Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
Obsah

Tvůrčí blok: strašák všech copywriterů

Všichni o něm už slyšeli, někoho dokonce i potkal. Mezi copywritery je tvůrčí blok něco jako chřipka. Je vám líto, když ji někdo ve vašem okolí chytne, ale zároveň se radujete, že to nejste vy. Ti pověrčivější z nás dokonce berou nohy na ramena, aby „to“ nechytli taky.

Kristýna Horová


Tvůrčí blok toho má s chřipkou společného opravdu hodně, nikdy nevíte, kdy přijde, hodně se u něj potíte (hlavně před deadlinem), každý už ho někdy měl a nikdo proti němu není imunní. Když vás přepadne, musíte nasadit správnou medicínu, jinak se z něj nevyhrabete. Jenomže, čím takový tvůrčí blok léčit? Jsme v 21. století, takže Google je přece jasná volba! A skutečně, zaručených „babských“ rad je plný internet. V návalu prvních příznaků se tedy pustíte do hledání léku, všechny vypadají slibně. Rozhodnete se jich tedy pár vyzkoušet, jenomže to pořád nějak není ono a váš stav se zhoršuje. Nakonec hledání vzdáte a vysílení padnete čelem na klávesnici.

Klid na lůžku

Ano, můžete se zavřít doma a počkat, až blok zase odejde. Metoda celkem účinná, ale může to trvat, než se zase posadíte ke klávesnici.  A to si můžete dovolit, když píšete povídky do šuplíku, ale ne když jste copywriter na plný úvazek. Klienti zkrátka nebudou čekat, až vás tvůrčí blok opustí a vy začnete zase normálně fungovat.

Preventivní otužování

Abyste předešli tvůrčímu bloku, můžete si vypracovat správné návyky. Začínat v pravidelném čase, psát po určitou dobu. Zkrátka trénovat a zlepšovat svoji imunitu, obdobně jako při otužování organismu. Když si vypracujete disciplínu, je možné, že se vám tvůrčí blok vyhne. Není to úplně 100%, ale za vyzkoušení to stojí. Když už nic jiného, tak minimálně budete stíhat deadliny.

První pomoc

Inspirace, když zjistíte, že nevíte kudy kam, zajděte si pro ni. Existují nástroje, které vám pomohou blok prolomit. Jedním z nich je třeba generátor titulků. Ne všechno, co z něj vypadne, dává smysl a navíc jsou výsledky v angličtině, ale pomůže vám se trochu uvolnit. Když nic jiného, pobaví vás.

Za zkoušku stojí i programy, které odstíní všechno ostatní. Díky těmto programům vás nebudou rušit notifikace z e-mailu nebo Facebooku. Zůstane vám jenom prázdná stránka a vám nezbyde než jenom psát. Oblíbený je třeba Zenwriter.

Pomoct může i myšlenková mapa, ta vám pomůže dát si věci do souvislostí a napoví vám, kde začít. Případně si tu můžete vytvořit zásobník témat, která postupně zpracováváte. Když nevíte, jak dál, stačí se podívat do mapy.

 

Hrajte si. Nedělám si legraci! V hračkářství se dají koupit kostky s obrázky, podle kterých se dají tvořit příběhy. Co hod, to malý příběh. Často je používají žáci při učení cizích jazyků, pomáhají rozšiřovat slovní zásobu. Vy je však můžete použít jako rozcvičku pro svou kreativitu.

Návštěva odborníka

Nepodceňte to, v začátcích se dá blok celkem rychle překonat, ale jakmile se přidají další příznaky –tupé zírání před sebe, bezcílné brouzdání po internetu nebo sledování videí s koťátky, je zle. U takových stavů už pomůže jedině odborná pomoc.

Zajděte si za kolegou na kus řeči, na školení nebo se zapište do webináře. Někdy pomůže kniha od někoho z oboru. Skvělá je například „O psaní“ od Stephana Kinga. Nebo zavítejte na blog někoho, koho považujete za autoritu (na to si každý musí odpovědět sám).

Hurá ke klávesnici

Dřív nebo později ten den přijde. Vy se probudíte a písmenka se budou na stránce zase objevovat sama. Jakmile blok jednou překonáte, budete mít svůj osobní recept, který vám funguje. Dobře si ho pamatujte, protože nikdy nevíte, kdy se bude hodit. Sice to neznamená, že už vás nikdy nepřepadne, ale příště budete vědět, jak na něj.


Náš tip: školení obsahové strategie pro web od Dobrého webu.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal