Obor, který se zabývá nalezitelností webů ve vyhledávačích se nazývá optimalizace pro vyhledávače (SEO). Nejen díky nepřesnému překladu „optimalizace pro vyhledávače“ mají lidé často mylné představy o tom, že se jedná o zázračné techniky, jak vyhledávače obelstít. Pojďme se tedy podívat, co skutečně vašemu webu pomůže.
1) Zabývejte se tím, co vašemu webu skutečně pomůže.
Jelikož vyhledávače jsou roboti, je dobré se při tvorbě webu řídit určitými pravidly. Tato doporučení jsou důležitá proto, aby využité technologie nebránily vyhledávačům v rozpoznání obsahu webu. Poté, co jsou tyto technické a obsahové překážky z webu odstraněny, rozhodují o úspěchu či neúspěchu webu ve vyhledávačích dva důležité faktory.
množství kvalitního obsahu
zpětné odkazy
To nejdůležitější, co může každý web svým návštěvníkům nabídnout je unikátní obsah. Unikátní obsah je nutnou avšak v mnoha případech nedostačující podmínkou pro nalezitelnost webu ve vyhledávačích. Co tedy dále rozhoduje o nalezitelnosti webu ve vyhledávačích? Jsou to zpětné odkazy cílené na váš web. Zpětné odkazy jsou pro vyhledávače pomyslné volební hlasy, které napovídají, že web s více kvalitními odkazy by měl být pro návštěvníky více zajímavý.
2) Vyberte vhodný způsob, kterým budete obsah publikovat.
Zjistěte o zákaznících co nejvíce informací:
Jak se chovají před nákupem
Jak dlouho zboží nebo službu vybírají
S kým a kde se o výběru zboží nebo služby baví
Jakou mají motivaci k nákupu
Pokud jste menší firma, která nepodniká jen v online prostředí, máte díky přímému kontaktu se zákazníky větší šanci více zákazníky poznat. Podle zjištěných informací vyberte nejvhodnější způsob, jak budete s potenciálními zákazníky komunikovat.
Určitě naleznete více způsobů, jak kolem svého webu vybudovat komunitu lidí. Některé z nich mohou být:
Blog – Ideálním cílem může být vzdělávání návštěvníků. Příkladem blogu s kvalitním obsahem je blog fotobanky Pixmac. Zřizovatelé blogu se předem zamysleli, jaké potřeby jejich zákazníci mají, z toho důvodu jsou součástí blogu např. návody pro fotografy nebo rozhovory se zákazníky.
Fórum, poradna – Místo, kde budou uživatelé klást své laické dotazy. Pokud prodáváte zboží, které lidé nenakupují zcela běžně, je pravděpodobné, že budou mít potřebu se s někým poradit. Na druhou stranu tato strategie vyžaduje mnoho času a trpělivosti. Proto je potřeba si ji předem dobře promyslet. Příklad hodnotné odborné diskuze najdeme v poradně o tepelných čerpadlech.
Sociální sítě – Facebook má více než 3,4 mil. uživatelů v ČR. Ale i zde platí to že, je zapotřebí konkrétní koncepce, co se zde bude komunikovat. Zakládat stránku na Facebooku pouze kvůli tomu, že jsem slyšel, jak je to dobré a mezi lidmi populární, není ten správný motiv. I na stránku Facebooku lze vložit odkaz na váš web. V ideálním případě by měl být odkaz na váš web i v levém sloupci pod nadpisem informace. Dále je možné odkaz vložit do záložky informace. I veřejné statusy a komentáře jsou indexovány vyhledávači jako jiné weby. Ve vyhledávači Google mají příspěvky přiděleny dokonce vlastní URL - http://www.facebook.com/SEOtipy/posts/304533746232126.
3) Bez zajímavého obsahu se neobejdete.
Zjistěte, zda o vašem oboru již někdo na jiných webech píše a zkuste se zamyslet nad hodnotou obsahu. K rozhodnutí o náplni obsahu pomohou informace o potřebách lidí, které jsou před nákupem vyhledávány.
Nemusíte se omezit pouze na textový obsah. Obsahem může být i video recenze produktu. Zajímavou ukázkou může být příklad ze stránek stavebnin Baushop.cz. Vytvořili video referenci přímého závěsu, který se využívá pro montáž sádrokartonové konstrukce.
Jedním ze způsobů tvorby obsahu může být i jednouchá prezentace – např. jak díky vaší službě lidé ušetří. Ve chvíli, kdy již zajímavou prezentaci máte, je mnohem jednoduší získat odkaz pro váš web. Ideální způsob, jak publikovat prezentaci, je nahrát ji do uložiště prezentací. Při vytváření profilu v uložišti samozřejmě vložíte odkaz na vaše stránky, jako je to na profilu http://www.slideshare.net/dobryweb. Podobně lze získat odkaz i z profilu vašeho youtube kanálu.
Obrázek 1 Ukázka odkazu z profilu Dobrého webu na slideshere.
Tvorba obsahu bude nejspíše to nejnáročnější, co vás čeká. Máte-li měsíční rozpočet na marketing, zcela určitě investujte část z tohoto rozpočtu do kvalitního obsahu (článek – Jak vám pomůže copywriter). Není-li v rozpočtu dostatek financí, budete muset obsah tvořit sami.
Ukazatelem vypovídajícím o užitečnosti obsahu bude odpověď na otázku, proč by jiný web měl na váš obsah odkázat?
4) Zjistěte, jaký obsah měl největší úspěch.
Zjistěte, z kterých odkazujících webů návštěvníci na vaše stránky přicházejí. Dále lze zpětně vyhodnotit, jaký článek na blogu či v diskuzi měl největší přínos (např. přivedl nejvíce návštěvníků nebo jste díky němu získali nový kontakt do emailové databáze, atd).
Ideálním nástrojem pro měření návštěvnosti jednotlivých zdrojů je Google Analytics, který je možné využít zdarma.
Obrázek 2 Obrázek z nástroje Google Analytics. Sloupec „Zdroj“ představuje web, na kterém je odkaz vložený. „Vstupní stránky“ jsou konkrétní URL na webu dobryweb.cz, na které cílili odkazy ve sloupci „Zdroj“. Vidíme, že v daném časovém rozmezí byl nejvýznamnější zdroj návštěv web Facebook.com.
5) Pravidelně obsah rozšiřujte a zároveň pracujte i na zpětných odkazech.
Pravidelně přispívejte novým obsahem. Stanovte si pravidelné intervaly, ve kterých budete vkládat nový článek na blog nebo odpovídat v diskuzích. V komunikaci buďte upřímní, nesnažte se vystupovat neomylně.
Nezapomeňte, že na váš blog či fórum můžete vkládat odkazy na požadované stránky a to v tom formátu, který je pro vás(respektive pro vyhledávače)nejlepší.
Potřebujete posílit danou URL na konkrétní frázi ve vyhledávačích? Ze svého blogu či fóra odkazujte na tuto URL s textem odkazu, který chcete ve vyhledávačích posílit.
6) Získejte odkazy pro svůj obsah z cizích webů.
Pro informačně hodnotný web je mnohem jednoduší získávat zpětné odkazy než pro jakýkoliv e-shop či firemní web. Mnoho lidí nebude přirozeně cílit odkaz na konkrétní kategorii či produkt na první pohled komerčního webu.
Pro stránku se zajímavým obsahem je možné získat odkazy i z velkých webů (např. online magazínů). Existují také weby, kam můžete přispívat svými články (zdarma nebo za poplatek). Na těchto webech sice často nedovolí cílit odkaz primárně na komerční web, ale blog nebo na vlákno ve fóru to již takový problém nebývá. Do tohoto vlákna si nezapomenete vložit odkaz cílený na kategorii nebo produkt ve vašem komerčním webu.
Uvedu příklad: prodáváte-li tepelná čerpadla, vynaložíte snahu a vyhledáte si seznam 20 magazínů o vytápění domů či jiných obsahově tematicky zaměřených webů. Prozkoumáním prvních 5–10 stránek výsledků vyhledávání v Google na frázi „vytápění domů magazín“ naleznete vhodných magazínů minimálně 10. Pro ukázku se může jednat o weby typu: http://www.postavmeto.cz/, http://www.energiebydleni.cz, http://www.abecedabydleni.cz, Počítejme, že z 20 oslovených webů by se mohlo ozvat 8 zájemců, pokud bychom s 3 weby dohodli spolupráci, můžeme to považovat za úspěch.
Závěr
Pro optimalizaci webu bude stále více důležité prvotní zamyšlení, kdo je má cílová skupina a co tato skupina potřebuje k rozhodnutí zakoupit produkt nebo službu na mém webu. Tyto informace, bychom měli využít pro tvorbu obsahu. Hodnotný obsah se zpětnými odkazy by měl být prostředkem ke zlepšení nalezitelnosti webu ve vyhledávačích.