Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
Obsah

10 copy chyb

Chyby. Všichni je děláme, ale neradi o nich mluvíme. Jenomže, co když máte nějakou chybičku na svém webu? To pak o ní ani mluvit nemusíte a stejně o ní všichni vědí. Ale nebojte se, určitě v tom nejste sami. Pojďme se společně podívat na 10 nejčastějších copy chyb, které se na webech vyskytují.

Kristýna Horová

1.       Gramatika

Je to k nevíře, ale bohužel se pořád objevují na českém internetu weby, kde jsou závažné gramatické chyby. Na gramatiku si opravdu dávejte pozor, jinak budete svým zákazníkům pro smích. A místo toho, aby k vám chodili nakupovat, budou se k vám chodit zasmát. Ano, pravděpodobně budou šířit vaše jméno dál, akorát že to bude v souvislosti s vašimi nedostatky. Opravdu chcete takovou reklamu?

Konkrétně se velmi často objevují chyby v tvarosloví. Čeština má totiž záludné koncovky při skloňování, tak si na ně dávejte pozor (návrzích X návrhách, zábavný X zábavní, uších X uchách, …). Podobné zmatky s sebou nese také slovosled, a to především u dlouhých souvětí.

2.       Hyperkorektnost

Velkou lahůdkou, s kterou se můžete na českých webech potkat, je hyperkorektnost. Přesněji řečeno přehnaná snaha o spisovný jazyk. Psaná čeština by měla být spisovná, o tom není pochyb (pokud to povaha webu nevyžaduje jinak), nicméně existují případy, kdy je tato snaha na škodu.

Pár příkladů:

·       Bychom x byjsme

·       současně x  součastně,

·       dvěma x dvěmi,

·       se x jse

 

3.       Malá slovní zásoba

Mnoho webů se potýká s malou slovní zásobou. Ve snaze říci zákazníkům všechno, co nejjednodušeji, dochází k tomu, že se neustále opakují stejné výrazy. Takový text je poměrně nudný a také poněkud plochý. Navíc z něj bude mít váš zákazník po chvíli pocit, že z něj děláte hlupáka. Takže se v lepším případě odebere jinam a nikomu o tom nebude vykládat, v tom horším si postěžuje známým a v tom nejhorším vám ještě uštědří nelichotivou recenzi.

Nepodceňujte své zákazníky, to že některé výrazy běžně nepoužívají, neznamená, že nerozumí jejich významu.

4.       Stylistická nejednotnost

I když je text gramaticky správně, ještě není zdaleka vyhráno. Velmi často se stává, že se na webu objevuje několik různých stylů. Problém nastává ve chvíli, kdy je každý popisek psaný v jiném stylu anebo dokonce v případě, že se styly střídají v rámci jedné stránky.

Nejčastěji se mísí styl odborný a volný. Je potřeba si uvědomit, že každý z nich má své výrazové prostředky, které v tom druhém působí nepatřičně.

Na začátku je třeba si rozmyslet, jakým stylem má web informace předávat a toho je nutné se držet. V opačném případě výsledek pak působí značně nevyváženě a zákazníka mate.

5.       Špatně nastavený TOV

Velká bolest, která trápí mnoho stránek je špatný TOV (tone of voice). Nejčastěji za touto chybou stojí špatně vytvořená persona nebo mylný dojem o zákazníkovi. Bohužel se potkáte s weby, kde se zákazníkovi tyká, i když o to nestojí nebo mluví jazykem, který je pro něj nepatřičný a nemístný. (Ponechme stranou značky, kde se to hodí a kde je takto nastavená komunikace na místě).

Nejčastěji k tomu dochází při komunikaci s mladými lidmi. Oni totiž nechtějí, abyste jim tykali, oni chtějí jednat jako rovný s rovným. Častými přešlapy jsou i příliš agresivní call to action v kontrastu s umírněnou komunikací na zbytku webu.

6.       Nezajímavý nebo neužitečný obsah

Kolikrát jste hledali informaci o nějakém zboží a nenašli? Pokud popisek nechybí vůbec, je většinou vyřešen prostřednictvím několika odrážek přeložených překladačem. Chybí informace a text zkrátka nedává smysl. Druhý extrém je pro změnu sáhodlouhá litanie, kde se důležité informace úplně ztratí. V obou případech zákazník pravděpodobně web opustí a už se nevrátí.

Dlouhé a nezáživné texty jsou častým problémem hlavně u stránek typu „O nás“ a na blogu. Zkrátka se velmi často objevuje zaplevelení textu nepodstatnými a nezajímavými informacemi.

7.       Struktura informací

V některých případech je nutné, aby byl text delší, a je to v pořádku. Většinou se to týká blogových příspěvků a obsahových webů. Co už ovšem většinou v pořádku není, je jeho struktura. Stává se, že text nemá hlavu ani patu. Nedrží se jednoho tématu a nedává čtenáři možnost se v textu orientovat.  Pokud má text na stránce pojednávat o prodeji jablek, pak v textu nemá co dělat odstavec o tom, jak se sklízí hrušky či o roubování jabloní.

8.       Přehlednost

Nepřehledná struktura textu sice poměrně souvisí se strukturou informací, ale nejedná se o to samé. Tady je řeč o něčem trochu jiném, jedním z prohřešků proti přehlednosti jsou dlouhé texty zarovnané do bloku. Nic se na monitoru nečte hůře než hutný, dlouhý text bez záchytných bodů. Text, který nemá vytučněné části, nečlení ho mezititulky, čísla jsou psaná slovy a odstavce jsou dlouhé, čtenáře unaví ještě před tím, než se do něj pustí. Ve většině případů ho ani nedočte, a pokud ano, nebude si z něj nic pamatovat.

9.       Typografie

Na první pohled se to může zdát jako hnidopišství, ale typografie je velmi důležitá. Bez jejího správného použití je text velmi nepřehledný a někdy i nesrozumitelný. Je sice pravda, že některé editory webových stránek nezvládají správně zalamování textu, ale často to bývá výmluva.

Předložky a spojky na koncích řádků tedy můžeme omluvit nedokonalostí editoru. Ale z čeho nás už tato omluva nevyseká, jsou dvojité mezery, špatně napsané uvozovky, používání spojovníků místo pomlček, špatné zápisy telefonního čísla nebo nadbytečné používání interpunkčních znamének.

Největším prohřeškem proti typografii je používání kapitálek. Nejen, že text se špatně čte, ale také to vypadá, že na čtenáře KŘIČÍTE!!!

10.   Průchod webem

I sebekrásnější web s úžasnými texty vám bude k ničemu, když ho zkazíte špatnou průchodností. I to se bohužel stává. Chybějící call to action tlačítka, nefunkční odkazy či oboje dohromady. Odkaz i tlačítko musí vždy vést na správné místo, není totiž nic horšího, než to, že zákazník na něco klikne a navzdory svému očekávání se ocitne úplně jinde. Pak je tu vždycky ještě „ZDE“, nejhorší možnost pro umístění hypertextových odkazů.

Našli jste některou z chyb na svém webu? Pokud ne, tak si můžete oddechnout a pogratulovat si. Jestli se tam nějaká našla, pak se můžete pustit do její nápravy.


Náš tip: pravidelně pořádáme workshop copywritingu.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal