Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
PPC
Utility

Jak nasadit a používat skript v Skliku na kontrolu platnosti URL adres

Věřím, že každý PPC specialista má rád pod kontrolou všechny své kampaně a reklamy. Pokud máte ale na starost více kampaní, přestane být postupem času ve vašich možnostech a silách provádět pravidelnou detailní kontrolu všech reklam. Přemýšlíte o tom, jak si práci zjednodušit, zefektivnit a ulehčit. V takovém případě pak jsou neocenitelnými pomocníky skripty. Skript hlídá a kontrolu předem definovanou a nastavenou akci a při splnění určitých podmínek místo vás udělá konkrétní a předem definovaný úkol nebo alespoň Vás upozorní e-mailem.

Jan Křelina
3.12.2019

V tomto článku bych se rád věnoval jednomu skriptu v systému Sklik od Seznamu. Patří k těm základním a konkrétně hlídá platnost a funkčnost cílových URL u inzerátů. A pokud někde narazí na nefunkční URL, označenou chybovým kódem 404, zašle Vám upozornění. Vy pak máte možnost URL změnit a přesně díky skriptu víte v jaké reklamě se chybná URL vyskytuje.

Přidání skriptu do Skliku je mírně obtížnější a krkolomnější než v případě Googlu, který má možnost vkládat skripty zakomponovanou přímo ve svém rozhraní.  Do Skliku se nasazují skripty externě a fungují pak díky přístupu přes tzv. API klíč, aby se skript dostal k potřebným údajům.

Sklik přímo na svém blogu minulý rok vydal skript na kontrolu URL. Ten funguje přes Google App Script. Jedná se o jednoduchý spouštěč JavaScript skriptů v rámci Google Apps. A jak konkrétně tento skript funguje?  Když mu přes API dáte přístup k vašemu Sklik účtu, načte si nejprve do SpreadSheetu všechny URL z účtu. Poté je začne kontrolovat, zda jsou stále platné a neodpovídají tedy chybám typu 404. Následně pošle e-mail o výsledku kontroly a červeně podbarví problémové URL ve SpreadSheetu. Skript je dokonce tak chytrý, že si zapamatuje, u jaké URL kontrolu dokončil a při dalším spuštění začne na tomto místě. Teoreticky vám tak může tento skript denně zkontrolovat desetitisíce unikátních URL adres.

Pojďme rovnou k samotnému nastavení skriptu. Spuštění skriptu probíhá rovnou přes Google účet. Nejprve budete muset povolit a schválit pár bezpečnostních upozornění a kontrol od Googlu.


Po úspěšném schválení všech kontrol se otevře nové okno, ve kterém probíhá samotné nastavení skriptu. V prvním řádku vložíte token neboli API klíč vašeho účtu v Skliku. K API klíči se dostanete v nastavení, kde si ho musíte vygenerovat. Je potřeba mít alespoň úroveň správce v účtu a nepřistupovat přes tzv. MCC účet.  V dalším řádku vyplníte e-mail, kam má skript posílat výsledky kontroly. Poté zapnete funkci „kontrola platnosti URL v účtu“. Pak musíte vyplnit ID účtu, který se má kontrolovat. ID účtu si pomocí tokenu zjistíte online. Můžete najednou vyplnit i vícero účtů, je potřeba je ale oddělit znakem označovaným jako „svislítko“. Dále nastavujete, kde všude se mají URL kontrolovat. Záleží na vás, zda potřebujete kontrolu URL i u pozastavených reklam nebo na úrovní odkazů na podstránky. Poté kliknete dole na tlačítko “Vytvořit script“.



Následně se na Google Drive vytvoří složka SklikAPI a v ní budete mít dva soubory gSetting a testURL. GSetting slouží k zachování nastavení účtu, to můžete kdykoliv změnit. TestURL je samotný skript.

Před nastavením automatického spuštění skriptu je třeba provést jeho první spuštění manuálně. Budete opět muset povolit přístup skriptu k některým funkcím Googlu a schválit bezpečnostní výjimku. V levém sloupci klikněte na soubor „main.gs“. Pak už stačí na horní liště vybrat „main“ a následně kliknout na šipku.


V dalším kroku skript v nově vytvořené složce SklikAPI vytvoří pomocný soubor s názvem urlHeap a následně začne testovat URL. V tomto souboru také uvidíte výsledek kontroly. Zeleně budou podbarveny funkční URL, červeně pak ty problémové. Pokud skript nestihne otestovat všechny nalezené URL, pokračuje při dalším spuštění tam, kde skončil. Pokud máte na účtu několik tisíc adres, doporučuji spustit skript každou hodinu, abyste každou URL zkontrolovali alespoň jednou denně. Pokud je adres méně, stačí delší frekvence opakování.

Také se vám ve složce SklikAPI objeví nový soubor s názvem log. Tento soubor loguje a zaznamenává události ve skriptu. Je tedy možné zde zjistit, co všechno se při spuštění a během kontroly URL odehrálo.

Po zkontrolování všech URL ze souboru urlHeap se ve složce SklikAPI vytvoří soubor s názvem urlHeap_done. V něm najdete kompletní výsledek, jehož obsah je vám poté odeslaný na e-mail. Záleží na tom, zda jste si v nastavení skriptu vybrali i možnost poslat e-mail, když je vše v pořádku. Pokud ano, zasílá skript e-mail při každém dokončení. Pokud ne, zašle e-mail jen když se vyskytne nefunkční URL.

Posledním krokem je pak nastavení automatického spouštění skriptu. To se provádí přímo v nastavení skriptu (soubor s názvem TestUrl). V horním menu kliknete na možnost „Upravit“ a poté vyberete možnost „Spouštěče aktuálního projektu“.  V levém menu kliknete na Moje spuštění. Zde uvidíte seznam, kdy se Vám skript spustil. Kurzorem najedete na daný řádek spuštění a napravo budete mít ikonku tří teček pod sebou. Tak na tu najeďte kurzorem a klikněte.


V menu, které se objeví, zvolíte možnost „Spouštěče pro projekt“. V nové obrazovce kliknete vpravo dole na tlačítko +Přidat spouštěč.



V novém okně, které se Vám objevilo, nastavíte funkci main, v dalším rozbalovacím okně zvolíte možnost Head (viz. obrázek) a pak už jen dle uvážení a potřeby navolíte, jak často se má skript spustit. Dole pak kliknete na modré tlačítko uložit. Tím je celý proces nastaven.

I když se popis skriptu a jeho nastavení může zdát takto krkolomné, věřte, že je efektivní a intuitivní. Nechť Vám tedy dobře slouží a usnadní práci.


Náš tip: školení PPC pro pokročilé,

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál