Platba 24 od České spořitelny
David Lorenc z České spořitelny představil produkt Platba 24, což je platební brána pro zadávání bezhotovostních plateb, kterou si mohou internetové obchody implementovat. Zjednodušeně řečeno, tlačítko, které vás pošle do internetového bankovnictví s předvyplněnými hodnotami konkrétní objednávky. Nejspíše podobné řešení už znáte od mBanky (mPeníze), Raiffeisenbanky (ePlatba), Komerční banky (Mojeplatba) a dalších společností.
Poskytnout zákazníkovi dostatek vhodných metod, jak může svou objednávku zaplatit, je určitě přínosné. Celkem přirozeně se k tomu však váže zásadní otázka. Jak se v rámci e-shopu vypořádat s velkým množstvím platebních metod, ze kterých si může zákazník zvolit? Pokud na stránce uvedete třeba deset různých tlačítek, bude se v tom zákazník orientovat? Viděli jste nějaký e-shop, který si s tím hezky poradil? Na všechny e-shopy totiž nechodí takoví návštěvníci, kteří by hbitě rozeznávali, že existuje nějaká Mojeplatba a co je Moneybookers zač, když oni zrovna hledají svou známou dobírku.
Kredibilita B2B zákazníků
Pavel Macek ze společnosti Credit Czech CZ ukázal nástroj Credit Check, který poskytuje hodnocení obchodních subjektů podle dat z veřejných zdrojů. Z celé spousty veřejně dostupných dat dokáže přes asi 180 obchodních pravidel poskytnout jednoduchý výstup: semafor, zda se firma zdá být v pořádku či existuje nějaká hrozba, která by mohla ohrozit obchodní spolupráci s ní. Typicky může jít o ukončená povolení k podnikání, firmu v likvidaci, různé dluhy u pojišťoven a podobně.
Co se mi líbilo, že Credit Czech CZ poskytuje bezplatné řešení, které dokážou implementovat třeba i do e-shopů. Na ukázce je vidět Shopcentrik, kam se k detailu každé objednávky dokázalo prověření kredibility firemního zákazníka implementovat a ukázat jen jednoduchým semaforem. Prokliknutí na detailní informace (co konkrétního je na firmě špatného) už pak není součástí bezplatného přístupu, ale i tato informace mi přijde výborná obzvláště pro ty e-shopy, které teď hodně dodávají firmám na fakturu a ne jen koncovým spotřebitelům.
Příjemná logistika
Pavel Lisý z firmy ComGate Logistics s.r.o., která v Hradci Králové poskytuje outsourcing logistiky, hezky povídal o možnostech, jak může logistika přispět k tomu, že zákazník bude z průběhu dodání zásilky mile potěšen.
Položil si otázku, co motivuje zákazníka vrátit se na konkrétní obchod a nakoupit tam znovu a nezabýval se tolik cenou, jako spíše dobrou zkušeností, která se může nastřádat ze spousty drobných detailů. Ať již je to dobrá orientace na webu, dostatek informací, ale také „logistické vlasnosti“. V jaký moment bude zákazník vědět, kdy přesně mu zboží dorazí domů? Bude to ještě před objednávkou, po automatickém potvrzení objednávky, až si někdo v e-shopu usmyslí zákazníkovi odpovědět na dotaz nebo až v momentě, kdy zákazníkovi zboží přistane u dveří po několika dnech bez jakékoliv informace? Rozumná notifikace stavu objednávky přes email či SMS k tomuto jistě dopomůže.
Vlastnosti jako rychlé doručení, dodržení termínu, obratné řešení reklamací a třeba jasné zabezpečení balení zásilky mi přišly poměrně jasné, zaujala mne však možnost přinést zákazníkovi nějakou přidanou hodnotu něčím uvnitř zásilky. Přibalit třeba firemní propisku nebo nějaký doplněk k objednanému produktu může být pro firmu dost levný způsob, jak zákazníka potěšit a přimět jej o firmě povídat mezi svými známými. Samozřejmě, pokud nebude propiska zahrabaná ve svazku POS materiálů (různé letáky o novinkách a produktech).
Účastníci konference
Mezi účastníky bylo hodně zástupců velkých českých e-shopů, takže bylo možné potkat třeba Martina Kasu, Martina Rozhoně z Vivantisu a další „veterány“. Dlouholeté zkušenosti účastníků šly poznat při dotazech z publika a složitých dotazech na panelové diskuse.Konferenci pořádal APEK (Asociace pro elektronickou komerci) ve spolupráci s TUESDAY Business Network.