu, že namísto smysluplných dat reportují ta data, která dobře vypadají. A v mnoha případech jim to ani nemůžeme mít za zlé.
Zkrátka a dobře, některé metriky nejsou tak důležité, jak se na první pohled zdají…
Typicky jsou to metriky, jejichž názvy zní našim uším jako lahodná hudba, v mozku budí falešný pocit důležitosti a často se k nim váže vysoká cifra. A pak mají tyto ukazatele ještě něco společného: postrádají jakýkoliv kontext, který by vám připravil půdu pro efektivnější marketingová rozhodnutí.
Nenechte se zlákat vábivým zpěvem sirén a vždy si položte otázku: „Co toto číslo opravdu znamená? Měl bych i nadále pokračovat v aktivitě na tomto kanále? Mám do něj začít pumpovat více peněz či času? Nebo bych měl naopak kohoutky utáhnout či dokonce uzavřít úplně?“
Dali jsme dohromady pět metrik, na které máme tendenci brát větší zřetel, než si doopravdy zaslouží, a k nim nastínili alternativu, která může mít větší vypovídací hodnotu.
Počet fanoušků na Facebooku
Věděli jste, že míra angažovanosti firemních profilů na Facebooku meziročně poklesla o 20 procent? Takže bez ohledu na to, kolik lidí kliklo na vaší Stránce na tlačítko To se mi líbí, drtivé většině z nich se váš příspěvek v newsfeedu nezobrazí.
lepší obrázek vám dá: Míra angažovanosti
Facebook Insights, bezplatný analytický nástroj Facebooku, vám dokáže nabídnout spoustu smysluplnějších přehledů. Například si můžete zkontrolovat, který z vašich příspěvků dokázal u vašich fanoušků vyvolat nejvíce interakcí – komentářů a sdílení.
Čím vyšší je vaše míra angažovanosti, tím je vyšší je váš EdgeRank (odhad kvality vašeho příspěvku, něco jako QualityScore v AdWords). Zanalyzujte příspěvky, které mají nejvyšší engagement a počet impresí, získáte tím poměrně jasný obrázek o tom, co funguje lépe, a na základě toho připravte plán budoucích příspěvků.
Počet followerů na Twitteru
Na Twitteru by to rozhodně nemělo být o počtu uživatelů, kteří sledují váš profil. Lidé typicky totiž sledují random účty z mnoha důvodů, které často nemusí být spojeny s jejich zájmy. Mnoho uživatelů vás třeba sleduje jen z toho důvodu, protože chtějí, abyste jim sledování oplatili, a pokud tak neučiníte, o sledujícího během několika následujících dnů přijdete.
lepší obrázek vám dá: Followeři vašich konkurentů
Za pomoci nástroje FollowerWonk můžete porovnat svůj svou followerskou základnu porovnat v kontextu svých konkurentů. Snadno tak uvidíte, na kolik si konkurujete co do pozornosti publika, stejně jako získáte přehled o tom, jaký ponteciál pro rozšíření publika máte. Pokud objevíte uživatele, kteří sledují vaši konkurenci a vás nikoliv, existuje velká pravděpodobnost, že by mohli mít zájem sledovat i vás, jen vás třeba neobjevili. Nenechávejte ležet peníze na zemi.
Podívat se také můžete na to, který typ obsahu vašich konkurentů nejvíce táhne, do těch nejzajímavějších konverzací se zapojte a ukažte followerům konkurence svou hodnotu, kterou jim může sledování přinést.
Ukázka výstupu z nástroje FollowerWonk
Počet zobrazení stránek blogu
Vysoké číslo jistě dokazuje, že jste tvoříte skvěle obsah, což je bezesporu super první krok při plnění content marketingového plánu. Ale odkud se ti lidé berou? A našli na vašich stránkách odpověď na své otázky? Jak dlouho na té stránce setrvali?
lepší obrázek vám dá: Bounce Rate, Social Shares
Díky Bounce Rate získáte přehled o tom, jak velké procento čtenářů opustilo vaši stránku, aniž by se proklikli na kteroukoliv další. Vaším cílem by mělo být udržet si jejich pozornost a neodolatelným „call-to-action“ prvkem motivovat k delší návštěvě, ideálně na stránkách, které budou zas o něco blíže potenciální konverzi.
Snižování míry okamžitého opuštění je metrika, která se podle nás do reportu dobře hodí, protože dokazuje zvyšující se zájem o vaše blogové příspěvky.
Zvažte take sdílení na sociálních sítích. Jednak indikují skutečně silné zaujetí, za druhé vyhledávače nově zohledňují odkazy sdílené na sociálních sítích ve svém algoritmu.
Open Rate
Open Rate je skvělá metrika pro kontrolu a vyhodnocení účinnosti vaše předmětu a načasování e-mailové rozesílky. Stejně jako předchozí metriky, je dobré ji sledovat, ale neupínejte se k ní.
lepší obrázek vám dá: Click-Through Rate
Daleko více vám o vaší e-mail marketingové kampani poví např. Click-Through Rate, míra proklikovosti. Zaměřte se na jedno „call-to-action“, které přivádí uživatele na vaše stránky, a měřte proklikovost tohoto odkazu. Čím vyšší dosáhnete míry prokliku, tím můžete považovat svou kampaň za výkonnější.
Počet odběratelů / uživatelů produktu
Je dosti jednoduché sledovat, kolik lidí se přihlásilo k odběru vašeho newsletteru nebo si objednalo zkušební verzi produktu. Ale konzumují tito uživatelé doopravdy váš obsah? Používají váš produkt, nebo ho jen použili?
lepší obrázek vám dá: Aktivní uživatelé, Konverzní cesty
Místo toho zjistěte, kolik uživatelů denně používá váš produkt. V Google Analytics si můžete v závislosti na produktu nastavit užitečné metriky, jako je počet návštěv za určitou dobu (Visitor Loyalty) a či počet dní mezi návštěvami (Visitor Recency). Pokud obchodujete online, doporučujeme zaměřit se na počet zákazníků a jejich opakované nákupy.
Navíc můžete sledovat, který obsah vám přitáhl potenciální zákazníky, kteří si následně procházeli produktové stránky, stránku kontaktů atp. Tyto informace můžete sledovat několika způsoby, například otagováním odkazů, abyste přesně věděli, ze které stránky a ze kterého odkazu k vám uživatelé přišli.
Co říci závěrem, pokud tyto metriky sledujete, nepřestávejte s tím. Než přidáte nebo vymažete některé metriky ze svých marketingových analýz, ujistěte se, že jste si vy a váš tým jasně definovali cíle a data, která vám jim pomohou dosáhnout.