Malé firmy často neví, k čemu jim web slouží
Střední a velké firmy již mají většinou jasnou představu, k čemu využívají webové stránky - zda jsou obchodním nástrojem, zda slouží pro výzkum názorů současných zákazníků či alespoň pro poskytování základních informací o firmě.
Setkali jsme se však s mnoha malými společnostmi, které neví ani toto nebo nedokážou odpovědět, jak se jim daří plnit cíle. Přitom i malé firmy do svých stránek investují nemalé peníze, zařizují pro ně reklamní kampaně a tráví nad nimi velké množství času. Jestliže se má každá investice poměřovat, zda se vyplácí či ne, proč se tak neděje?
Neznáme přesný počet firem, které nevyužívají žádný nástroj pro měření výkonnosti svého webu. Víme jen o studii Jiřího Brázdy, který z 980 webů v české doméně našel 28 %, u nichž nebyl žádný nástroj rozeznán. Některé webové stránky navíc mohou měření mít nastaveno, ale třeba jej prakticky nevyužívají.
Jak začít s měřením webu
Je pravda, že neexistuje mnoho českých zdrojů, které by pro majitele malých firem zevrubně popsaly, proč by se měli starat o měření výkonnosti svého webu, co to vlastně je a zda je bude něco stát. Existují blogy a články, které se zabývají už konkrétními tématy (příklady: 1, 2, 3 a 4) hlavně pro uživatele, co již předtím získali znalosti.
Pro začátečníky však nic takového není. Učit se tak lze třeba z nápověd konkrétních nástrojů, jako třeba z české nápovědy Google Analytics.
Nový projekt Dobrého webu
Dobrý web spustil projekt Jak měřit web (www.jakmeritweb.cz) s cílem naučit malé firmy měřit výkon svého webu. Projekt slouží právě těm začátečníkům, kterým pojem webová analytika ještě nic neříká. Pročtením několika článků se dozví, co je to měření výkonnosti webu, proč by měli využívat nějaký nástroj a jaké přínosy tím získají.
Obsah webu je členěn tak, aby se dalo postupně procházet a poznávat nové věci. Protože oblast sledování návštěvnosti a výkonnosti webu skýtá mnoho možností a zákoutí, které většina webů třeba ani nevyužije, jsou články označeny štítky pro různé skupiny webů: své si tedy najde majitel webu sloužícího pouze jako vizitka společnosti, více se dozví firma provozující informační web a maximum pak vytěží provozovatel internetového obchodu.
Web se zaměřuje zejména na využití nástroje Google Analytics, většina rad je však přenositelných i na jiné bezplatné či placené nástroje.
Už webovou analytiku znáte?
Projekt Jak měřit web je určen hlavně pro začátečníky. Tím však nechceme říci, že si zkušení provozovatelé webů, marketéři či analytici nenajdou své.
Velmi často se řeší správné označení reklamních kampaní, aby je měřící systém správně rozpoznal. K tomu je na webu určen Pomocník pro značení kampaní, který lidskou řečí napomáhá k tvorbě cílových adres kampaní.
Sledujeme také vývoj legislativních požadavků na sledování dat o návštěvnících webu. Zatím jsme dali dohromady návodný text, jak uživatele poučit o využívání takovýchto nástrojů a spolu s tím splnit smluvní požadavky nástrojů samotných.
Doporučte web svým známým
Když už čtete blog Dobrého webu, nejspíše spoustu věcí z internetového marketingu již znáte. Napadá-li vás však někdo ve vašem okolí, kdo se stará o malý web a potýká se s problémy, jak vyhodnocovat investice do svého webu, pošlete mu prosím odkaz na Jak měřit web. Děkujeme!
Texty webu chceme postupně vylepšovat, takže budeme také rádi, dáte-li nám k nim zpětnou vazbu.