Důležitost Instagramu jako komunikačního kanálu pro firmy nezadržitelně stoupá. A to především u firem, které cílí na mladé publikum. Mladí hojně odcházejí z Facebooku a následkem toho populace jejich uživatelů stárne. Na Instagram se však přesouvají i bývalí uživatelé Snapchatu. Tento vývoj tedy vedl k tomu, že se Instagram svým uživatelům začal přizpůsobovat.
Zdroj: Kantar CZ/ Slideshare
Na Instagram se lidé chodí především bavit a když chcete, aby vás sledovali a měli rádi, musíte jim zábavu nabídnout. Velkou oblibu si mezi uživateli získali Instagram Stories, které Instagram spustil v roce 2016. Sice to nebyl původní nápad – první s nimi o pět let dříve přišel Snapchat, ale na to se uživatelé neptají. Svůj boj o mladé uživatele nevzdal ani Facebook a s vlastními Stories přišel v roce 2017.
Instagram vs Facebook
Insta Stories nabízí možnost přidávat filtry, samolepky, text, GIFy, krátká videa a další. Na Instagramu můžete "zmínit" další osobu ve svém příběhu pomocí symbolu @. Pořadí příběhů nemusí být nutně chronologické, protože je určeno algoritmem. Příběh mohou vaši přátelé sledovat 24 hodin, ale je zde i možnost si ho uložit. Oproti přesvědčení, že fotky na Instagramu musí být v TOP kvalitě, ve Stories se oceňuje spontaneita a nedokonalost se odpouští.
Třetina českých uživatelů Instagramu využívá Instagram Stories. Zdroj: Kantar CZ/ Slideshare
Facebook Stories funguje obdobně, ale je obohaceno o masky, rámečky, interaktivní filtry nebo reaktivní efekty, jako je sněžení ve videích či obrázcích. Facebook Stories původně figurovaly v Messengeru. Jejich výhodou je, že je můžete vkládat k událostem, tudíž je uvidí lidé, kteří se zúčastnili, a je tu větší pravděpodobnost zapojení. Obliba příběhů není na Facebooku tak vysoká jako na Instagramu. Pro uživatele Facebooku, kteří neznají Stories z Instagramu nebo Snapchatu zkrátka nejsou přirozené.
Jak je to s reklamou?
Dobrá zpráva je, že pro reklamní účely můžete využívat jak Insta Stories, tak i Facebook Stories. (Snapchat vzhledem k jeho vývoji nyní ponecháme stranou.)
Reklama v Insta Stories se zobrazuje na celé obrazovce a běží po dobu 15 sekund, sponzorované fotografie běží po dobu 5 sekund. Oba formáty se přehrávají mezi jednotlivými příběhy a jsou se zvukem, pokud je to potřeba. Na Facebooku je situace obdobná, jen se reklamy nepřehrávají se zvukem.
Takže kterou…
Pro využívání Stories je důležité se rozhodnout, která platforma je pro vás a vaši značku nejvhodnější. Zamyslete se nad hodnotami a cíli značky, nad věkovou kategorií, kterou chcete oslovit a v neposlední řadě také nad tím, jaké funkce se vám líbí a jak zapadají do vaší obsahové strategie.
V každém případě, ale pamatujte na to, že váš obsah musí vždy ladit s identitou značky, pokud uživatele ucítí, že něco není v pořádku, přijdete o ně.
Pokud se chcete o Stories dozvědět více, doporučujeme seminář Instagram Stories. Televizní vysílání (nejen) pro mladé s Danielem Dočekalem.