Dne 30. října 2007 se v Konferenčním centru City uskutečnil již šestý ročník odborné konference WebTop 100, kterou měl tu čest pořádat Dobrý web. Na jednom místě se sešla více jak stovka předních odborníků z oblasti internetového podnikání a zástupců úspěšných firem.
Program konference byl složen z několika odborných přednášek a panelových diskuzí, kterými posluchače umně provázel Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info.
Jak zasáhnout návštěvníka a neztratit ho
Úvodní přednášku o tom, jak provozovat úspěšný internetový obchod, si vzal na svá bedra Jiří Matoušek z Datartu, který má ve firmě, zabývající se prodejem elektronických výrobků, na starosti marketing. Podle Jiřího Matouška je nejdůležitější nabídnout zákazníkovi dostatek informací o zboží, době dodání, ceně a způsobu dopravy, stejně jako mu poskytnout kvalitní služby - například odvoz starého spotřebiče a bezproblémový záruční servis.
Druhá prezentace, kterou si připravil Tomáš Jindříšek z Ogilvy Interactive, působila po ránu na posluchače jako živá voda. Díky energickému projevu, zajímavému tématu a ukázkám moderní internetové propagace si Tomáš Jindříšek získal pozornost celého publika. Z českých luhů a hájů měl Tomáš Jindříšek připravené ukázky marketingových kampaní ING, RWE a Greenpeace. Ze zahraničí se těšily největšímu zájmu marketingové aktivity společností Unilever, Ford a Oral-B. Na způsobu provedení jejich internetové propagace bylo jasně vidět, že jsou za hranicemi zase o krok napřed.
V další přednášce představil Josef Drobílek z Hypoteční banky online hypotéku, jejímž cílem bylo rozšířit portfolio nabízených služeb Hypoteční banky mimo kamenné pobočky. Projekt Hypoteční banky předčil všechna očekávání. Podle Josefa Drobílka online hypotéka představuje téměř 5 % z celkového objemu uzavřených hypoték. Jako reakce na uvedenou hodnotu se ozval nespokojený hlas z publika, kterému se zdálo pět procent málo. Josef Drobílek reagoval tím, že pět procent představuje více než miliardu korun, což vyvolalo mezi zúčastněnými menší rozruch.
Aktuální trendy v online podnikání
První blok konference zakončila panelová diskuze o affiliate marketingu a budování micrositů. O vlastní zkušenosti s používáním těchto marketingových nástrojů se s diváky podělil Martin Jaroš z české pobočky mobilního operátora Vodafone, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška, Josef Suchánek z VltavaStores, Jiří Chomát z Skliku a Matěj Novák z Ataxa.
Druhou část konference zahájil Petr Maňas z LCS International, který se ve své prezentaci věnoval problematice využití internetu ke vstupu na zahraniční trhy v oblasti služeb.
Jak Google lokalizuje své služby
Jak Google lokalizuje své služby, se mohli účastníci konference dozvědět od Lukáše Morávka. Do našeho rodného jazyka je v současné době přeloženo 14 „Googlích“ služeb. To dělá z české pobočky Googlu jedničku v rychlosti lokalizace služeb ve střední Evropě. Jak ale Lukáš Morávek dodal, lokalizaci provází několik problémů, které musí řešit zejména jazykoví odborníci. Zda jít kroky puristů a překládat angličtinu doslovně, nebo dát přednost zdravému rozumu a vhodně anglosaský jazyk zkombinovat s češtinou? To byla podle Lukáše Morávka často pokládaná otázka. Naštěstí se v české pobočce Googlu dali tou druhou, pro většinu uživatelů schůdnější cestou.
Expanze českého eshopu na zahraniční trh
Martin Kasa, majitel internetového obchodu Kasa, poradil všem přítomným, jak úspěšně expandovat do zahraničí v maloobchodu a na co si dát pozor. Na celé konferenci byste pravděpodobně marně hledali někoho, kdo by o této problematice věděl více než Martin Kasa. Ten se svým obchodem, který založil roku 1999, úspěšně expanduje na zahraniční internetové trhy, kde se mu daří.
Jak využít komunity
Ve třetím bloku konference představil Martin Orság z Poštovní spořitelny microsite i-space, což je portál určený pro mladou generaci. Formou soutěží získávají členové i-space různé výhody a odměny, například lístky na koncerty. Využití komunit na webu se Poštovní spořitelně osvědčilo. To dokazuje fakt, že asi 11 % z návštěvníků i-space si u Poštovní spořitelny otevírá účet.
U tématu micrositů zůstal se svým příspěvkem i Miroslav Jiřík z T-Mobilu, který na konkrétních příkladech ukázal, jakým směrem jde český mobilní operátor a jak jsou microsity úspěšným marketingovým nástrojem.
Rok stahované hudby na internetu
Stahování hudby pomocí internetu je téma, o kterém se často mluví. Na konferenci se mu věnoval i Vít Janiš z Allmusic. Allmusic je jediným elektronickým obchodem v České republice, který může nabídnout hudbu ve všech možných formátech (CD, DVD, MC, vinyl a WMA). Společnosti nabízející hudbu ke stažení jsou velice limitovány autorskými právy nahrávacích společností, z tohoto důvodu musel Allmusic přistoupit k teritoriálnímu omezení (odlišná nabídka hudby pro obyvatele různých zemí).
Závěr konference
Předposlední vstup patřil Daně Bérové, předsedkyni poroty WebTop 100, která obecně shrnula výsledky konference a zhodnotila současný stav firemních webových prezentací.
Konferenci zakončila panelová diskuze, ve které se probíral přístup firem k jejich webům během posledních let.
Šestý ročník konference WebTop 100 se dle mého názoru velice povedl. Lidé se mohli podívat pod pokličku internetového marketingu velkých českých společností a získat tak nové zkušenosti a inspiraci pro tvorbu vlastních úspěšných projektů, které by se mohly objevit v příštích ročnících.