Dle vyjádření Googlu se ale HTTPS navíc stalo faktorem ovlivňující hodnocení webu jeho vyhledávačem.
V čem je HTTPS lepší?
Protokol HTTPS zabezpečuje webovou důvěryhodnost, integritu a identitu. Vaše soukromé informace tak zůstanou důvěrné - skryté pro nepovolané osoby, protože jen vás prohlížeč a server bude mít schopnost je rozšifrovat. Integrita spočívá v ochraně změny vašich dat bez vašeho vědomí a ochrana identity spočívá v zabezpečení vašich údajů o procházení webu.
Co si pohlídat z pohledu optimalizace pro vyhledavače?
- Přesměrování starých URL kódem 301 – přesměrování musí být 1:1. Další možnou variantou řešení je kanonizace (schopnost stránky načíst se pomocí více URL adres), ale přesměrování bude ve většině případů jednodušší.
- Úpravu a kontrolu existující kanonizace.
- Kontrolu odkazů na externí soubory – Google doporučuje používat relativní odkazování URL, pozor ale na zabezpečené stránky typu nákupní košík, kontaktní formulář, formulář pro platbu, apod. Ty by měly být označené tak, aby se nezobrazovaly v indexu (buď v robots.txt, nebo meta robots).
- Umístění robots.txt a sitemapy – soubory umístěné na http nebudou fungovat pro adresy na HTTPS. Stejně tak dejte pozor na varianty s a bez www.
- Oznámení přechodu na HTTPS Googlu přes Google Webmaster Tools.
- Vícečetná přesměrování – při přechodu je na místě podchytit a odstranit vícečetná přesměrování. Často ale narazíte na problém na straně developera webu.
Pár praktických rad
Při přechodu na protokol HTTPS je potřeba v GWT vytvořit a ověřit novou variantu webu na HTTPS. Po načtení dat zkontrolujte stav indexu a chyby v procházení. Tam můžete objevit nepřesměrované stránky zrušené bez náhrady a opravit tento kritický nedostatek dřív, než si ho vyhledavače stačí všimnout.
Také doporučuji „prohnat“ seznam starých HTTP adres crawlovacím programem (např. Xenu či ScreamingFrog), kterým můžete odhalit nepřesměrované stránky. Během přechodu to doporučuji udělat několikrát. Dle zkušenosti s developery jsou při dolaďování schopni změnit přesměrovací kód na 302 i několikrát za týden.
Při běžném dalším provozu je pak třeba dbát na validitu certifikátu.
Google si poradí, ale Seznam ne!
Naše zkušenost s přechodem na HTTPS není zcela pozitivní. Zatímco Google si s přechodem při správném přesměrování a podchycení technických faktorů poradí bez větších problémů a větších ztrát organické návštěvnosti, u Seznamu tomu tak bohužel nebylo.
V případě Seznamu klidně došlo ke ztrátě i více jak poloviny návštěvníků. Zatímco pozice sledovaných klíčových slov začaly padat později, cca 1,5 – 2 měsíce po redesignu a přechodu na HTTPS, propad v návštěvnosti byl viditelný téměř ihned po nasazení.
Setkali jsme se také s e-shopem, který měl paralelně funkční a neošetřené všechny URL adresy na HTTP i HTTPS, kvůli čemuž nebyl Seznamem prakticky vůbec zaindexovaný.
Přechod na HTTPS si dobře naplánujte
Závěrem je třeba podotknout, že přechod na HTTPS by měl být ze všech stran řádně promyšlený a připravený. V žádném případě byste k němu neměli přistupovat pouze ze SEO pohnutek.
Neplánujte přechod před hlavní sezónou vašeho webu a počítejte s tím, že vyhledavače budou reagovat se zpožděním. I když si perfektně pohlídáte přechod po technické stránce, vždy je potřeba počítat s drobnými ztrátami organické návštěvnosti a nějakou dobou, kterou vám potrvá se vrátit na původní hodnoty.
Naše doporučení zní:
Nebuďte zbrklí a zařaďte přechod na HTTPS do svého dlouhodobého plánu.