Každý, kdo se naplno věnuje on-line marketingu, má s optimalizací pro vyhledávače (SEO – Search Engine Optimization) menší či větší zkušenost. Jednoduše řečeno jde o to, dostat na své webové stránky co nejvíce kvalitních návštěvníků. K tomu jsou mj. potřebná data o tom, jakým způsobem lidé na stránky přišli.
Ochrana soukromí? Kdo ví
Ve vyhledávači Google nelze v současné době rozpoznat, přes jaká klíčová slova se uživatelé na web dostali. Marketéři využívající nástroje webové analytiky tak právě přišli o možnost sledovat, přes které fráze návštěvníci přicházejí na jejich web z přirozených výsledků vyhledávání na Googlu.
Oficiálním důvodem změny je obava o soukromí uživatelů, pro něž může být předávání této informace zásahem do jejich soukromí. Změna se však netýká uživatelů, kteří se prokliknou přes placené reklamy ve vyhledávání, a tudíž přinášejí Googlu peníze. Z tohoto pohledu se tedy může zdát, že i soukromí má svoji cenu.
Klacky pod nohy
„Ztracená data“ nelze momentálně žádným způsobem plnohodnotně nahradit. Lze však nadále sledovat omezený přehled klíčových slov v nástroji pro webmastery (Google Webmaster Tools), analyzovat vstupní stránky, na které se uživatelé z Google vyhledávání proklikávají, sledovat vyhledávací dotazy z PPC reklam ve vyhledávání (pokud investujeme peníze do PPC kampaní) či interního vyhledávání nebo analyzovat klíčová slova jen u návštěvníků z vyhledávání na Seznamu.
Dat je stále dostatek, jen cesta k nim je komplikovanější.
Že by webmasteři zanevřeli na Google, toho se tento vyhledávač bát nemusí, protože trumfy drží v rukou on – má své uživatele, a pokud vyhledávač přivádí kvalitní návštěvnost, tak bude z pohledu marketérů vždy zajímavým kanálem a ti se budou i nadále snažit zlepšovat jeho efektivitu. I když Google hází specialistům klacky pod nohy, musejí najít cesty, jak se s problémem vypořádat.
Pozn.: Článek byl napsaný pro týdeník Marketing Sales Media č. 25: Online - Data vám nedáme