Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
UX

Co ovlivňuje použitelnost výsledků vyhledávání

V lednu letošního roku uveřejnil Microsoft zajímavou studii, v rámci které zkoumal vliv různých faktorů na použitelnost výsledků vyhledávání. Výzkum byl proveden na výsledcích vyhledávání vyhledávače MSN ve výchozím nastavení – tedy pro 10 výsledků na stránku.

Luboš Plotěný

Uživatelé postupně plnili úkoly s cílem vyhledat specifické informace. Obecně byly úkoly rozděleny do dvou skupin:

  • Navigační úkoly – např. „Najděte titulní stránku oficiálního webu mistrovství světa 2006 ve fotbale“ (mezi výsledky vyhledávání se vždy nacházel jediný správný odkaz).

  • Informační úkoly – např. „Zjistěte jakou rozlohu má ZOO v Oklahoma City“ (mezi výsledky vyhledávání byl vždy jeden nejvhodnější odkaz).

Cílem výzkumu bylo například zjistit, jaký vliv mají na rychlost a správnost splnění jednotlivých úkolů následující faktory:

  • pozice cílového odkazu na stránce s výsledky vyhledávání,
  • délka popisku,
  • typ úkolu.

A výsledky?

Dozvíte se například, že:

  • Použití delších popisků výrazně zvyšuje úspěšnost při plnění informačních úkolů a zároveň snižuje čas potřebný k jejich splnění.

  • Bez ohledu na to, na který z odkazů uživatel na stránce s výsledky vyhledávání klikne (zda na první, druhý či desátý), si většinou prohlédne minimálně první 3 až 4 odkazy.

  • Dříve než se uživatelé rozhodnou upravit vyhledávací dotaz, prohlédnou si obvykle alespoň 8 odkazů na stránce s výsledky vyhledávání.

  • Uživatelé při rozhodování o vhodnosti či nevhodnosti odkazu berou v úvahu i URL adresu webu.

Mnohem více se dočtete v dokumentu Eye tracking in MSN Search: Investigating snippet length, target position and task types (formát PDF, 658 kB, anglicky).

V kontextu s minulým příspěvkem Oční kamera na testování webů a souvisejícími komentáři může být zajímavé, že jako základní metodu v rámci tohoto výzkumu použil Microsoft právě eye-tracking – tedy využití oční kamery.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal