Představte si, že máte nějakou stránku vašeho webu, u které by vás zajímalo, na která místa na stránce uživatelé kliknuli myší. Jinými slovy – který prvek v nich nejčastěji vyvolá „touhu“ k akci – ke kliknutí. Myslím si, že sami dokážete říci, kam chcete, aby uživatelé na dané stránce klikali nejčastěji. Možná jste dokonce přesvědčeni, že tam klikají. Ale dělají to opravdu?
Jak to funguje a vypadá
Jak může heat mapa kliknutí vypadat je vidět na následujícím obrázku. Jedná se o obrázek konkrétní webové stránky, na které jsou vyznačena místa, na které uživatelé klikají. Čím intenzivněji je místo vyznačeno, tím častěji na dané místo návštěvníci klikají.
Některé nástroje umožňují i detailněji segmentovat návštěvníky – například dle toho, odkud se na váš web dostali. Můžete si tak například porovnat chování návštěvníků, kteří na váš web přišli po vyhledávání různých klíčových slov. Na níže uvedeném příkladě jsou červeně označena kliknutí návštěvníků, kteří na stránku dorazili po vyhledávání klíčového slova „pyrotechnika“, žlutě pak ti, kteří hledali „ohňostroje“.
K čemu je to dobré
Využití map kliknutí může být celkem rozmanité – typickými příklady jsou:
- Odhalení přehlížených aktivních prvků na stránce – najdete odkazy, které návštěvníci ignorují a neklikají na ně. Možná je daná informace jen nezajímá a pak je asi na místě se tohoto prvku zbavit, ale možná neklikají proto, že nepochopili, že na daný prvek kliknout lze – pak máte důvod k co nejrychlejší opravě.
- Nalezení klíčových prvků vyzývajících k akci – jasně identifikujete hlavní prvky, které poutají pozornost návštěvníků a přesvědčí je ke kliknutí. Takové prvky by možná bylo dobré zachovat i při úpravách stránky.
- Identifikace chybějících odkazů – možná zjistíte, že uživatelé klikají na prvky, na které kliknout nelze. Pokud to dělají, jsou určitě frustrování tím, že jim web „nefunguje“. Pokud web podle návštěvníka nefunguje, ztrácíte návštěvníka. Asi by to s tím tedy chtělo něco dělat.
- A/B testování – ať už uděláte úpravu stránky na základě klikací mapy nebo na základě něčeho jiného, ověřte si pomocí klikací mapy, co se stalo a jak se změnilo „klikací chování“ návštěvníků. Více o A/B testování v našem starším newsletteru.
Klikací mapa určitě není něčím, co potřebujete znát pro každou stránku vašeho webu. Ideální je využití pro klíčové stránky, jako je například titulní stránka, stránka detailu služby nebo produktu, stránka s objednacím formulářem apod. Vhodný postup je jednorázově získat výsledky, stránku případně upravit a znovu získat výsledky.
Samozřejmě lze tímto způsobem vyhodnocovat vliv externích faktorů a nejen efekt úprav dané stránky. Například zjistíte, zda a jak rozsáhlá reklamní kampaň ovlivnila chování návštěvníků na konkrétní stránce.
Chci to pro svůj web
Ten nejlepší argument pro vyzkoušení je, že do zítřka můžete mít výsledky, společně s nimi možná úplně jiný pohled na váš web a vidinu cesty pro jeho zlepšení.
Vhodné nástroje
Nejjednodušší je využít například některou z následujících webových služeb – stačí se zaregistrovat, zaplatit za zvolený tarif, nasadit měřící kód a pak už jen sledovat výsledky.
- CrazyEgg – http://crazyegg.com/ – základní tarif za $9 měsíčně – pro základní změření stačí službu využít pouze v základním tarifu na jeden měsíc. Výše uvedené ukázky jsou právě z tohoto nástroje.
- ClickDensity – http://www.clickdensity.com/ – nabízí i omezenou trial verzi zdarma.
Alternativou pro technicky zdatnější je využít naprogramované opensource řešení, které můžete zdarma zprovoznit na vašem webu. Příkladem je ClickHeat – http://www.labsmedia.com/clickheat/.
Technická náročnost a omezení
Nasazení měřícího kódu je velmi jednoduché a zvládne ho bez problémů každý webdesigner během několika minut. Přesto, především u více navštěvovaných webů, je dobré způsob technického nasazení svěřit odborníkovi, protože kód může za určitých okolností zpomalovat načítání vašich stránek. Z tohoto důvodu má smysl tímto způsobem sledovat pouze několik vybraných stránek a jen omezenou dobu.
Nezaměňujte za něco jiného
Podobně vypadající výstupy můžete získat i z jiných metod či nástrojů spojených se zjišťováním chování uživatelů na webu. Upozorním vás na dva.
Využití oční kamery
Velmi oblíbeným výstupem z testování oční kamerou je heat mapa, která může být podobná klikací heat mapě. Rozdíl je v tom, že výstup z oční kamery říká, kam se uživatel díval, zatímco klikací mapa říká, kam uživatel kliknul. Jak může výstup z oční kamery vypadat, je vidět na následujícím obrázku.
Zdroj: www.tobii.com
Site overlay v Google Analytics
V Google Analytics najdete funkci, která se označuje jako „Site Overlay“ (v českém rozhraní „Překryvná data stránek“), která prozrazuje, na který odkaz na stránce kliká jaké procento návštěvníků. Rozdíl v porovnání s klikací mapu je ten, že zatímco na klikací mapě vidíte všechna kliknutí bez ohledu na to, zda byl daný prvek odkazem či nikoli, oproti tomu v Google Analytics se díky jinému modelu měření sledují jen kliknutí na konkrétní odkaz (přesněji řečeno přechody na stránku, na kterou dané odkaz vede).
Podobný výstup jako Google Analytics vám nabídnou i jiné nástroje pro monitoring návštěvnosti.