Základem je MS Excel a Microsoft .NET Framework
Mezi základní požadavky nástroje patří přirozeně nainstalovaný MS Excel (32 nebo 64 bitová verze) a pozor, také plná verze Microsoft .NET Frameworku. Bez toho nástroj nebude fungovat správně. SEO Tools for Excel je pak možné do Excelu přidat natrvalo, nebo si ho tam přetáhnout jen v případě potřeby.
Pokud máte nástroj nainstalovaný, už vám nic nebrání postupně otestovat všechny jeho funkce. A není jich málo. My vám nyní představíme ty úplně nejzákladnější funkce pro analýzu on-page i off-page faktorů.
Nástroje pro on-page faktory
Mezi funkcemi nazvanými Onpage najdeme řadu klasických funkcionalit využitelných téměř pro veškerou analýzu SEO na stránce. Můžeme zde sledovat počet odkazů na konkrétní URL adrese nebo meta data jako titulek či popisek. Nástroj ale nefunguje jako robot. Požadované URL adresy je nutné do něj zadat.
Sledujte implementaci SEO doporučení
Hlavní výhoda nástroje spočívá v tom, že lze sledovat vývoj jednotlivých aktivit v čase a vést o něm evidenci v rámci jedné tabulky. Je to tedy ideální nástroj pro sledování implementace SEO doporučení, ať už na testovacích verzích webů, či na již běžících stránkách.
S "401" nepochodíte
Pokud je web (např. obsah beta verze) chráněný autorizací (kód odezvy 401), není nástroj schopný data vytáhnout. Když je však dostupnost obsahu omezená jen přístupem z určité IP adresy, funguje vše bez problémů.
Mějte přehled o nastavení kanonizace
Perfektní funkcí je zjišťování kanonizace, což třeba free nástroj Xenu nenabízí. Pokud je daná URL adresa kanonizovaná, SEO Tools for Excel vám ukáže, na jakou je to adresu. To je výborná možnost kontrolovat správné nasazení a nastavení kanonizace u seznamu adres.
Budete mít přehled o přesměrování při redesignu
V případě nalezení kódu odezvy 301 a 302 nástroj udává i cílovou URL adresu přesměrování. Tato funkce se bude hodit při analýze SEO, ale především při kontrolách tabulky pro přesměrovávání při redesignu webu.
Při redesignu je totiž potřeba sledovat přesměrování zrušených URL adres v čase, zda se třeba nemění kódy odezvy 301 na 302, nebo cílové stránky pro přesměrování, apod. To se podle mé zkušenosti může stávat den po dni třeba i 14 dní po redesignu a způsobit ve vyhledávačích nemalé problémy.
Nástroje pro „off-page“ faktory
Offpage funkce se dají dobře využít jak při analýze odkazového profilu vlastního webu, jeho konkurentů, tak i při samotném procesu získávání zpětných odkazů.
Udržte kontrolu nad zpětnými odkazy
Pokud nevyužíváte žádný nástroj pro správu zpětných odkazů, funkce CheckBacklink vám pomůže udržet kontrolu nad získanými odkazy pro váš web. Stačí si získané odkazy zaznamenávat do excelovské tabulky a prostřednictvím této funkce čas od času ověřovat, zda se váš odkaz stále nachází na konkrétní stránce, zda má požadovaný tvar a zda je, či není „nofollow“.
Dostanete čísla z Googlu i od Alexy
Další funkce z této sekce využijete při analýze odkazového profilu. Můžete zde sledovat třeba Google Toolbar Pagerank, což ovšem přestává být aktuální ukazatel. Jsou tu ale i jiná data od Googlu. Při hledání vhodných partnerů pro získání odkazu můžete využít například počet zaindexovaných stránek na Googlu, nebo přibližný počet příchozích odkazů. Autor nástroje ale správně připomíná, že bychom měli brát čísla poskytovaná Googlem vždy s rezervou. Kromě Googlu nástroj měří také ukazatele Alexy.
Propojení s MajesticSEO zaslouží pochvalu
Co se týče úspory času, musím opravdu pochválit funkci MajesticSEO. Porovnávali jste někdy metriky jako CitationFlow či TrustFlow, případně počet odkazů ku počtu domén? Díky SEO Tools for Excel už nemusíte tyto údaje ručně opisovat.
Stačí pouze zadat URL adresy webů, pro něž se chystáte údaje zjistit, nastavit, která data vás přesně zajímají, a typ indexu. Vše pak máte hned přehledně rozdělené do sloupců v tabulce. Porovnání zmíněných metrik mezi konkurenčními weby je tedy hračka.
Rovněž se dá skvěle využít, pokud chcete vývoj těchto ukazatelů sledovat v čase. Po každém období musíte jen přidat sloupce s aktuálními hodnotami. Data pak bude možné po určité době jednoduše vizualizovat. Třeba spojnicovým grafem.
Funkce vám usnadní i práci s odkazovým profilem
Stejně tak si funkce poradí i s odkazovým profilem, ať už ho chcete analyzovat kvůli případnému pročištění od nežádoucích linků, nebo se naopak chcete podívat, odkud se odkazuje na konkurenci.
Všechna data jsou opět přehledně čitelná rovnou v tabulce. Pomocí filtrování a grafů si pak můžeme jednoduše vizualizovat rozmanitost anchor textů, rozmanitost typu odkazů či deeplinking.
Případně můžeme seznam odkazujících stránek rozšířit o sloupec CheckBacklink a vypátrat nefunkční odkazy, abyste zkusili obnovit ty, u kterých vám to dává smysl.
Nalezněte vhodné partnery pro zpětné odkazy
Pokud hledáte vhodné partnery pro umístění odkazů, můžete k seznamu vytipovaných webů přidat sloupec z nabídky Networking. Ta pracuje s nástrojem WhoIs, který poskytuje informace o doménách.
Pravděpodobně vás bude zajímat stáří domény. Funkce DomainAge udává délku její existence ve dnech, funkce InternetArchiveFirstSeen vám zase ukáže datum, kdy byla doména prvně viděná a archivovaná.
Co říci závěrem?
Tento výčet funkcí bezplatného nástroje SEO Tools for Excel není zdaleka konečný. Nástroj nabízí celou řadu dalších možností analyzování webů, včetně zkoumání odkazování v sociálních sítích či propojení s Google Analytics. Na další z nich se můžeme společně podívat třeba někdy příště. Pokud byste se chtěli do dalšího prozkoumávání funkcí pustit sami, mohl by vám pomoci jejich úplný seznam a malá nápověda.