Pomůžete mi zapnout SEO?
Každý web je něčím specifický, proto je důležité na začátku spolupráce daný web prozkoumat do hloubky a zjistit o něm co nejvíce informací. K tomuto účelu zpracováváme SEO audit, který nám prozradí, jaké chyby se na webu vyskytují a co je potřeba opravit.
V SEO auditu se zaměřujeme na nejčastější chyby na webu, které zjišťujeme pomocí nástroje Screaming Frog. Odhalí například nefunkční stránky, chyby v meta popiscích, nadpisech a titulcích. Umí také projít interní a externí odkazy. Dokáže najít obrázky bez ALTů a vypsat jejich URL.
Nedílnou součástí auditu je pohled do souborů sitemap.xml a robots.txt. Do těchto souborů nahlížíme hned dvěma způsoby. Ten nejzákladnější způsob je nahlédnutí přímo do těchto souborů na adrese domena.cz/sitemap.xml a domena.cz/robots.txt. Letmým pohledem se dá zjistit, na kolik částí je sitemap rozdělena a kolik obsahuje URL adres. U souboru robots.txt se zaměřujeme na identifikaci částí webu, které jsou pro vyhledávače blokovány a zda je v souboru uvedena URL souboru sitemap. Druhý způsob, jak zjistit, zda je vše v pořádku, je pomocí nástroje Google Search Console. Zde lze jednoduše vidět, kolik URL z celé sitemapy Google indexuje. Naopak u souboru robots si můžeme testovat jednotlivé URL, zda jsou pro roboty dostupné, nebo je na ně zákazán přístup. Pokud v souboru robots nalezne Google nějakou chybu, Search Console to zachytí a zobrazí.
Samozřejmě Search Console toho umí daleko více. Například z ní čerpáme data o chybových URL, strukturovaných datech, celkové indexaci, ale najdeme v ní také data z vyhledávání, statistiky procházení Googlebotem a mnoho dalšího.
Děláte i klíčovku? A můžu ji vidět?
Dalším pilířem naší optimalizace webu je analýza klíčových slov. Při návrhu klíčovky se neomezujeme pouze na jeden nástroj, ale používáme jich hned několik. Tím nejvíc využívaným je Marketing Miner dále pak Sklik a Semor.
Na začátku každé klíčovky je zapotřebí jednotlivá klíčova slova vůbec najít. K tomuto účelu vytvořil Semor nástroj Návrh klíčových slov z našeptávačů. Po zadání výrazu nástroj vybere z našeptávače další alternativní varianty, které by měly byt spjaté se zadaným slovem. To stejné umí Marketing Miner. Všechny výstupy projdeme a vyřadíme nerelevantní klíčová slova. K očištěným frázím je zapotřebí doplnit hledanost, konkurenčnost, landing page a další údaje. Většinu těchto dat nám vrátí Marketing Miner. Poté přichází ta nejnáročnější část a tou je ruční klasifikace, neboli kategorizace.
Náhled naší analýzy klíčových slov můžete vidět na blogu Marketing mineru.
Špehování konkurence Off-page analýzou
Součástí prozkoumání webů do hloubky je jeho srovnání s konkurencí. V našem případě používáme nástroj Cognitive SEO. Zaměřujeme se hlavně na faktory, jako jsou detekce nepřirozených odkazů, typy odkazujících webů, nebo použití anchor textu. Zkoumáme, zda si konkurence vybírá vlivné domény pro umístění zpětného odkazu, nebo umísťují odkazy nahodile. Také se díváme do jaké části webu jsou odkazy umísťovány, zda do patičky, hlavičky, odkazových boxů, nebo do těla webu.
Nejen, že nám nástroj vrátí spousty dat o klientovi a konkurenci, ale umí data zpracovat do přehledných grafů, čímž nám šetří čas.
SEO a Link building patří k sobě
Naší prací je i podpora webu pomocí link buildingu. Díky off-page analýze už víme, jak silní jsou naši konkurenti. Díky analýze klíčových slov zase víme, jaká témata uživatele zajímají, jaká je vizibilita webu klienta a kde má v obsahu příležitosti ke zlepšení. Teď už jen stačí najít relevantní a kvalitní webové stránky a získat z nich odkazy. Jenže, jak zjistíme, zda je daná webová stranka opravdu kvalitní? Tato otázka bohužel není jednoduchá. Každý, kdo se link buildingem zabývá, hodnotí webové stránky trochu jinak. Jedním z mnoha hodnotících faktorů je pro nás Trust Flow a Citation Flow, které zjišťujeme pomocí nástroje Majestic. Dále také zmíněný nástroj používáme pro analýzu odkazujících domén, přehled veškerých odkazů nebo pro export smazaných odkazů.
Hlídací pes na odkazy
Pro celkový přehled všech získaných odkazů nám slouží Collabim. Po přidání odkazu do Collabimu nám nástroj dané URL kontroluje, zda nám náš odkaz někdo nesmazal. Pokud se s odkazem něco stane, dostaneme o tom ihned informaci e-mailem. Jako všechny výše zmíněné nástroje i Collabim má spousty dalších fukncí, které využíváme. Pro celkový přehled o tom, jak si daný web stojí ve výsledcích vyhledávání na jednotlivá klíčová slova, má Collabim jednoduchý přehled. Je zde krásně vidět, o kolik pozic se na dané klíčové slovo posunuly webové stránky nahoru nebo dolů. Podobně, jako v Marketing Mineru, se i zde dají dělat jednorázové analýzy. Občas využíváme i funkci Site finder, která nám pomáhá při hledání příležitostí pro link building.
Přehledný výstup pro klienta
Samozřejmě to všechno neděláme pro sebe, ale především pro klienta. Protože nechceme klientovi dávat hromadu dokumentů, které by mu ve výsledku nic neřekly, reportujeme to nejdůležitější v Data Studiu. Do něj lze napojit nástroje jako Marketing Miner, Collabim, Google Analytics a další, které mají vyvinutý konektor. Data Studio používáme hlavně z důvodu sdružování všech dat do jednoho dashboardu. Dá se toho vymyslet opravdu hodně od tabulek, grafů, mapek až po jednotlivá čísla, texty a obrázky. Výstup je navíc možné mít vždy aktuální. V Data studiu lze nastavit sledované období a všechny položky se v reálném čase dle tohoto období aktualizují.
Práce SEO specialisty není procházkou růžovým sadem, ale díky výše zmíněným nástrojům, které nám šetří spousty času a úsilí, dáváme našim klientům náskok před konkurencí.