Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
E-commerce

Nové Firmy.cz - inovace s mnoha otazníky

Na apríla spustí Seznam.cz zbrusu nové Firmy.cz. To je jistě dobrá zpráva, protože nejvýznamnější český katalog působil už hodně těžkopádně. Co se tedy změní? Téměř všechno.

Zdeněk Hejnák
31.3.2014

První změna, které si všimnete, je platební model. Místo dosavadní roční platby bude inzerent platit za každý den zobrazení na předních pozicích ve výpisu katalogu. Platební model je založený na každodenní aukci a dal by se označit jako Pay Per Day.

Aukce probíhá na třech úrovních od lokální přes krajskou až po celorepublikovou. Neměří se tedy stejným metrem. Pokud jste například jedinečná lokální firma v Horní Dolní, stačí vám minimální stanovený příhoz 10 Kč. Pokud ale chcete být zobrazeni pro dotazy v rámci celé ČR, případně máte v okolí mnoho konkurentů, výrazně si připlatíte.

 


Nová podoba katalogu Firmy.cz.beta verze)

Výrazné dopady lokalizace do vyhledávání

Současný katalogový formát bude od dubna potlačený. Místo něho bude upřednostněno fulltextové vyhledávání. Faktory ovlivňující výpis nalezených firem jsou tři: výše příhozu na aktuální den, relevance k vyhledávanému výrazu a také lokalita.

Firmy.cz se budou snažit automaticky určit vaši polohu a nabídnout vám přednostně firmy ve vašem okolí. Proto je i výpis doplněn o mapu s nalezenými profily. Bude ale existovat jedna výjimka – tou jsou e-shopy bez kamenné pobočky. V jejich případě nebude vyhledávání lokalitu zohledňovat.

Pro hledání z mobilu to vypadá prakticky. Na desktopu s nutností potvrdit prozrazení polohy prohlížeči je však přínos otázkou.

Výsledky se promítnou i na Seznam.cz

První tři zápisy z Firmy.cz se nově zobrazí ve fulltextovém vyhledávání na Seznam.cz. Podle vyjádření Seznamu bude platit, že pro obecný dotaz budou zobrazeny profily firem na 1.–3. pořadí v celorepublikové aukci, pro dotaz se specifikovaným regionem na 1.–3. pořadí v krajské aukci – zde se bude brát v potaz lokalita i relevance výrazu vůči zápisovým kategoriím.

Vylaďte si profil podle libosti

Všechny firemní profily budou mít shodné možnosti editace a lze je ladit zcela dle libosti. Firmu tak můžete například vložit do libovolného počtu relevantních kategorií. Ty kategorie, které jsou pro vás nejvýznamnější, můžete navíc podpořit právě díky zmíněné aukci.

Stěžejním prvkem budou fotky a akce

Nejvýraznějším prvkem firemních profilů i výpisů výsledků budou fotografie, které by měly být vztažené k předmětu podnikání firmy. Dle vyjádření Seznamu se nicméně neplánuje automatická kontrola. Zajímavou novinkou jsou tzv. akce. Pokud budete mít kategorii, ve které budete platit za zobrazení, můžete mít po dobu maximálně dvou týdnů aktivní právě jednu akci. Ta se pak projeví grafickým označením fotky ve výpise.

Firmy.cz přinesou možnosti i starosti

Nové Firmy.cz přinesou řadu nových možností, ale také starostí. Profil bude potřeba pravidelně upravovat, pracovat s aukcí a také s akcemi. Bude tedy nezbytné někomu tuto práci přidělit, to bude stát peníze.

Existují navíc společnosti, kterým návštěvnost z Firmy.cz přináší 20 % obratu. Pro ty budou změny katalogu a jejich dopad na návštěvnost kriticky důležité. Musí se tedy zákonitě ptát, jaký vliv bude mít optimalizace firemního zápisu, výběr kategorií, kombinace fulltextu, katalogu a bidování (přihazování v aukci, pozn. red.). Bude k něčemu, když budou mít všechny firmy stále akci? A jak se projeví výpis firem na Seznam.cz?

A co statistiky?

Otazníky se vznáší ve vzduchu hlavně proto, že Seznam zatím neukázal žádnou statistiku, která by pomohla s orientací v bidování a dalších otázkách. Pro vyhodnocení změn bude zásadní měření. Od Seznamu jsme se ale dozvěděli, že ke dni spuštění bude možné změřit přístup z detailu firemního zápisu na web společnosti. Vložení kódu pro měření ale nebude možné přes admin, pouze prostřednictvím obchodníka Seznamu. Do 1. 4. by mělo být funkční i měření přístupů z jednotlivých kategorií. Bohužel pouze prostřednictvím obchodníka.

Nakolik bude projekt úspěšný, ukáže čas. Přinejhorším může Seznam říct: „Všechno to byl jen apríl, žádná inovace nebude.“

Pozn.: Článek byl napsaný pro týdeník Marketing Sales Media č. 13 2014: Nové Firmy.cz - inovace s mnoha otazníky

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál