Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
E-commerce

Klikací boti a falešná návštěvnost stály internetové inzerenty 35 miliard dolarů

Studie ukazují, že klikací boti a fake traffic je velmi rozšířená neplecha, ale Google stále na tento fakt nereaguje. Svět PPC reklamy je závislý na návštěvnosti, která ho udržuje v chodu. Ale téměř tak dlouho, jako existují reklamy PPC, existují i roboti, kteří na ně "klikají" a hrají si s tímto systémem. Tento problém, který je veřejným tajemstvím, je mnohem rozšířenější, než by se mnozí digitální marketéři mohli domnívat - podle některých odhadů tvoří falešná návštěvnost téměř 40 % veškerého webového trafficu.

Miloslav Švarc

PPC Fraud je velký byznys

Studie Baltimorské univerzity odhadovala, že jen v roce 2020 stály reklamní podvody podniky celosvětově více než 35 miliard dolarů.


Jedním z nejčastějších způsobů, jak je páchán tento podvod, je způsob kdy majitelé webových stránek používají automatické klikátko neboli click bot, který se zaměřuje na reklamy Google Display, YouTube nebo responzivní textové reklamy na stránkách s jejich vlastním obsahem.


Pokud tato kliknutí nejsou identifikována jako podvodná, a to často nejsou, podvodník inkasuje od inzerenta výplatu za každé kliknutí. Tím nejen falešně navyšuje výkon reklamy, ale také odčerpává peníze z rozpočtů inzerentů na digitální reklamu za neexistující návštěvnost.


Reaktivita, strach z poklesu výkonu a rozpaky mohou usnadnit šíření botů

Společnost Google disponuje technologií pro detekci a blokování provozu botů. Pomocí automatického filtru vyhledávače v Google Analytics mohou uživatelé dát pokyn, aby "vyloučil všechny návštěvy od známých botů a spiderů".

Klikací boti vyvíjejí stále nové strategie a způsoby, jak tyto opatření obejít. V současné době kvůli zásadám ochrany osobních údajů existují technologická omezení, která brání serverům přesně sledovat, co je skutečně zobrazováno prohlížečem. 

To však vyvolává otázku: Proč Google neblokuje klikací boty ve výchozím nastavení? Jeden z pisatelů, který si přál zůstat v anonymitě, nabídl tento názor:

„Společnost Google má za sebou dlouhou historii reaktivního a nikoli proaktivního postupu proti falešným kliknutím. Google vyvinul pravidla proti falešným kliknutím v reakci na schémata vytvořená majiteli obsahu za účelem zneužití reklamní platformy.

Dokud to nebylo zakázáno, mohli například vydavatelé stylizovat své reklamy barvami a písmy, které způsobily, že splynuly s rozvržením webové stránky, čímž se smazal rozdíl mezi reklamním obsahem a běžným obsahem, což vedlo k vyšší míře prokliků (CTR) a příjmy byly vypláceny majiteli obsahu, za což zaplatil inzerent.

Zároveň vznikaly platformy, které provozovaly click boty a ty si podíl ze zisků dělily mezi sebe a partnerské weby AdSense“


Pokud jde o inzerenty, kteří jsou podváděni falešnými kliknutími, zdá se, že mnozí z nich mají zájem na tom, aby jejich návštěvnost byla uměle vysoká, nebo si nechtějí přiznat, že zakoupili reklamní prostor, který generuje podvodná kliknutí.


Falešné účty obviňované z neúspěšného obchodu s Muskem na Twitteru

Při květnovém zastavení akvizice Twitteru uvedl Elon Musk jako hlavní signál obavy z množství spamových a fake účtů na této platformě.

Podle Muska Twitter podhodnotil počet falešných účtů na platformě o miliony, což bylo podpořeno svědectvím bývalého šéfa bezpečnosti Twitteru Peitera Zatka, který tvrdil, že bonusy pro manažery byly vázány na počet aktivních uživatelů.

Společnost Twitter reagovala tím, že generálnímu řediteli společnosti Tesla dala facku žalobou, v níž tvrdila, že méně než 5 % všech účtů na Twitteru jsou boti.


Chraňte svůj rozpočet na reklamu před click boty

Není možné stoprocentně ochránit vaše reklamní kampaně před boty, ale těchto pár jednoduchých kroků vám pomůže ušetřit část rozpočtu:

- Nastavte v Google Ads vyloučení IP adres ze známých klikacích farem

- Upravte cílení reklamy tak, abyste vyloučili zeměpisné oblasti, odkud mají falešné prokliky tendenci pocházet

- Vytvořte seznamy vyloučení umístění, aby se vaše reklama nezobrazovala na podvodných nebo pochybných stránkách

- A v neposlední řadě se neváhejte obrátit na naše zkušené specialisty v Sherpas.

Boj proti podvodům s prokliky je na dlouhé lokte a zavedení procesu eliminace může zpočátku poškodit vaše KPI ukazatele, ale z dlouhodobého hlediska vám ušetří peníze.



Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal