Zakazuje Facebook soutěžení?
Pokud si prostudujete pravidla Facebooku, narazíte na odstavce, které se podrobně vyjadřují k vyhlašování soutěží. Z pravidel by se mohlo zdát, že Facebook pořádání soutěží o ceny zakazuje. Není to tak úplně pravda, přesto je nutné mít na paměti:
- Pravidla účasti v soutěži a výherce nesmí být vyhlášen na „zdi“
- Výherce nesmí být kontaktován přes Facebook
- Soutěž nesmí vyžadovat po uživatelích Facebooku použít nějakou jeho funkci (kromě toho, aby se stal fanouškem stránky)
Snadno nahlédnete, že všechny soutěže typu „tisící fanoušek dostane mobil“, „nahrajte fotku a vyhrajte“ nebo „pozvěte kamarády a vyhrajte“ odporují pravidlům Facebooku. Pokud se proti nim přečiníte, ještě to nemusí nutně znamenat, že na vás Facebook pošle stádo právníků. Na druhou stranu, slušná řádka lidí (a to nejenom z vašich konkurenčních firem) dbá na pravidla a nahlašuje podobná porušení pravidel. A pokud Facebook na základě těchto nahlášení zasáhne, můžete počítat s kompletním smazáním vaší facebookové stránky a nulovou šancí dovolat se jejího vrácení.
Soutěžíme v aplikacích
Správnou cestou, jak soutěžit na Facebooku, je využít aplikací. Právě aplikace můžete svobodně přidávat do vašich facebookových stránek a zobrazovat v nich v podstatě libovolný obsah a funkce. Tyto aplikace si vytvoříte sami (nebo váš web developer) a umístíte je na svůj server, takže se nejedná o součást Facebooku (který aplikace pouze zobrazuje) a jeho pravidla proto soutěžení v aplikacích neregulují. Samotné aplikace pak mohou využívat funkcí Facebooku a využít tak potenciál virálního šíření.
Kampaň pro Aaron
Vloni jsme pro Aaron, prodejce fototechniky, připravili marketingovou strategii pro Facebook a další sociální sítě. Potřebovali jsme však rychle oslovit dostatečný počet uživatelů Facebooku, aby komunikace na firemní stránce Aaronu měla už od začátku nějaký smysl. Proto jsme klientovi nabídli kampaň v podobě soutěže. Klient byl tou dobou ještě poněkud skeptický k marketingu v sociálních sítích, proto nebyl ochotný investovat do složitější aplikace. S tím jsme si však poradili – zvolili jsme co nejjednodušší řešení, které je však funkční a, jak se ukázalo, také úspěšné.
Výhrou v soutěži byl levný kompaktní fotoaparát, a protože končila doba dovolených, lákali jsme nové fanoušky na heslo „Jak jste si užili dovolenou?“. Lidé měli za úkol posílat fotografie, z kterých odborná porota vybrala vítěze. Pro tyto účely jsme navrhli aplikaci v podobě jednoduché webové stránky, která kromě doprovodné grafiky a textu obsahovala formulář na odeslání fotografie a galerii soutěžních fotografií. Díky tomuto řešení jsme rozproudili diskusi na stránkách Aaronu, nasbírali téměř tři sta nových e-mailových adres a zvýšili počet fanoušků o slušných 438 %. Náklady přitom nebyly vysoké – soutěžní aplikaci totiž naprogramoval interní pracovník klienta.
Propagaci soutěže jsme podpořili jednak tím, že jsme klientovi sestavili komunikační plán, který pokrýval další sociální média, a jednak facebookovou kontextovou reklamou. Tu jsme cílili čistě na uživatele, kteří veřejně uvádějí svůj zájem o fotografování. Podařilo se nám proto oslovit a získat na stranu klienta jen takové lidi, které fototechnika zajímá a jsou proto potenciálními zákazníky.
Mít na facebookové stránce fanoušky, kteří spadají do cílové skupiny firmy, je velmi podstatné. Jen s takovými lidmi budete moci budovat komunitu, která bude šířit dobré jméno vaší značky a propagovat vaše produkty. Jenom tito lidé budou produkovat relevantní obsah, budou na vaší facebookové stránce aktivní a tím budou šířit vaše marketingová sdělení. Kromě toho budete vlastní aktivitou zvyšovat šanci, že se vám zvýší prodeje zboží.
Na základě této nízkonákladové kampaně jsme klienta přesvědčili, že kampaně v sociálních sítích mají smysl a konkrétní výsledky. Stačí zvolit smysluplné cíle, správnou strategii a vědět, co je pro marketing podstatné.
Další podrobnosti o této kampani najdete v případové studii Soutěž na Facebooku pro Aaron, kde jsou další konkrétní čísla a grafy.