Po krátkém přivítání členů klubu moderátorem Ivanem Pilným se ujal slova specialista na výkonnost webu Michael Blahut z Dobrého Webu. Michal ve své přednášce shrnul přístupy k vyhodnocování optimalizace webu pro vyhledavače a podpůrné metriky, které u SEO využívat. Představil také metriky, které se sice hojně využívají, ale nemají příliš vysokou vypovídací hodnotu.
Druhá přednáška přešla k více technickému pohledu na optimalizaci pro vyhledavače. Jiří Koutný z Collabimu ve své přednášce představil 5 SEO nástrojů, které mohou při optimalizaci pomoci. Díky praktickým příkladům jsme si mohli udělat pohled na možnosti využití jednotlivých nástrojů při optimalizaci webu.
Mnoho zajímavých poznatků pak přinesla také výjimečně kvalitní panelová diskuze s tématem „Jak děláte SEO?“. Diskuze se zúčastnili Ondřej Vích z DIRECT pojišťovny, Martin Vlčko z Pixmacu a Petr Staněk z Internet Product Development Group. Do diskuze se však zapojila i velká část účastníků klubu.
Hned první z otázek padla na problematiku měření dopadu na zákazníka, který přijde do obchodu a nenakupuje online. Neboli problém online prostředí pokud neprodáváme online, ale chceme sledovat výkonnost webu. Jediná cesta, jak momentálně taková čísla získat je nechat zákazníka vyplnit dotazník nebo získat zpětnou vazbu jiným přímým kontaktem.
Pro sledování přínosu SEO lze využít mnoho metrik. Základními metrikami, které sledovat při měření přínosu optimalizace jsou dle panelistů především objem návštěvnosti z fulltextu a samozřejmě zvýšení profitu. Jak řekl Petr Staněk, „hlavní roli by měl hrát především selský rozum a vše by mělo mít hlavu a patu“.
Po předchozí otázce se dostalo v diskuzi i na satelitní weby a microsites. Na několika příkladech jsme si mohli potvrdit, že vytvoření satelitních webů může být dobrým zdrojem odkazů. Především pak v případě, kdy nabízí unikátní obsah a přínosnou informační hodnotu. V takové situaci se dokonce může samotný satelitní web dostat třeba i na první pozici ve vyhledavačích. Martin Vlčko z Pixmacu potvrdil, že takové stránky není složité vytvořit a mohou být navíc i vhodným prodejním nástrojem.
V panelové diskuzi se také řešili PR články a jejich přínos v podobě zpětného odkazu.
Diskuze se dotkla i tématu nákupu zpětných odkazů. Většina diskutujících se shodla na tom, že nákup může být vhodnou formou získání zpětných odkazů, ale je velmi důležité při nákupu zpětných odkazů sledovat jejich kvalitu. Hromadné nakupování zpětných odkazů často není správnou cestou, jak k optimalizaci přistupovat. Získávání zpětných odkazů by tak nemělo být honbou za body od vyhledavačů, ale mělo by mít i nějaký přínos. Vyhledavače se snaží nakoupené odkazy odhalit, proto by se vždy při nákupu mělo myslet především na návštěvnost a profit, který je schopný odkaz získat přímou cestou.
Na přetřes se dostala i problematika spolupráce firmy s agenturou. Respektive také to, zda řešit optimalizaci in-house či najmout externí agenturu? Stejně jako v prvním případě by se mělo sledovat především to, zda se nám investice do vlastního člověka vyplatí. Pokud je přínos, který nám tato investice přinese, vyšší než náklady spojené s vlastním člověkem ve firmě, tak se optimalizace in-house vyplatí. V případě malých firem bez dostatečných zdrojů se dá nicméně se SEO začít i jenom tím, že děláme věci lépe.
Nezbývá tedy než jen poděkovat za přínosný večer a těšit se na další klubový večer WebTop100. Tentokrát na neméně zajímavé téma - User eXperience a návrh webu.