Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
UX

UX "team of one" je past

Žijeme v éře digitalizace a rozmazlování zákazníků. Konkurenční boj se stále častěji odehrává na miniaturním kolbišti displeje tabletu, telefonu či notebooku. První dojem, emoce a zážitek, to jsou klíčové pojmy. Rozhoduje dobrý design. Nelíbíte se mi? Jeden klik a nakupuji jinde.

Adam Fendrych
22.1.2013

Šanci na úspěch dává jedině totální zákaznický servis. Potřeby lidí jsou mantrou, která musí rezonovat celou firmou, od sklepa až na půdu. Uživatelský výzkum, user centered design a intenzivní kontakt s uživateli jsou vším. Firma řízená nikoliv řediteli, ale zákazníky. To je ultimátní cíl.

V zahraničí již mnohé firmy dospěly. Zappos, Netflix, Southwest Airlines jsou úspěšné díky skvělému zážitku, který lidem poskytují. Díky user experience. I u nás už mnozí magický buzzword „UX“ zachytili. A chtějí to taky! Jenže jak na to?

Firmy začínají zdánlivě logickým krokem. Potřebujeme UX - najmeme nějakého UXáka (to není urážka, tak si skutečně říkáme). Uklidíme ho někam do IT. On si tam bude smolit to své UX, a máme hotovo. Přichází ale první problémy.

UXáků je málo. Jsou drazí. Jak poznat, který je dobrý? A když nějakého najdeme, zjistíme, že k nám nechce! Dobře totiž ví, že UX „team of one“ je past. Není totiž nic horšího, než když člověk ví, co je špatně, ale nemůže s tím nic dělat.

Přesně v takové pozici je osamělý UXák, zašitý v oddělení IT. Je nešťastný a vy jste naštvaní, že nemá výsledky. UXák potřebuje podporu vedení. UXák nechce být sám. UXák není ajťák.

 

Photo Credit: Mr.Thomas via Compfight cc

UX je nutné budovat shora, nikoliv zespodu. Začněte sami u sebe. Pusťte se do testování, zajděte na focus group, poseďte na call-centru. Pak najděte manažera, který bude mít UX na starosti. Najměte zkušeného seniora a dejte mu možnost sestavit tým. Jak velký má být? Vypůjčím si magickou formulku Jiřího Mžourka, ředitele User Experience v AVG: „Na šest vývojářů jeden UXák. Ano, tolik.“

Nečekejte, že UX bude tiché a poslušné oddělení někde v koutě. Budete muset změnit svůj byznys. UX musí mít vliv na vedení celé firmy. Protože UX, to jsou vaši zákazníci. UX musí mít podporu nejvyššího vedení a spojovat všechna oddělení napříč firmou. Teprve pak můžete pomýšlet na dlouhodobý úspěch.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál