Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
O nás
SEO

Rozhovor s Tomášem Pospíšilem: SEO je nekonvenční a často bez pravidel

Tomáš Pospíšil pomáhá klientům Dobrého webu uspět ve světě vyhledávačů. Jeho úkolem je hledat cesty a způsoby, jak zvýšit relevantní návštěvnosti webů z přirozených výsledků vyhledávání, ale nejen to. Sledovat ho můžete na Twitteru, na Google+ nebo se s ním osobně setkat na pravidelných školeních SEO. Já jsem se ho vyptávala na SEO, školení, ale i život vůbec.

Dagmar Plotěná

Jak dlouho se zabýváš online marketingem?

Mám za sebou pět let ve dvou agenturách. Poslední tři roky to je Dobrý web, předtím Ataxo.

Je snazší SEO učit, nebo dělat?

To nedokážu jednoznačně říct. V SEO je velmi jednoduché teoretizovat a utopit se v mnoha detailech, které v celkovém součtu nebudou mít efekt. Proto je v SEO důležitá praxe. Na druhou stranu lidé, se kterými se na kurzech potkávám, jsou pro mě obrovskou inspirací a pomáhají mi udržet si nadhled.

Tomáš Pospíšil je lektorem školení SEO od Dobrého webu.


Tomáš Pospíšil je lektorem školení SEO od Dobrého webu.

Co tě na SEO baví?

Že je nekonvenční a často bez pravidel. Teoreticky se může stát, že vyhledávač z ničeho nic zaktualizuje algoritmus a vše bude fungovat úplně jinak. Ruský Yandex vloni na některých místech zcela oslabil důležitost zpětných odkazů a začal pracovat s něčím, co osobně označuji jako „organické kvality skóre“ (obdoba z PPC). Příště to může udělat Google, nebo Seznam.

Kvůli tomu neexistuje v SEO žádná univerzální rada a některé zavedené postupy přestávají po čase fungovat. Někdy je potřeba detailně hledat souvislosti mezi uživatelskými dotazy a jindy něco důkladně zanalyzovat. Je potřeba rozumět vyhledávačům i technickým detailům webu.

Jak chápeš SEO a proč to děláš?

Mým cílem je, aby lidé začali o SEO přemýšlet trochu jinak. Lidé chtějí být ve vyhledávačích na prvních pozicích, ale často na úplně špatné fráze. Málokdo ve spojení se SEO myslí na nákupní proces. Proč a o co se uživatelé v jednotlivých nákupních fázích zajímají.

Pro SEO vidím tři hlavní úlohy. Tou nejdůležitější je navyšovat počet relevantních návštěv. To může vypadat tak, že naplánuji rozvoj obsahu, který bude na webu i mimo něj. Za druhé je to odpovědnost za odkazový profil a třetí úlohou je hlídat zásahy do webu, např. aby po redesignu nedošlo k propadu návštěvnosti.

S jakými předsudky nebo mylnými představami lidé přicházejí na tvé školení?

Předsudků ohledně SEO mají lidé opravdu hodně. Vyjmenuji asi dva nejčastější. Za prvé: „Konečně jsme spustili nový web a teď bychom chtěli nastavit to SEO, abychom byli konečně vidět.“ Zcela opomíjejí, že dobré SEO začíná ještě před návrhem webu.

Druhým předsudkem bývá to, že se na školení naučí psát „SEO texty“. Nic takového ale neexistuje. Texty jsou pouze jedny, ty pro návštěvníky webu.

Jsi před školením nervózní?

Nyní už nervózní nebývám. Trávím poměrně dost času přípravou a ta mi pomáhá se nervozity zbavit. Trochu nervózní bývám na začátku, během prvních minut. To pramení z toho, že člověk nikdy neví, jak si skupina navzájem sedne.

Máš nějaký rituál před, po nebo v průběhu školení?

Ne.

Kdo tě inspiruje?

Mnoho lidi bude znát Aarona Walla, méně známou osobou je Lukasz Zelezny. O přínosu propojení SEO, obsahu a sociálních sítí publikují Lee Odden a Dave Chaffey. Poslední dobou skvěle prezentuje své zkušenosti Mike King.

Co děláš, když neškolíš?

Na podzim se nám narodil syn Lukáš, takže od té doby věnuji většinu času jemu. Občas si ale potřebuji vyčistit hlavu. K tomu mi pomáhají procházky. Příležitostně fotím přírodu, plavu a v zimě jezdím na snowboardu. Poslední dvě zimy jsem se pokoušel ovládnout běžky.

Říkáš, že rád fotíš. Prozraď, kde můžeme vidět tvé fotky?

Na pospi.zonerama.com.

Dva hlavní Tomášovy zájmy jsou Lukáš a fotografování.

Dva hlavní Tomášovy zájmy jsou Lukáš a fotografování.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal