Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Analytika
UX

Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě

Přesně to jsem si dnes řekl, když jsem na internetu hledal své kontaktní čočky a chtěl si je někde objednat. V e-shopu kup-cocky.cz jsem ale při objednávce narazil kromě jiných bot v použitelnosti také na jednu, u níž jsem se na chvíli pozastavil.

Pavel Jašek
12.4.2011
Vyplňování způsobu doručení

Mně osobně tam vadilo několik věcí:

  • Proč je do způsobu doručení zakomponován i způsob platby a pak znovu ještě musím vybírat způsob platby?
  • Když mohu platit kartou až při osobním převzetí, mohu jí zaplatit hned v e-shopu bez poplatku?
  • Co je za způsob platby „E-Commerce“?

Sice je v těchto formulářích vidět nějaké propojení, které mi nedovoluje zmáčknout si nedovolenou kombinaci (např. „Dobírka / Přepravce PPL“ a „Platba kartou při osobním převzetí“), nicméně zbytečné zdvojení zatrhnutí kombinace zůstává.

Jedním z důvodů, proč je možná ten výběr způsobu doručení tak složitý, je cenová politika, protože je např. rozdíl v dobírce, pokud si necháte zboží doručit přes PPL či Profi balík České pošty.

Co s tím?

Nemám žádné informace o návštěvnících tohoto obchodu, a zda jim tento formulář činí problémy, vycházel jsem spíše z několika selských zásad použitelnosti.

Takovéto formuláře lze vylepšovat k dokonalosti mnoha způsoby. Všechny by ovšem měly vést k naplnění těchto cílů:

  • Velmi výstižné a přehledné informování o možných způsobech dopravy a platby
  • Co nejjednodušší způsob volby dopravy i platby
  • Přesné informování o konečné ceně dopravy
  • Možnost překliknout si na jinou volbu
  • Doporučení na levnější, rychlejší či bezpečnější dopravu

Zkusil jsem si pohrát přes Firebug s tím formulářem a vymyslel několik jednoduchých úprav. Jde o opravu, která jistě není dokonalá, ale mohla by přinést rychlé zpříjemnění vyplňování takovéhoto formuláře, obzvláště protože lze očekávat nenáročné zapracování změn. Pokud by úprava měla efekt, mohla by optimalizace pokračovat.

Úprava formuláře pro výběr způsobu doručení

Co jsem udělal

  • U volby způsobu doručení jsem nechal pouze způsoby doručení
  • Zvýraznil jsem osobní odběr zdarma
  • Lehce přejmenoval některé body
  • Vyhodil jsem E-commerce, protože jsem nevěděl, co to je

Samozřejmě, že tyto změny by bylo dobré otestovat, zda jim návštěvníci rozumí a zda je tato forma pro ně opravdu lepší, jak si myslím. Na to by bylo rozumné využít A/B testování s velkým důrazem na pokračování v objednávacím procesu a schopnosti dokončit objednávku.

Jak by mohla optimalizace pokračovat?

  • Grafický kabátek by to mohlo mít mnohem hezčí a přehlednější
  • Popisky nejsou dokonalé, co třeba podle vás řekne „eKonto online“ těm, kteří Raiffeisenbank nepoužívají?
  • Opravit další chyby v použitelnosti a obchodních příležitostech webu

Jak se vám pozdává původní formulář, vadilo by vám tolik možností? Jak byste se s nimi vypořádali? Podělte se o názory v komentářích.

BlueBoard.cz

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál