Konference je letos určená nejen certifikovaným partnerům Google Analytics, ale také zákazníkům placené verze Premium. Novinkou letošního roku je, že první dvě přednášky byly naživo streamované.
Co mají novinky společného
Téma konference se nese v duchu přístupu k více datům a schopnosti z nich vytěžit užitečné poznatky, na které se dá reagovat správným rozhodnutím, které přinese lepší výsledky. Rozdělením na Access - Empower - Act se snaží zvýraznit svá zlepšení v oblasti přístupu k datům pro více lidí ve firmách, pro zajištění více lepších nástrojů pro jejich analyzování a optimalizaci výsledků.
Novinky mají společné téma integrace dat. Zejména s dalšími službami od Google: Doubleclick Campaign Manager, data z Doubleclicku, Play, BigQuery. Nezapomíná se také na lepší schopnosti úžasného nástroje Google Tag Manager.
Google vydal své změny na blogu, ale my se na to chceme podívat ještě z trochu jiného pohledu.
Nyní už se podívejte na popis konkrétních změn:
1 Novinky v Google Tag Manageru
Pokud Google Tag Manager používáte, bude se vám líbit alespoň jedna ze tří novinek:
Google Tag Manager pro mobilní aplikace
Nasazovat novou verzi aplikace či jejího měření bez nutnosti nahrávat na Google Play či jiný marketplace novou verzi a rušit tím uživatele je požadavek mnoha produkťáků mobilních aplikací.
Automatické měření událostí: auto-event tracking
Tato funkce vám usnadní tři velké bolístky: měření odchozích odkazů na externí weby, měření prokliků na e-mailové adresy, měření stažení PDF souborů.
SLA pro Google Tag Manager
Velké firmy budou mít rády Google Tag Manager, protože jim dá garanci, že se bude zobrazovat rychle a vždy. Předpokládáme, že si za tuto garanci nechá Google zaplatit, anebo bude k dispozici jen zákazníkům Premium. V tomto režimu třeba Adobe poskytuje bezplatně svůj Tag Manager zákazníkům Adobe Marketing Cloud.
2 UserID bude brzy k dispozici
Jednou z novinek Universal Analytics je možnost si přes User ID (uid) spárovat informace o uživatelích napříč více zařízeními. Ideální v momentě, když se vám zákazníci přihlašují nebo je dokážete identifikovat jinak.
3 Upgrade na Universal Analytics
Již nemusíte vytvářet nové účty, abyste začali využívat Universal Analytics. Google vám poskytne možnost se stávajícími weby bez těžkostí přejít na UA. Zachováte si historii dat i informace o návštěvnících.
4 Account and Employee Access Management API
Přidávání spousty uživatelů a vytváření nových účtů a profilů jde jednoduše, pokud máte jen pár kolegů ve firmě a pár webů. Když se jako agentura o stovky webů, vytvářet pro ně nové profily a přidělovat přístupy je peklo. Google Analytics na to bude mít programové rozhraní, přes které si k novým webům budete moci vytvořit měřený web nebo profil.
5 Pohled na Akvizice - Chování - Konverze
Z Avinashových článků Klíčové metriky pro malé až velké firmy a Model měření digitálního marketingu jistě znáte koncept posuzování marketingových kanálů podle toho, kolik návštěv získají, jak se návštěvy chovají a zda dochází ke konverzím. Detailně jsem to s ním probíral i ve video rozhovoru pro Lupa.cz před dvěma lety.
Google tento přístup zabudoval do reportů návštěvnosti.
My už to pár měsíců máme, takže můžeme ukázat konkrétní report v českém rozhraní jednoho internetového obchodu. Je to skvělé pro rychlé posouzení, které zdroje jsou jen generátory návštěvnosti, ale nepřivádějí žádné konverze.
K dispozici jsou také údaje ve větším detailu.
6 Vylepšené pokročilé segmenty
Novinka Unified Segments mění uživatelské prostředí pro tvorbu pokročilých segmentů a přináší tam možnost segmentovat na úrovni návštěvníků (tedy napříč více návštěvami). Na blogu Google Analytics to již bylo oznámeno v červenci.
V Google Analytics je tato funkce "konečně" k dispozici. Nástroje jako Adobe Sitecatalyst nebo dříve Yahoo! Web Analytics tuto segmentaci umožňovaly již dávno.
Tento způsob segmentace vám pomůže také s tzv. kohortami. Doporučuji k tomuto tématu inspirativní články Cohort Analysis 101 od RJ Metrics, Cohort Analysis in Google Analytics od Justina Cutroniho a ukázky Cohorts v nástroji Kissmetrics.
7 Demografické informace o uživatelích
Při integraci Google Analytics a reklamního systému Doubleclick je možné reportovat informace o věku a zájmech uživatelů. Informace si Google Analytics může vzít přes dc.js (tedy přes Doubleclick a informace, které Google Display Network nasbíral). Pokud tedy ještě používáte ga.js, aktualizujte kód.
Jsme zvědavi, k jak kvalitním datům bude možné se dostat. Takovéto propojení už kdysi dělal nástroj Yahoo! Web Analytics, který reportoval data o uživatelích Yahoo. Těch v České republice však nikdy moc nebylo, takže reporty byly spíše k ničemu.
8 Demografická data v segmentech
Data o demografii uživatelů bude možné využívat pro segmentaci. Takže se budete moci dívat, které stránky navštěvují spíše muži a které jsou lákavější pro dámské publikum.
9 Integrace s BigQuery
Dostat se k čistým nesamplovaným datům a dotazovat se na ně přes SQL byl sen každého analytika. Pro uživatele placené verze Premium se toto brzy splní.
Přečtěte si více na blogu Google Analytics.
10 Integrace s Doubleclick Campaign Manager
Věc hlavně pro velké (americké) inzerenty. Přečtěte si článek o nové verzi Doubleclick Campaign Manageru.
11 Data o zobrazení bannerů budou k dispozici v Cestách s více kanály
Importovat data o zobrazení bannerů (pouze z obsahové sítě Google) do Cest s více kanály. To se líbí i nám.
12 Data z Google Play budou také v Analytics
Vývojáři her a aplikací ocení, že informace o stažení aplikací, počtech nových zákazníků, počtech zobrazení aplikace ve výpisech a návaznost na kampaně pro Google Play budou nově dostupné také v Google Analytics.
Podívejte se na ukázku zobrazení aplikace na základě návštěvnosti Google Play.
13 Akademie Google Analytics
Google spouští online kurz, který se skládá z 22 video lekcí v délce 3-10 minut. Celkově byste tedy s měli strávit asi 4-6 hodin. Podívejte se na adresu: https://analyticsacademy.withgoogle.com/preview
Kurz má tyto součásti:
- Koncept webové analytiky, terminologie
- Sběr dat pomocí Google Analytics
- Přehled nejdůležitějších reportů
- Nástroje pro analýzu dat
- Jak vyhodnocovat online marketing
I když existuje tento nový kurz, stále vás rádi uvidíme na školeních Google Analytics od Dobrého webu.O kurzu již vyšel i článek na Harvard Business Review, kde je rozhovor s Paulem Muretem a Babakem Pahlavanem. Škoda, že tam zapomněli zmínit, že na kurzu pracoval hlavně Justin Cutroni. Právě ten bude studentům kurzu také k dispozici pro otázkách.
Kurz potrvá do konce října. Výsledek kurzu je certifikát, pokud budete v zatím nestanoveném finálním testu úspěšní nad 80 %.
Harmonogram:
- 1. října se kurz otevírá pro registrace.
- 8. října budou k dispozici lekce 1-4, na stránce Google Group bude možné diskutovat.
- 15. října bude probíhat živý Hangout #1, otevřou se lekce 2-6.
- 22. října Hangout #2.
- 30. října: do této doby byste měli získat certifikát, kurz se pak uzavře.
14 Nápověda k jednotlivým funkcím a částem Google Analytics
Vpravo nahoře u každého reportu je ikonka pro odkaz na rychlou nápovědu.
Kdy lze změny očekávat? Některé jsou k dispozici hned, na některé si počkáte pár týdnů.
Pročtěte si také zápisky Caleba Whitmora z dalších přednášek na konferenci.
Která novinka se vám líbí nejvíce? Dejte nám vědět v komentářích.