Rok se s rokem sešel a Zpravodajství (anglicky Intelligence) v Google Analytics má své první narozeniny. Tato funkce má sice i po roce provozu u sebe přídomek Beta, ale funguje skvěle.
Asi každý potřebuje mít možnost sledovat klíčové momenty a zvraty v návštěvnosti na svém webu. Jestli používáte jako svůj analytický nástroj Google Analytics a nástroj Zpravodajství jste ještě nevyužili, pak je rozhodně nevyšší čas začít.
Co je to Zpravodajství?
Zpravodajství slouží v rámci Google Analytics k zachycení změn ve vývoji návštěvnosti a užívání vašeho webu. K tomu účelu slouží celkem 3 různé druhy upozornění (Automatické upozornění, AdWords upozornění a Vlastní upozornění) ve třech časových horizontech (denní, týdenní a měsíční). Časové horizonty fungují stejně, jako u ostatních přehledů Google Analytics. Pro delší časové úseky je rozhodně lepší používat týdenní nebo měsíční zobrazení dat. Denní upozornění, která jsou zvolena při vstupu na přehledy, jsou vhodná především pro časové období jednoho měsíce a kratší.
Pro všechna upozornění Google Analytics vždy uvede očekávaná data a spolu s nimi i procentuální odchylku vůči tomuto očekávání. Přesný způsob výpočtu očekávání Google neuvádí, jde o několik složitých algoritmů.
Automatická upozornění jsou základ
Automatická upozornění fungují bez nutnosti cokoli nastavovat. Přestože jsou Automatická upozornění velmi obecná, může být jejich sledování podnětné. Můžete například i zpětně dohledat důležité milníky. Pěkně vás upozorní na nové odkazy z jiných stránek, odkud na váš web míří hodně nových návštěvníků a jsou pro vás tím pádem zajímavé. Nebo naopak, upozorní vás také v případě, že na vás nějaký dříve důležitý partner přestane odkazovat.
Ovládání Automatických upozornění
I Automatické upozornění však jde ovládat a přizpůsobit si jej, alespoň částečně, svým požadavkům. Jedná se o možnosti řazení upozornění podle citlivosti upozornění a vytvoření nového Pokročilého segmentu. Vytvoření pokročilého segmentu vám může usnadnit práci ve chvíli, kdy z nějakého Automatického upozornění vyplyne, že se jedná o zajímavou skupinu uživatelů, jejíž chování stojí za hlubší samostatný průzkum. Pak stačí jedním klikem vytvořit nový Pokročilý segment.
Například, když v Automatickém upozornění zjistíte, že na váš web začalo proudit množství uživatelů z jiného webu. Vytvořte si segment pro tyto uživatele a zjistěte, jak se chovají. Nakupují u vás a má tedy cenu je v tom podpořit například reklamou na daném serveru? Nebo se přišli jen podívat na nějakou vaší „chybu“, kterou někdo zmínil a odkázal na ní?
Citlivost upozornění je pro Automatická upozornění velice důležitým ovládacím prvkem. Díky němu určujte množství zobrazených výsledků Automatických upozornění. Nízká citlivost upozornění vám ukáže jen ta skutečně nejdůležitější, zlomová, upozornění.
Druhým typem upozornění jsou upozornění AdWords. Tato upozornění se zobrazují pouze v případě, že máte propojeny účty AdWords s Google Analytics. Fungují stejně jako Automatická upozornění.
Proč použít Vlastní upozornění?
Automatická upozornění by ale pokročilému uživateli nemusela stačit, a proto je možné nastavit si v rámci Zpravodajství Vlastní upozornění. Vlastní upozornění mají hned několik výhod oproti Automatickým upozorněním. Předně si můžete nastavit upozornění vlastně na cokoli, konkrétně, cíleně. Můžete si vybrat, na jakou část návštěvníků se bude vaše Vlastní upozornění vztahovat. Především si ale můžete nastavit, na jaký e-mail nebo e-maily bude doručena zpráva o zaznamenání tohoto upozornění. Funkce odeslání upozornění na e-mail při jeho aktivaci mi přijde jako uživatelsky nejdůležitější. Především proto, že informaci o výkyvu získáte ve chvíli, kdy se skutečně děje. Tím podstatným způsobem šetříte svůj čas, protože nemusíte stále dokola kontrolovat přehledy všech svých webů. Odeslání e-mailu s upozorněním vám navíc umožňuje sledovat velké množství webů a upozornění najednou, aniž byste museli procházet všechny účty.
Příklad, který můžete hned využít, pokud máte PPC kampaň v reklamním systému Sklik. Chcete-li, dostávat upozornění na e-mail ve chvíli, kdy návštěvnost z tohoto zdroje provozu klesne týdně o 15%. Nastavení je snadné. V rámci Pokročilých upozornění Sklik nenajdete. Musíme si tedy nejprve vytvořit Pokročilý segment, kde definuje zdroj a medium jako seznam a cpc (nebo tak, jak máte PPC kampaně ze Skliku označené). V rámci Vlastního upozornění dále pracujte s novým Pokročilým segmentem „Sklik“, který nastavíte jako dimenzi. Metriku nastavíme jako návštěvy a podmínku vybereme procentuální snížení o více než 15%. Váš první Vlastní přehled je hotový.
Pokud zaškrtnete informování e-mailem, přijde vám při každé aktivaci zpráva, která bude obsahovat odkaz přímo na daný přehled. Nepodceňujte název Vlastního upozornění, protože všechny e-maily, které přijdou z Vlastních upozornění, mají stejný předmět a rozlišuje je právě jen jméno upozornění.
Závěrem
Přehledem Zpravodajství přinesl Google zajímavou službu, kterou dokáže ovládat zcela každý, a na jejímž základě se dají snadno a rychle nalézt mnohé užitečné informace. Je to zatím asi první přehled v rámci Google Analytics, který se snaží naměřená data částečně i sám interpretovat na základě předchozího vývoje.