Účastníci našich uživatelských testování několika online obchodů byli vždy na konci sezení tázáni, jaký je jejich dojem z práce s webem, zda naplnil jejich očekávání a zda by se na něj ještě někdy v budoucnu vrátili. U některých webů se stalo, že více než polovina uživatelů vyjádřila velké zklamání – vinou nekvalitně zpracovné prezentace se velmi zhoršil jejich dosud pozitivní názor na renomovanou společnost a o své vlastní vůli by se na web již nikdy nevrátili.
Jednalo se přitom o graficky vkusně vyvedené weby reprezentativního vzhledu a na první pohled se všem uživatelům velmi líbily. I vedení firem se jistě jejich prezentace zdála důstojná a moderní. Avšak při budování webu se zapomnělo na to nejdůležitější – na uživatelský prožitek.
Nedodělávejte web za chodu
Nedostatky, které uživatelům práci s webem zcela znechutily, přitom nebyly na první pohled nijak markantní a mohlo by se zdát, že podobné detaily lze doladit již za chodu poté, co bude spuštěn se všemi hlavními funkcemi a informacemi. Toho však můžete litovat. Zákazníky, které mezitím navždy ztratíte, vám však již nikdo nevrátí.
K chybám, na než je při tvorbě efektní grafiky snadné zapomenout, ale které mohou vést k dezorientaci uživatele a jeho odchodu za jiným zdrojem informací, patří například:
- Nefunkční či špatně fungující interní vyhledávání – hledání je pro uživatele jedinou záchranou v případě, kdy neví kudy dál, a také nenahraditelnou pomůckou při hledání určitých typů informací.
- Velikost a zvýraznění prvků neodpovídající jejich významu – co je důležité, má být vidět hned na první pohled. Příliš výrazné rušivé prvky zabraňují uživateli vidět to, co skutečně potřebuje. Uživatel snadno přehlédne navigaci krčící se v sousedství obřího ilustračního obrázku a na další stránky se nikdy nedostane.
- Srozumitelnost a přehlednost informací – všechny pojmy, kterým by čtenář nemusel rozumět, by měly být vysvětleny. U číselných údajů musí být jasné, v jakých jednotkách jsou uváděny a ke kterým parametrům se vztahují.
- Špatné kontextové rozmístění prvků – uživatel určuje význam prvku podle toho, v jakém kontextu se nachází a jen málokdy jej podrobí bližšímu zkoumání. Pokud na stránku vedle informací o produktu nevhodně umístíte nabídku podobných výrobků s obrázky, uživatelé na ně budou klikat v domnění, že se dostanou na fotografie aktuálního produktu.
- Nerozlišení aktivních a neaktivních prvků – musí být zcela jasné, které prvky je možné aktivovat a které nikoliv. To se netýká jen obligátního a zcela zásadního podtrhávání odkazů, ale i formulářových polí a tlačítek, šipek a posuvníků, zkrátka všech interaktivních prvků. Uživatel zoufale klikající na všechny graficky výraznější prvky s cílem dostat s k dalším informacím by neměl být vaším cílem.
- Nekompletní či nedostatečné informace – raději produkt na web nedávajte vůbec, než s neúplným popisem. Stačí několik stránek s nekompletními informacemi a uživatel rychle nabyde dojmu, že na tomto webu těžko něco najde, ať jsou ostatní části webu sebedokonalejší.
Zaměřte se na použitelnost
Mít technicky perfektní a graficky propracovaný web je k ničemu, pokud na něm návštěvnící nenajdou to, proč přišli. Zmatený či dokonce frustrovaný uživatel se o přehlídku webdesignerských dovedností nezajímá a klidně si pro informace odejde na web s tabulkovým layoutem, bez lesklého loga a jediného barevného přechodu, kde je dostane na jedno dvě kliknutí a v přehledné textové podobě. A možná se k vám již nikdy nevrátí.
Než spustíte nový web, ujistěte se, že myslíte především na jeho uživatele a nabízíte jim rychlou cestu k srozumitelným a přehledným informacím.