Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
UX

Nehotový web může způsobit víc škody než užitku

Spustit web, který není zcela hotový, může firmu zejména v případě rozsáhlejší prezentace či online obchodu připravit o mnoho zákazníků. Podlehnout tlaku termínů se nevyplácí a i zdánlivě nevýznamné nedodělky mohou z obchodního hlediska znamenat velké ztráty. Nedávná testování několika webů naznačují, že zklamaný návštěvník vám již druhou šanci nedá.

Adam Fendrych
12.4.2011

Účastníci našich uživatelských testování několika online obchodů byli vždy na konci sezení tázáni, jaký je jejich dojem z práce s webem, zda naplnil jejich očekávání a zda by se na něj ještě někdy v budoucnu vrátili. U některých webů se stalo, že více než polovina uživatelů vyjádřila velké zklamání – vinou nekvalitně zpracovné prezentace se velmi zhoršil jejich dosud pozitivní názor na renomovanou společnost a o své vlastní vůli by se na web již nikdy nevrátili.

Jednalo se přitom o graficky vkusně vyvedené weby reprezentativního vzhledu a na první pohled se všem uživatelům velmi líbily. I vedení firem se jistě jejich prezentace zdála důstojná a moderní. Avšak při budování webu se zapomnělo na to nejdůležitější – na uživatelský prožitek.

Nedodělávejte web za chodu

Nedostatky, které uživatelům práci s webem zcela znechutily, přitom nebyly na první pohled nijak markantní a mohlo by se zdát, že podobné detaily lze doladit již za chodu poté, co bude spuštěn se všemi hlavními funkcemi a informacemi. Toho však můžete litovat. Zákazníky, které mezitím navždy ztratíte, vám však již nikdo nevrátí.

K chybám, na než je při tvorbě efektní grafiky snadné zapomenout, ale které mohou vést k dezorientaci uživatele a jeho odchodu za jiným zdrojem informací, patří například:

  • Nefunkční či špatně fungující interní vyhledávání – hledání je pro uživatele jedinou záchranou v případě, kdy neví kudy dál, a také nenahraditelnou pomůckou při hledání určitých typů informací.
  • Velikost a zvýraznění prvků neodpovídající jejich významu – co je důležité, má být vidět hned na první pohled. Příliš výrazné rušivé prvky zabraňují uživateli vidět to, co skutečně potřebuje. Uživatel snadno přehlédne navigaci krčící se v sousedství obřího ilustračního obrázku a na další stránky se nikdy nedostane.
  • Srozumitelnost a přehlednost informací – všechny pojmy, kterým by čtenář nemusel rozumět, by měly být vysvětleny. U číselných údajů musí být jasné, v jakých jednotkách jsou uváděny a ke kterým parametrům se vztahují.
  • Špatné kontextové rozmístění prvků – uživatel určuje význam prvku podle toho, v jakém kontextu se nachází a jen málokdy jej podrobí bližšímu zkoumání. Pokud na stránku vedle informací o produktu nevhodně umístíte nabídku podobných výrobků s obrázky, uživatelé na ně budou klikat v domnění, že se dostanou na fotografie aktuálního produktu.
  • Nerozlišení aktivních a neaktivních prvků – musí být zcela jasné, které prvky je možné aktivovat a které nikoliv. To se netýká jen obligátního a zcela zásadního podtrhávání odkazů, ale i formulářových polí a tlačítek, šipek a posuvníků, zkrátka všech interaktivních prvků. Uživatel zoufale klikající na všechny graficky výraznější prvky s cílem dostat s k dalším informacím by neměl být vaším cílem.
  • Nekompletní či nedostatečné informace – raději produkt na web nedávajte vůbec, než s neúplným popisem. Stačí několik stránek s nekompletními informacemi a uživatel rychle nabyde dojmu, že na tomto webu těžko něco najde, ať jsou ostatní části webu sebedokonalejší.

Zaměřte se na použitelnost

Mít technicky perfektní a graficky propracovaný web je k ničemu, pokud na něm návštěvnící nenajdou to, proč přišli. Zmatený či dokonce frustrovaný uživatel se o přehlídku webdesignerských dovedností nezajímá a klidně si pro informace odejde na web s tabulkovým layoutem, bez lesklého loga a jediného barevného přechodu, kde je dostane na jedno dvě kliknutí a v přehledné textové podobě. A možná se k vám již nikdy nevrátí.

Než spustíte nový web, ujistěte se, že myslíte především na jeho uživatele a nabízíte jim rychlou cestu k srozumitelným a přehledným informacím.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál