Kdy přijde vhod Tag Manager
Online marketéři často potřebují nasazovat nebo měnit různé měřicí kódy pro zlepšení své práce a optimalizaci webu či kampaní. Typicky se na webu řeší kombinace následujícího:
- nástroje webové analytiky (Google Analytics, Foretaster),
- konverzní kódy PPC systémů (AdWords Conversion, Sklik konverze),
- konverzní kódy zbožových srovnávačů (Heuréka),
- remarketingové kódy (AdWords Remarketing, AdForm),
- kódy pro affiliate systémy
- nástroje pro zlepšení použitelnosti (Crazy Egg, Clicktale, mYx).
Do cesty se jim často dostávají dvě situace:
- na web nelze kódy dobře nasadit (např. vývojáři neumí nasadit mYx pouze na titulní stránku, zvládli by to umístit jen na všechny stránky, což by ovšem mohlo být drahé),
- pro nasazení je nutné dlouho čekat (např. vývojáři budou mít kvůli prioritám čas nasadit podrobné sledování objednávek v Google Analytics až za půl roku).
Tyto situace nástroje pro tag management řeší. Jsou užitečnou berličkou, pokud vývojáři nejsou či nemohou být agilní.
Jak Tag Manager funguje?
Na webu je umístěn pouze jeden obecný měřicí kód, tzv. kontejner. Tento kód je napojen na jednoduchou administraci, ve které se pomocí pravidel nastavuje, v jakých situacích by měl být nasazen určitý kód. Např. stanovíte, že konverzní kód bude umístěn jen na stránce, jejíž URL adresa je /objednavka-odeslana.
Kontejner podporuje JavaScript i neskriptové tagy (měření přes 1x1 obrázky). Administrace má několik výchozích šablon (pro AdWords, remarketing), ale také zcela vlastní HTML. Využití je tedy hodně kreativní.Tag Manager je nezávislý na Google Analytics.
Systém pomůže k nasazení kódů i podle složitějších pravidel než jen URL adresa. Lze řídit umístění při prokliknutí na interaktivní prvky stránek, dynamické boxíky, lightboxy obrázků apod,
Na první pohled se tag management zdá jako bezpečnostní ohrožení - IT normálně nevidí rádo, když třetí strana na stránky umisťuje dopředu nespecifikované kódy. Proto Google Tag Manager má také verzování pro podrobnou dokumentaci kódů a systém práv pro schvalování publikace - tedy marketér nebo agentura si vymyslí, že chtějí nový remarketingový kód a IT manažer musí povolit zveřejnění. Rozhodně jde o lepší cestu, než čekat dlouhé měsíce na volné kapacity programátorů.
Ve výsledku nástroj pomůže udělat pořádek ve všech kódech, které různá oddělení ve firmě používají na webu.
Google distribuuje kódy přes svou infrastrukturu, což je rychlé a spolehlivé. Bohužel však u bezplatného nástroje nejsou žádné SLA podmínky.
Jak může Tag Manager vědět např. o hodnotě objednávky?
Je několik možností:
- vytáhne si ji z URL: /?hodnota=299
- odchytí z obsahu stránky: Hodnota vaší objednávky je: 299 Kč
- vytáhne si ji z obecného objektu dat (tzv. datová vrstva):
var dataLayer = {"hodnota" : 299,"typZakaznika" : "novy"}
Konkrétní řešení je poměrně jednoduchá technická záležitost.
Chcete si přečíst více?
Většina dostupných informací je stále v angličtině.
Doporučené zdroje od Google
- Manažerský popis Tag Manageru (PDF)
- Technický list Tag Manageru (PDF)
- Česká nápověda
- Nápověda pro vývojáře
- Justin Cutroni: All about Google Tag Manager
- Jan Zdarsa: Google Tag Manager – jeden tag vládne všem
Doporučené články
- Daniel Waisberg: Google Tag Manager: A Step-By-Step Guide
- E-Nor: Google Tag Manager: Google’s Tag Management System Has Arrived
- Eduardo Cereto: Google releases Google Tag Manager
Čtení pro pokročilé
- Joseph Stanhope (Forrester): Understanding Tag Management Tools and Technology
- Alex Brown: 13 Golden Rules for Successful Tag Management Solution Adoption
- Stéphane Hamel: Tag Management Systems (TMS): fad or revolution?
- David Moth (Econsultancy): Will Google Tag Manager shake up the industry?
Jaká je konkurence?
Google Tag Manager rozhodně není první nástroj svého typu. Již několik let existují např. placené nástroje Ensighten, TagMan či Tealium a bezplatný nástroj QuBit OpenTag.
Pro prozkoumání konkurence doporučuji seznam napsaný Justinem Cutronim nebo Lukášem Čechem. Na srovnání tohoto nástroje se službou Ensigten se podívejte na článek agentury Click Insight.
Hodil by se vám Tag Manager?
Vyzkoušet si jej můžete hned sami na adrese google.com/tagmanager.
Dobrý web již má praktické zkušenosti s tímto nástrojem a dokonce specializaci na profesionální implementaci. Chcete se o tag managementu pobavit? :)