Jak ses ke svému oboru dostal?
Na začátku byla lenost. Během studentských let jsem promarnil mnoho času zdánlivě planým brouzdání po tehdy čerstvém, svěžím a voňavém internetu. Záhy se ale ukázalo, že získaná znalost rozmanitých podob webových stránek je skvělou kvalifikací pro kafrání do designu firemních webů (agenturštinou konzultace). Mile jsem se usmál na tehdejší ředitelku Dobrého webu Petru Větrovskou a stal se konzultantem.
Žral jsem Nielsena. Pro nepodtržený odkaz bych vrtal koleno, za chybějící H1 mlátil štanglí salámu a za špatnou drobečkovku trestal zákazem večerníčku.
Pak jsem objevil Normana a všechno bylo jinak. Svět by najednou plný nástrah. Mizerně nadesignované dveře, výtahy a kávovary se na mě škodolibě šklebily ze všech stran.
Pochopil jsem, že design má obrovský dopad na náš život. A že nejde jen o odkazy a drobečky. Díky pečlivému výzkumu a testování mohu zlepšit vše od webů přes aplikace až po ledničky. Skutečně lidem pomáhat.
Tehdy jsem pochopil, že chci dělat design pro lidi.
Jak dlouho děláš UX školení?
Školit jsem začal o hodně dříve, než jsem čekal. Sotva jsem si několik měsíců zakonzultoval v agentuře, odešel lektor školení použitelnosti a bác ho - školit bude Adam.
Na prvních školeních jsem vařil z vody a horko těžko se snažil své chabé znalosti rozprostřít do celodenního povídání. Ne, nejsem na to hrdý.
Už dávno řeším opačný problém - jak z té obrovské hromady supermegaskvělých informací vybrat těch několik klíčových, které stihnu za den důkladně probrat.
Jakou nejzajímavější otázku jsi na školení dostal?
Dlouholetou tradicích mých školení je, že účastníci se na nic neptají. Mám tři pracovní teorie vysvětlující tento jev:
1) Vykládám vše dokonale srozumitelně a doslova lidem beru otázky z úst.
2) Má školení jsou nabitá cvičeními. Vyčerpaní účastníci již nenacházejí sil na dotazy.
3) Lidé se mě bojí. Nedivil bych se, viděl jsem se na videu a dost se mračím.
Na co by ses zeptal lektora, kdybys byl v roli účastníka školení?
Zeptal bych se ho, jaké tři klíčové informace bych si měl ze školení odnést. A to hned na začátku - co kdybych později usnul nebo se na několik hodin zahleděl z okna.
Jaké školení jsi navštívil jako účastník naposledy?
Jak skončit s prokrastinací. Já jsem tak líný, že jsem s ní ještě ani nezačal, takže na využití nabytých znalostí si ještě počkám.
O čem budeš školit za 20 let?
Já ani nevím, jestli si dám zítra jahodový, nebo švestkový koláček.
A co děláš, když neškolíš?
Hrozně rád odpovídám na otázky. Nemáte ještě nějaké?
Tak ještě prozraď, na čem právě pracuješ v České televizi.
Přispívám k postupné degeneraci lidstva. Snažím se vytvořit perfektní rozhraní pro konzumaci televizního obsahu. Optimálním výsledkem mé práce je uživatel, který tráví 100 % bdělého času sledováním pořadů ze skvěle nadesignovaného a inteligentního online archivu, nemusí u toho ani hnout prstem a je naprosto spokojený.
Používáme klasické metody z kufříku interakčního designera - náčrtky, prototypy, workshopy, persony, vzdálené i prezenční uživatelské testování, A/B testy, hloubkové rozhovory s uživateli a dotazníky. Pilně designujeme již více než rok a na výsledky naší práce se můžete brzy těšit.
V ČT bojuje Adam za zájmy uživatelů s plným nasazením.