Nej? Ano, nej
Na členství v UXalliance jsme patřičně hrdí. Nechceme se chlubit, ale jde skutečně o síť nejlepších a největších UX agentur světa. Německá SirValUse, americká User Centric, francouzská Axance, japonská Mitsue-Links či Optimal Experience z Austrálie (znáte jejich skvělý Optimal Workshop?) jsou skutečné pojmy.
Za každou zemi smí být členem pouze jedna agentura. Za Českou republiku je místo již obsazené a uvolňovat je nehodláme. Rádi se však o zkušenosti s mezinárodním výzkumem podělíme.
UXalliance v číslech:
- založena v roce 2005,
- 25 členských agentur,
- 6 kontinentů,
- 56 testovacích laboratoří,
- více než 250 realizovaných mezinárodních projektů
- přes 500 špičkových UX specialistů k dispozici po celém světě,
- 2 x ročně mezinárodní UX konference,
- 1 kontaktní bod, který vše zastřešuje.
Mezinárodní uživatelský výzkum? K čemu?
Hlavním programem UXalliance je mezinárodní výzkum, neboli „global user research“.
Jak to funguje? Řekněme, že jste firma působící ve více zemích, například HP. Chystáte se spustit aplikaci, se kterou budou pracovat lidé z různých států. Abyste zjistili, jak bude lidem vyhovovat, provedete si přes UXalliance uživatelský výzkum v několika zemích. Získáte skvělou zpětnou vazbu, přičemž z každé země dostanete jiné podněty.
Rozdíly v chování uživatelů v jednotlivých zemích jsou totiž daleko větší, než si myslíme. Základní principy použitelnosti jsou univerzální a globálně platné (obtížnost, efektivita, naučitelnost), nicméně návyky, preference a očekávání uživatelů se radikálně liší. Co pochopí lidé v Itálii, může být pro Indy problém. A co se líbí Číňanům, bude na Čechy působit jako noční můra.
Několik příkladů z nedávno zpracované studie „Global Internationalization study“:
Nejen byznys, ale i osvěta
UXalliance funguje i jako cenný zdroj informací. Předává je hlavně prostřednictvím případových studií a pravidelné konference.
Putovní konference UXmasterclass se koná dvakrát ročně. Poslední vydání bylo v Moskvě, předtím v Johannesburgu, v Chicagu nebo v Kodani.
Dobrá zpráva je, že na jaře 2013 bude UXmasterclass spolupořádat Praha a Řím. Přesné rozdělení programu ještě není dané, ale budeme se snažit, aby v Praze proběhla převážně praktická, workshopová část, administrativní a teoretické záležitost přenecháme Římu.
K prostudování doporučujeme rozsáhlou databázi publikací na téma UX. Zajímavé je srovnání kulturních rozdílů při uživatelském testování v různých zemích. Například v Brazílii se moderátor s respondentem běžně políbí na pozdrav. V některých případech bychom si to také nechali líbit. Již před čtyřmi lety také kolegové ze Serca řešili designové zásady pro dotykové displeje.
Zkušenosti z projektů pro mezinárodní klienty
V ExperienceU běžně realizujeme mezinárodní projekty, převážně uživatelské testování, někdy také interakční design. Je velmi zajímavé vidět, jaké pojetí UX praktikují v jiných zemích, často se od našich klientů leccos přiučíme.
Zde je pár postřehů z mezinárodních zakázek:
- Vzdělaní klienti – zprvu překvapující, ale velmi příjemná zkušenost. Lidé ze strany klienta jsou často velmi vzdělaní v oblasti UX. Přesně vědí, co od výzkumu čekají, jaké otázky klást a jaké výstupy chtít. Nezřídka si respondenty označují jmény person, které ve firmě používají a zcela samozřejmě je znají nazpaměť.
- Precizní nábor – na naše poměry až puntičkářský důraz na přesný výběr respondentů. Součástí zadání je vždy detailní screener, tedy dotazník sloužící k rozřazení respondentů do segmentů. Výjimkou není screener s 30 položkami, z nichž každá může potenciálního účastníka vyřadit.
- Větší vzorky – i při kvalitativním výzkumu jsou využívány větší počty respondentů. S malým testováním „na koleni“ se čtyřmi účastníky se nesetkáte. Častá práce se vzorkem 10 a více lidí a kombinace kvalitativních poznatků a kvantitativních metrik – měření úspěšnosti a času.
- Důraz na kvalitu výstupů – samozřejmostí je velmi detailní report. Kdo si během testování nedělá přesné poznámky, spláče nad výdělkem. Vágní formulace typu „lidé tomuto tlačítku nerozumí“ nejsou tolerovány. Je třeba přesně popsat, proč, v jaké situaci a kolik lidí mělo problém.