Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální design
UX

Redesign stránek MČ Prahy 6

Čím byste začali, kdybyste chtěli redesignovat web? Za nás je to jasné. Potřebovali jsme definovat problémy a spolu s výzkumem je tento postup alfou a omegou našeho směřování.

Adele Manas

A proč za námi vlastně přišli lidé z radnice Prahy 6? Trápí je jedna věc. Lidé si stěžují v uzavřené skupině na Facebooku, kde si mezi sebou vyměňují různé typy informací. Radnice tak nemá pod kontrolou směřování diskuze a odpovědi na otázky. Na novém webu proto chtěli klást důraz na zpravodajskou sekci – oficiální kanál plný informací, kam by se mohli lidé v případě nejasností obrátit.

Co kdyby pro informace mohli lidé chodit rovnou na stránky Prahy 6? Sousedské spekulace by sice zůstaly, ale získali bychom oficiální tok transparentních informací, kde si může každý všechno ověřit.

Pokrylo by to všechna témata? Všechna ne. Ale ne všechny oblasti jsme potřebovali pokrýt. Ve facebookové skupině se často řeší klasická, pavlačová témata – ztracená zvířata, sousedské výpůjčky, doporučení na služby. Najdou se tu ale i témata, která by se dala použít. Třeba doporučení hezkých míst – kam zajít na výlet, místní události (koncerty, sportovní utkání, akce pro děti...), ale i havárie a nefunkční služby. To vše jsme chtěli do webu zakomponovat.

Než jsme vypustili do světa finální produkt, potřebovali jsme zjistit pár věcí. Hlavně to, kde lidé informace sledují a jaké informace je zajímají. Četli by něco takového na stránkách městské části?

Spousta otázek a zatím žádná odpověď. Zatím.

Pojďme to zjistit!

Vůbec nejzajímavější z celého projektu byl předěl a zároveň propojení mezi politickou částí (tím, co vidí radnice jako stěžejní témata) a tím, co zajímá lidi, kteří na Praze 6 bydlí.

Začali jsme dotazníkem, který jsme rozeslali interně přímo na radnici. Měli jsme nějakou hypotézu, ale vše je potřeba ověřit.

Jak vidí stránky lidé na radnici a běžní občané?

Dost rozdílně.

To, co by mělo být na stránkách z radničního pohledu jsou zejména kontakty, zpravodajství, úřední deska.

Lidé na stránce úřadu nejčastěji řeší nějaký problém (skočila jim platnost občanského průkazu, potřebují zaplatit poplatek za psa…Jsou to běžné záležitosti, které chtějí najít co nejrychleji.

Současné stránky byly navíc graficky neatraktivní. Na tomhle se shodli snad všichni.


Plný focus na focus groupu

Začali jsme pozváním lidí, občanů Prahy 6 na skupinové, diskusní sezení (focus group). Povídali jsme si s nimi, z jakých zdrojů čerpají aktuality z Prahy 6, co je trápí, jak se dívají na politiku a zpravodajské informace přímo od politiků.

Vesměs všichni se shodli na tom, že zpravodajství z Prahy 6 by na stránkách uvítali.


Doba digitální? Ne tak úplně.

Provedli jsme výzkumy napříč kvantitativním dotazníkem a rozhovory a návrhy ověřovali uživatelským testováním. Jasně nám vyplynulo, že lidé čerpají zpravodajské informace z městské části přes městský časopis. Ten si nejčastěji berou osobně, často si ho vezmou někde po cestě a moc neřeší kde. Zkrátka když ho někde zahlédnou, tak po něm sáhnou.

No a zbytek se řeší...víte kde.  A často se tam řeší témata...no, víte jaká.


Všeobecně ale lidi zajímají hlavně odpady, údržba zeleně, parkování.

Co kdybyste na městských stránkách už nemuseli nic složitě hledat?

Vrhli jsme se na návrh nové struktury webu. Podstatnou část času jsme strávili tím, že jsme třídili jednotlivé podstránky na původním webu a vymýšleli základní model toho, jak by nová (lepší!) struktura mohla vypadat. Za léta vkládání obsahu se na stránkách nahromadilo velké množství zastaralého materiálu.

Po několikadenní práci jsme dospěli k první verzi lepší struktury. Bez typicky dlouhých menu v záhlaví.


No a šli jsme ji otestovat. Potřebovali jsme vědět, že jednotlivé pojmenování kategorií je na první pohled intuitivní. Do otázek jsme zahrnuli jak klasické situace, které lidé řeší (výměna občanky), tak i specifičtější oblasti (poplatek za psa).  Problém byl s oficiálními informacemi. Pokud lidé nevědí, k čemu slouží úřední deska, tak na ní nebudou hledat oficiální vyhlášky.

Kde byste hledali, jak zaplatit poplatek za psa? Má být v sekci potřebuji vyřešit? Směřuje k tomu název finance nebo by měla být informace v aktualitách? Co si vlastně myslíte, že bude všechno v sekci Finance?

Test struktury nám odkryl spoustu zajímavých podnětů a otázek k zamyšlení.


Z toho, co jsme zjistili, jsme sestavili první prototyp. A zajímalo nás, jestli v tomhle základním návrhu lidé najdou to, co by hledali i v běžném životě.


Celkem proběhla 3 uživatelská testování. Protože je už několik měsíců s námi i covid, tak jsme testovali online. No a kromě doby covidové je i doba mobilní. Takže jsme také testovali zobrazení na mobilní telefony.


Důležité bylo, aby byly na první pohled viditelné kontakty, aby lidé na hlavní stránce viděli zpravodajskou část a aby se co nejrychleji dostali k úřední sekci.

Graficky jsme dospěli k finální podobě.


Jak to dopadlo?

Lidé hledané informace našli. A o to nám šlo. Radnici se grafický návrh líbil a o to nám také šlo. Celý projekt nám odkryl pohled i z dalších stran (a ne, jen z té občanské). Kromě lidí, kteří bydlí v Praze jsme se bavili i s úředníky a s politiky. Najít most mezi těmito světy byla výzva a skvělá zkušenost.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal