Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Analytika
UX

Interní vyhledávání pod drobnohledem – 2. díl

Interní vyhledávání je velmi efektivním nástrojem, jak uživateli usnadnit a urychlit cestu k tomu, co na stránkách hledá. Tento newsletter pojednává o účelu a základních předpokladech správného fungování interního vyhledávání. Je rozdělen na tři díly. První díl rozebírá problematiku aplikování interního vyhledávání a zlepšování použitelnosti. Druhý díl, který právě čtete, bude zaměřen na způsobprezentace výsledků vyhledávání. A konečně v posledním díle se můžete těšit na přístupy k vyhodnocování výsledků užívání interního vyhledávače.

Pavel Jašek
12.4.2011

Prezentace výsledků vyhledávání

Výsledky vyhledávání musí být vhodně prezentovány. Systém by se měl rozmyslet, jestli se bude preferovat výpis nalezených kategorií a obecných stránek, nebo zcela konkrétní produkty či stránky. Rozhodnout se takto může nejen podle počtu výsledků konkrétního vyhledávání, ale hlavně podle kvality a relevance nalezených výsledků. Pokud např. v e-shopu uživatel hledá podle katalogového čísla produktu, je mnohem lepší mu nabídnout odkaz na detail produktu než na statickou stránku o nakupování na e-shopu.

V rámci internetových obchodů je určitě vhodné zvolit jiný typ výpisů produktů než je běžně v kategoriích. Odlišné může být zejména množství prezentovaných informací. Uživatel se musí rychle zorientovat v nalezených produktech, a proto je vhodné uvést pouze podstatné charakteristické rysy produktů. Návštěvníci chtějí s tímto výpisem dále pracovat jako s normální kategorií, je tedy dobré jim nabídnout možnost řazení či filtrace podle ceny a jiných faktorů, jako je výběr adekvátních kategorií produktů a tak podobně.

Jak podpořit nedostatečné vyhledávání?

Ve výsledcích vyhledávání můžete narazit na několik situací: buďto je nalezených relevantních stránek příliš, tak nějak akorát nebo není nalezeno nic. Z těchto jednotlivých bodů vyplývají také nástroje, které lze použít, abychom usnadnili uživateli práci s nalezením toho, co potřebuje.

Pro velký počet nalezených stránek a produktů jsme již uváděli doporučení na filtrace, kategorizace a řazení. Pokud tomu odpovídá struktura webu, je možné nabídnout omezení vyhledávání na několik podkategorií webu. Vypište v takovém případě odkazy na tyto kategorie, a pokud na ně uživatel klikne, dostaňte jej na vyhledávání stejného slova, ovšem pouze v určité kategorii.

Ideální počet výsledků vyhledávání, obzvláště z pohledu uživatele, je těžko dosažitelný, existuje-li vůbec. Je samozřejmě závislý nejen na oboru webu, ale také na klíčovém slově, které se bere v potaz. Při již zmiňovaném hledání podle katalogového čísla je nejlepší situací právě jeden nalezený výrobek. Jindy chce uživatel získat vyhledáváním velké množství odkazů a postupně si je procházet.

Největším problémem je stav, kdy nebylo nic nalezeno, nebo výsledky, které se zobrazují, se uživateli vůbec nehodí. Jak mu v tomto případě pomoci? Na stránce výsledků je zcela jistě vhodné mít opět formulářové políčko, pomocí kterého lze vyhledávání upřesnit. Mělo by obsahovat frázi, díky které bylo vyhledáváno a musí dovolovat tuto frázi upravovat a doplňovat – některé formuláře si totiž v tomto nesprávně ponechávají aktivovány JavaScriptové funkce, ve kterých se výchozí hodnota pole po kliknutí myši nebo jiné události uživatele vymaže. K opakovanému vyhledávání se váže ještě nutnost uživateli dát vizuálně najevo, které stránky z výsledků již navštívil. Minimálně tak učiňte změnou barvy navštíveného odkazu.

Správné vyhledávání zjišťuje příčinu, proč nebyly nalezeny žádné výsledky. Nezadal uživatel klíčové slovo s překlepem? Nemůžeme mu nabídnout nějaké podobné slovo, podle kterého by mohl vyhledávat?

Závěr

Tento díl newsletteru Dobrý tip vás seznámil se způsoby, jak zlepšit kvalitu stránky výsledků interního vyhledávání. Je velmi důležité, jak se s výsledky pracuje a jestli jsou pro návštěvníka užitečné. Pokud nejsou, měli byste se to dozvědět minimálně při analýze používání vyhledávání, a zapracovat určité změny. O vyhodnocování interního vyhledávání bude další, již poslední, díl Dobrého tipu, na jehož vydání se můžete těšit za 14 dní.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál