Možná jste také dostali do ruky report z testování, které jste neviděli, a nebyli jste z něj ani trochu moudří. Ne každý report je dobrý. Ultimativním testem kvality je, zda reportu porozumí i někdo, kdo na testování nebyl a testovaný web neviděl. Co tedy musí dobrý report obsahovat?
Základní informace – proč, kdy a jak
Report bez testovacích scénářů či profilu respondentů je naprosto k ničemu. Vždy mějte k dispozici shrnutí všech základních informací o testování. Tedy proč, kdy a jak probíhalo.
- Základní informace:
- počet respondentů,
- datum,
- metoda testování (kvalitativní / kvantitativní),
- forma testování (prezenční / vzdálené),
- předmět testování (URL webu, wireframů),
- lokalita,
- realizační tým.
- Pozadí – důvod a kontext testování (například testování stávajícího webu před redesignem).
- Otázky, které mělo testování zodpovědět.
- Scénáře – kompletní seznam otázek a úkolů pro respondenty (bývá delší, doporučujeme umístit na konec zprávy).
- Profily respondentů – základní demografické údaje, vztah k danému webu (zná / nezná), znalost problematiky.
Hlavní zjištění – buďte konkrétní a věcní
Hlavní zjištění, neboli oblíbené manažerské shrnutí, je jediná část vašeho reportu, kterou bude většina lidí číst. Dejte si proto záležet, aby je přesvědčila o tom, co jim chcete sdělit. Rozhodně nestačí okopírovat několik náhodně vybraných zjištění z reportu.
Právě zde je místo pro stručné a jasné zodpovězení otázek a hypotéz, se kterými jste testování prováděli. Odpusťte si obecné řeči a vlastní názory, buďte konkrétní a věcní.
Špatně:
Objednací proces je zbytečně dlouhý a složitý. Zkrácení by přineslo vyšší konverze a pozitivní reakce uživatelů.
Dobře:
Objednací proces obsahuje tři závažné chyby v použitelnosti, které některým uživatelům zcela zabránily dokončení objednávky.
Poznatky – hlavní artefakt testování
Tato část je zdánlivě jednoduchá. Prostě sem nasázíte vše, co jste během testování viděli.
Nenasázíte! Právě zde můžete napáchat nejvíce škody. Poznatky jsou hlavní artefakt z testování a musí ustát zkoušku času. Tedy že i za dva roky někdo jiný pochopí… však už to znáte.
Precizně formulujte poznatky
Z vašeho vyjádření musí být zcela jasné, co přesně se stalo, proč se to stalo a co to znamená. Musí být srozumitelné samostatně, bez znalosti zbytku reportu. Je to takový malý román popisující většinou tragickou událost selhání použitelnosti webu.
Zamyslete se, co si má čtenář vašeho zápisku odnést – co chcete sdělit. Nepřipusťte chybný výklad.
Špatně:
Volba způsobu dopravy je nesrozumitelná. Předělat.
Dobře:
Na stránce s nabídkou způsobu dopravy není uvedeno, že doprava je zdarma. Lidé předpokládají, že jiný způsob než vyzvednutí na pobočce navýší cenu nákupu.
Oddělte různé typy poznatků
Je velmi důležité rozlišit, které poznatky přímo vyplývají z chování uživatelů, a které nikoliv. Pozorovatelé věnují hodně času sledování webu. Spatří řadu nedostatků a zcela přirozeně je napadne spousta zlepšení. Protože si jich všimli během testování, mají tendenci je vydávat za výstupy z testování.
Nepřipusťte mísení fakt a domněnek! Pečlivě analyzujte, které poznatky přímo vyplývají z chování uživatelů. Je zcela v pořádku do zprávy zahrnout i další věci, kterých jste si všimli. Je ale nutné tento typ informací jasně oddělit.
Doporučuji do reportu zahrnout sekci nazvanou „expertní poznatky“ a sem směřovat všechny zajímavé postřehy pozorovatelů.
Screenshoty a citáty, vaši kamarádi z reportu
Report musí být čtivý a stravitelný. Testováním se snažíte do firmy zprostředkovat zážitek uživatelů. Čím jasnější bude vaše sdělení, tím více lidí osloví.
Vaši kamarádi jsou:
- Screenshoty – každé zjištění doprovoďte screenshotem. K čemu obrázek nemáte, to do reportu snad ani nedávejte. Užitečnost takového sdělení je mizivá.
- Citáty – mají magickou moc. Jsou koření reportu. Citát znamená: „Tohle říkám já, tvůj uživatel.“ Cíleně si citáty během testování zapisujte, ať máte pak z čeho vybírat.
Tip pro zapisování během testování
Pozorovatelé většinou volí různé metody zapisování. Někdo na papír, jiný do Wordu. Následná práce se zápisky bývá dost časově náročná.
Velmi efektivní cestou je zápis do Excelu. Každý záznam na jeden řádek.
Zápisky můžete doplnit o různé parametry a podle nich pak zápis filtrovat. Například podle sekce webu, podle cílové skupiny či podle závažnosti problému.
Příprava reportu je pak velmi snadná. V zápisu si snadno vyfiltrujete například závažné problémy na detailu produktu a máte skoro hotovo.
Stáhněte si: vzorová tabulka pro zápis z testování (XLS)