Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
Utility

Google o nás ví víc, než jsme si mysleli

Tento měsíc se Google ocitl v centru nemilé pozornosti poté, co odhalil informace o tom, kolik uživatelských dat prostřednictvím prohlížeče Chrome a aplikací Google sbírají. Stalo se tak na popud společnosti Apple, která vloni prohlásila, že vývojáři aplikací musejí zveřejnit informace o množství shromažďovaných uživatelských dat. Google nakonec neměl na výběr a šel s pravdou ven.

Tomáš Magula
Zdroj: DuckDuckGo

Ve srovnání s prohlížečem DuckDuckGo, konkurentem Chrome a který je druhým nejstahovanějším mobilním prohlížečem v USA, je zjevné, že Google sbírá mnohem více osobních dat.


DuckDuckGo se prezentuje jako vyhledávač, který neukládá vyhledávaný obsah, neregistruje uživatelské IP adresy a cookies používá pouze v nezbytně nutných případech (např. v nastavení) a především klade důraz na soukromí uživatelů. DuckDuckGo nepoužívá metody personalizace výsledků podle předchozích vyhledávání uživatele a generuje zisk především prostřednictvím reklamy, která je uživatelům zobrazována na základě vyhledávaných klíčových slov. Google naopak sleduje informace o vaší poloze, údaje o platbách, historii vyhledávání a mnoho dalších dat.


Chrome a další aplikace od Googlu ukládají Vaše identifikační údaje a údaje z Vašich zařízení v mnoha kategoriích, které poté spojuje s konkrétními přístroji a osobami v neanonymizované podobě. Google díky přístupu k tak velkému množství informací dokáže uživatelům poskytovat lepší služby ve vyhledávání, práci s mapami, ale také díky stejným informacím dokáže efektivně prodávat dobře cílenou reklamu. Tyto cílené reklamy se zobrazují na základě vyhledávací historie, tedy tím, co uživatel na webu hledá, kterými weby prochází a mnoha dalších aktivit.


Tyto invazivní praktiky systémů pro cílení a zobrazování reklamy v čele s Googlem a Facebookem se však kvůli novým pravidlům Applu budou muset změnit. Apple klade velký důraz na soukromí svých zákazníků, a jelikož je jediným provozovatelem obchodu s aplikacemi pro iOS a MacOS, které sbírané informace o uživatelích zobrazují přímo v App Storu, musí Google své aplikace aktualizovat.


Google již oznámil, že přestane v prohlížeči Chrome používat cookies, která slouží pro sledování jednotlivce při přechodu mezi různými webovými stránkami a chce přejít k webu, který bude více chránit soukromí uživatelů.


Přesto Google jasně říká, že se nesnaží zbavit cílené reklamy, starou invazivnější metodu chce nahradit novou anonymizovanou – tzv. Privacy Sandbox, jež bude chránit osobní údaje uživatelů. Součástí práce Privacy Sandbox bude skrýt jednotlivé uživatele do skupin se shodnými zájmy a znaky. Na kvalitě však reklamy neztratí. Podle interních testů Googlu by i tato metoda měla přinést 95% efektivity současného systému cílení reklamy.


Google je kvůli tomu také vyšetřován Britským antimonopolním úřadem z důvodu podezření, že bez přímého přístupu k souborům cookies bude mít konkurenční výhodu. Zároveň také čelí hromadné žalobě, která společnost obviňuje ze shromažďování údajů od uživatelů, kteří se pohybovali v „anonymním režimu“.


Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal