1. Když to můžete říct rovnou, udělejte to!
Podstatné informace řekněte vždy na začátku a neschovávejte si je na později. Vystavujete se tím riziku, že zákazník text nedočte do konce a raději odejde jinam. Při popisu produktu si stanovte nejdůležitější prodejní argumenty (USP – z anglického Unique Selling Proposition) a těmi začněte. Pointa na konci je sice skvělá věc, ale zapůsobí spíše při vyprávění vtipů, než při psaní produktových textů.
2. Pište, jako když mluvíte
Poznejte své zákazníky a přizpůsobte se jim. Texty musí vždy korespondovat s celkovým komunikačním stylem, jinak budou působit nevyrovnaně. Službu nebo produkt popisujte tak, jako kdybyste o nich vyprávěli kamarádům nebo známým. Dobrý produktový text odpoví zákazníkovi na všechny otázky, které by mu v obchodě zodpověděl prodavač.
3. Neprodávejte produkt, ale emoci
Na konci televizních novin na vás vždy čeká zvířátko pro zlepšení nálady. Propašujte pár štěňátek do svého textu a máte skoro vyhráno. Zákazník musí mít pocit, že s nákupem získá něco navíc a hlavně musí mít z nákupu dobrý pocit. Jedině tak se k vám znovu vrátí. Zapomeňte na negativní formulace, ale nepřehánějte to ani se superlativy. Všechno to „nejlepší“, „největší“ a „nejúžasnější“ už stejně nefunguje a vy si tím můžete akorát uškodit.
4. Vyhněte se slovní vatě
Vycpávky si nechte do saka a ze svých textů je nemilosrdně vystříhejte. Jak ale poznat, co vyhodit a co v textu nechat? Vycpávka je všechno, co zákazníkovi neříká nic podstatného o produktu. Jakmile na něco takového narazíte, nemilosrdně se s takovým slovem rozlučte. Podobně postupujte u trpných rodů. Držte se pravidla, že když to jde napsat jinak, tak není trpný rod třeba. Zapomeňte na formulace „lze použít“, „bylo vyrobeno“ nebo „možno zakoupit“. Text bude živější, čtivější a přehlednější.
5. Zkracujte, zkracujte a zkracujte
Vytvořením textu vaše práce nekončí. Na řadě je zkracování, škrtání a přepisování. V ideálním případě dejte přečíst svůj výtvor někomu dalšímu. Když tuhle možnost nemáte, pak si budete muset vystačit s vlastním rozumem a soudností. Kratší věty jsou vždy lepší než dlouhá a komplikovaná souvětí. Nenuťte své zákazníky číst nekonečné litanie. Čím je text stručnější, jasnější a výstižnější, tím stoupá šance, že se zákazník dobře zorientuje a klikne na tlačítko „KOUPIT“.
Pakliže potřebujete zkušeného partnera na poli copywritingu, kontaktujte nás s vašimi požadavky.