Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
UX
Výzkum

Jak napsat perfektní report z testování

Výsledky testování nesmí zůstat jen v hlavě. Lidi odcházejí, zapomínají. Až budete za rok přemýšlet, proč jste web změnili zrovna tak a ne jinak, je dobré mít po ruce skvělý a výstižný report, ve kterém najdete odpověď.

Adam Fendrych
13.2.2013

Možná jste také dostali do ruky report z testování, které jste neviděli, a nebyli jste z něj ani trochu moudří. Ne každý report je dobrý. Ultimativním testem kvality je, zda reportu porozumí i někdo, kdo na testování nebyl a testovaný web neviděl. Co tedy musí dobrý report obsahovat?

Základní informace – proč, kdy a jak

Report bez testovacích scénářů či profilu respondentů je naprosto k ničemu. Vždy mějte k dispozici shrnutí všech základních informací o testování. Tedy proč, kdy a jak probíhalo.

  • Základní informace:
    • počet respondentů,
    • datum,
    • metoda testování (kvalitativní / kvantitativní),
    • forma testování (prezenční / vzdálené),
    • předmět testování (URL webu, wireframů),
    • lokalita,
    • realizační tým.
  • Pozadí – důvod a kontext testování (například testování stávajícího webu před redesignem).
  • Otázky, které mělo testování zodpovědět.
  • Scénáře – kompletní seznam otázek a úkolů pro respondenty (bývá delší, doporučujeme umístit na konec zprávy).
  • Profily respondentů – základní demografické údaje, vztah k danému webu (zná / nezná), znalost problematiky.

Hlavní zjištění – buďte konkrétní a věcní

Hlavní zjištění, neboli oblíbené manažerské shrnutí, je jediná část vašeho reportu, kterou bude většina lidí číst. Dejte si proto záležet, aby je přesvědčila o tom, co jim chcete sdělit. Rozhodně nestačí okopírovat několik náhodně vybraných zjištění z reportu.

Právě zde je místo pro stručné a jasné zodpovězení otázek a hypotéz, se kterými jste testování prováděli. Odpusťte si obecné řeči a vlastní názory, buďte konkrétní a věcní.

Špatně:

Objednací proces je zbytečně dlouhý a složitý. Zkrácení by přineslo vyšší konverze a pozitivní reakce uživatelů.

Dobře:

Objednací proces obsahuje tři závažné chyby v použitelnosti, které některým uživatelům zcela zabránily dokončení objednávky.

Poznatky – hlavní artefakt testování

Tato část je zdánlivě jednoduchá. Prostě sem nasázíte vše, co jste během testování viděli.
Nenasázíte! Právě zde můžete napáchat nejvíce škody. Poznatky jsou hlavní artefakt z testování a musí ustát zkoušku času. Tedy že i za dva roky někdo jiný pochopí… však už to znáte.

Precizně formulujte poznatky

Z vašeho vyjádření musí být zcela jasné, co přesně se stalo, proč se to stalo a co to znamená. Musí být srozumitelné samostatně, bez znalosti zbytku reportu. Je to takový malý román popisující většinou tragickou událost selhání použitelnosti webu.

Zamyslete se, co si má čtenář vašeho zápisku odnést – co chcete sdělit. Nepřipusťte chybný výklad.

Špatně:

Volba způsobu dopravy je nesrozumitelná. Předělat.

Dobře:

Na stránce s nabídkou způsobu dopravy není uvedeno, že doprava je zdarma. Lidé předpokládají, že jiný způsob než vyzvednutí na pobočce navýší cenu nákupu.

Oddělte různé typy poznatků

Je velmi důležité rozlišit, které poznatky přímo vyplývají z chování uživatelů, a které nikoliv. Pozorovatelé věnují hodně času sledování webu. Spatří řadu nedostatků a zcela přirozeně je napadne spousta zlepšení. Protože si jich všimli během testování, mají tendenci je vydávat za výstupy z testování.

Nepřipusťte mísení fakt a domněnek! Pečlivě analyzujte, které poznatky přímo vyplývají z chování uživatelů. Je zcela v pořádku do zprávy zahrnout i další věci, kterých jste si všimli. Je ale nutné tento typ informací jasně oddělit.

Doporučuji do reportu zahrnout sekci nazvanou „expertní poznatky“ a sem směřovat všechny zajímavé postřehy pozorovatelů.

Screenshoty a citáty, vaši kamarádi z reportu

Report musí být čtivý a stravitelný. Testováním se snažíte do firmy zprostředkovat zážitek uživatelů. Čím jasnější bude vaše sdělení, tím více lidí osloví.

Vaši kamarádi jsou:

  • Screenshoty – každé zjištění doprovoďte screenshotem. K čemu obrázek nemáte, to do reportu snad ani nedávejte. Užitečnost takového sdělení je mizivá.
  • Citáty – mají magickou moc. Jsou koření reportu. Citát znamená: „Tohle říkám já, tvůj uživatel.“ Cíleně si citáty během testování zapisujte, ať máte pak z čeho vybírat.
 

Tip pro zapisování během testování

Pozorovatelé většinou volí různé metody zapisování. Někdo na papír, jiný do Wordu. Následná práce se zápisky bývá dost časově náročná.

Velmi efektivní cestou je zápis do Excelu. Každý záznam na jeden řádek.
Zápisky můžete doplnit o různé parametry a podle nich pak zápis filtrovat. Například podle sekce webu, podle cílové skupiny či podle závažnosti problému.

Příprava reportu je pak velmi snadná. V zápisu si snadno vyfiltrujete například závažné problémy na detailu produktu a máte skoro hotovo.

 

Stáhněte si: vzorová tabulka pro zápis z testování (XLS)

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál